جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ 9960 0 3

محشای قانون مجازات اسلامی مصوب 92.2.1 در پرتو آراء و نظرات نوشته دکتر مسعود مظاهری تهرانی توسط انتشارات خرسندی به چاپ سوم رسید.

معرفی کتاب: محشای قانون مجازات اسلامی

محشای قانون مجازات اسلامی مصوب 92.2.1 در پرتو آراء و نظرات نوشته دکتر مسعود مظاهری تهرانی توسط انتشارات خرسندی به چاپ سوم رسید.

یکی از قوانین بسیار مهم که کاربرد وسیعی در تنظیم مناسبات اجتماعی دارد قانون مجازات است. با تصویب قانون جدید مجازات اسلامی در اردیبهشت 92 نیاز به متنی همه سو نگر به این قانون احساس می شد که قانون مزبور را از زوایای گوناگون مورد کند و کاو قرار دهد. مولف که خود یکی از وکلای دادگستری است، در این مجموعه در خصوص هر ماده ابتدا سوابق مربوط به آن ماده در قانون مجازات عمومی 1304 قانون مجازات عمومی 1352، قانون راجع به مجازات عمومی 1361 و قانون مجازات اسلامی 1370 را ذکر و مورد بررسی قرار داده است.
 
مولف همچنین ضمن بررسی تطبیقی قوانین جزایی فرانسه، چین و افغانستان با قانون مجازات اسلامی 1392 امکان بررسی تطبیقی مواد مشابه در قوانین مورد اشاره را نیز به خواننده داده است. علت انتخاب قوانین  این کشورها این گونه ذکر شده که فرانسه به عنوان یکی از کشورهای دارای حقوق کیفری مدرن، افغانستان به عنوان یک کشور جمهوری اسلامی و نیز چین به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کشورها در حوزه آسیای جنوب شرقی ملاک انتخاب بوده اند.
 
لازم به ذکر است در محشای قانون مجازات اسلامی حاضر در ذیل هر ماده تحولات آن ماده در پرتو نظرات شورای نگهبان آورده شده و همچنین ذیل هر ماده نظرات مشورتی، آرای وحدت رویه، آرای اصراری و نیز بخشنامه های قوه قضائیه در خصوص آن ماده ذکر شده تا خواننده تاثیر و سیر تحول این موارد را بر تحول قانون مجازات در پیش رو داشته باشد. همچنین برای استفاده هر چه بهتر سعی شده آخرین نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در خصوص هر ماده گنجانده شود.
 
لازم به ذکر است دو چاپ قبلی مجموعه حاضر طی زمان اندکی پس از لازم الاجرا شدن قانون جدید مجازات اسلامی از خردادماه سال جاری به اتمام رسیده و چاپ سوم محشای قانون مجازات اسلامی ویژه جلد اول- کلیات حقوق جزای عمومی توسط انتشارات خرسندی به زیور طبع آراسته و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰