جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ 3050 0 4

چندی پیش دکتر بهروز تقی خانی که به واقع از گوهران جامعه وکالت هستند در مجله وزین مدرسه حقوق فراخوانی برای آسیب شناسی کانون وکلا منتشر کردند...

ائتلافی برای تداوم انحصار

آرش دولتشاهی - وکیل دادگستری
 
چندی پیش دکتر بهروز تقی خانی که به واقع از گوهران جامعه وکالت هستند در مجله وزین مدرسه حقوق فراخوانی برای آسیب شناسی کانون وکلا منتشر کردند که حسب شنیده ها، این اقدام گرانمایه با واکنش هایی منفی نیز روبرو گشت از قدیم الایام از ناخوشایندی نقد برای عموم مردم به ویژه مدیران و قدرتمندان جوامع سخن رفته و استبداد را حاصل فرهنگ ملت ها دانسته اند در حالی که از پیشوای شیعیان امام علی ( ع ) منقول است"  تلخی حق تو را از حقیقت باز ندارد ".
 
انتخابات دمکراتیک کانون وکلای مرکز که در حال حاضر عادلانه ترین ، رقابتی ترین و سالم ترین انتخابات کشور است با مشارکت کم فروغ وکلا برگزار شد. اینک بر فعالان جامعه دمکراتیک و مستقل وکالت واجب است علل این حضور سرد  را واکاوی نمایند ولیکن به اجمال و اختصار می توان گفت دو علت مهم واقعه تاسف بار مزبور عبارتتد از: بی مسوولیتی تعدادی از وکلای دادگستری در برابر خانه و سرنوشت خویش و دیگری نا امیدی جمعی از اصلاح پذیری کانون وکلا، امروز می توان ادعا کرد رکود، روزمرگی، محافظه کاری و مقاومت بی دلیل در برابر چرخش مدیریت و هر نوع تغییر رویکرد در اداره نهاد وکالت مستقل به پاشنه آشیل آن تبدیل و کانون وکلا را در دفاع از استقلال و حریم حرمت وکالت در مقابل تهاجمات ناجوانمردانه و بلا انقطاع سالیان اخیر به نهاد مدافع حق دفاع ملت  نا توان ساخته است.
 
در 16 سال گذشته یا به عبارت دیگر از سال 1376  خورشیدی که دوران فترت و مدیریت انتصابی کانون وکلا به پایان رسید و بار دیگر دمکراسی هر چند به صورتی ناقص در رگ های تن مجروح نهاد وکالت جاری گشت مدیریت کانون وکلا و ارکان آن در انحصار یک گرایش فکری بوده است تا جایی که برخی از مناصب کانون وکلا و کمیسیون ها، برای بعضی از اعضای آن سر قفلی تلقی می گردد. نگارنده خدمات و زحمات مدیران کانون وکلا در 16 سال گذشته را نفی نمی کند و هدف این یادداشت نیز تخریب جریان فکری مزبور نیست که اگر چنین بود قبل از انتخابات منتشر می شد سخن از احترام به دمکراسی و فراهم کردن امکان مقایسه عملکردهاست.
 
داوری در مورد مواضع و اقدامات افراد و گروه ها  در پرتو گردش مدیریت و تغییر مدیران ممکن است وقتی نهادی طی سالیان متمادی به وسیله ی اشخاص ثابت یا افکار معینی اداره شود نمی توان کارنامه ایشان را منصفانه نقادی کرد. علاوه بر این، نتیجه تجربه چندین هزار ساله بشر آن است که کارآمدی اشخاص در مدیریت و اداره نهادها محدود به دوره معینی است و استمرار مدیریت شخص پس از مدتی علاوه بر آن که مانع نوآوری و تحول در سازمان مورد نظر می گردد، بستر فساد و رانت خواری را فراهم می کند و بر همین پایه، مجالس قانون گذاری کشورهای مختلف به درستی ممنوعیت هایی را برای ادوار مدیریت افراد در موسسات عمومی و سازمان های حکومتی ایجاد کرده اند. کما این که مقنن نظام حقوقی کنونی ایران در قانون مصوب سال 1376 راجع به حرفه وکالت، عضویت متوالی در هیئت مدیره کانون های وکلا را به دو دوره محدود ساخته است.
 
از زمان شکل گیری گروه هایی مانند تشکل علمی وکلا که بخشی از مطالبات دگر اندیشان را نمایندگی می کنند و آهنگ تغییر می سرایند شاهد اتحاد و مقاومت شدید سایر گروه های وکالتی برای جلوگیری از به دست گرفتن مدیریت کانون وکلا توسط نامزدان دگر اندیش هستیم و صحت ادعای فوق در انتخابات اخیر کانون مرکز با برافراشتن پرچم تداوم انحصار طلبی در قالب ائتلاف وکلای حرفه ای محرز گردید.
 
در انحادیه کانون های وکلا (اسکودا) نیز همین وضعیت حاکم است و در طول یک دهه حیات آن دگرگونی در خط مشی و تغییر در ارکان آن محلی از اعراب نداشته است و اشخاص معین و ثابتی نهاد فوق را اداره کرده و حتی معدود انتقادات ابرازی به ادامه مدیریت برخی افراد و بالتبع رکود و روزمرگی اسکودا با واکنش تند و در بعضی موارد پرخاش حامیان حفظ وضع موجود مواجه شده است. برای نمونه عدم تغییر هماهنگ کنندکان اسکودا در ادوار مختلف شایسته توجه است .

به  امید آن که یکی از دغدغه های اصلی هیئت مدیره منتخب، افزایش حساسیت و علاقه مندی وکلا به خانه و سرنوشت خویش باشد. 

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰