جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ 2813 0 1

حق کسب و پیشه جزو حقوق صنفی کسبه است

محدودیت‌های سرقفلی برای اصناف

نایب رییس اتاق اصناف گفت: حق کسب و پیشه یعنی کسانی که در یک واحد تجاری به عنوان مالک آن واحد یا صاحب آن سرقفلی فعالیت می‌کنند، حقوق صنفی دارند که می‌توانند در هر شرایطی از آن استفاده کنند. به عنوان مثال این حقوق برای کسبه ساختمان پلاسکو در زمینه بیمه، احیای سرقفلی و دیگر مسائل صنفی است.
 
علیرضا راسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیمه کردن یا نکردن واحدهای تجاری ربطی به سرقفلی یا مالکیت آنها ندارد. اما مشکل این است که کسبه واحدهای تجاری یا مالکیت یک واحد تجاری هستند مساله بیمه آن را جدی نمی‌گیرند و به هنگام بروز حادثه به مشکل بر می‌خورند.
 
نایب رییس اتاق اصناف با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو، اظهار کرد: دولت، اتاق اصناف و نمایندگان اتحادیه‌های مختلف در این حادثه به دنبال حمایت همه جانبه از آسیب دیدگان حادثه ساختمان پلاسکو هستند و در تلاش هستیم بتوانیم با پیدا کردن ساز و کارهای قانونی، خسارات وارد شده به کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو را جبران کنیم.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: داشتن سرقفلی به جای مالکیت واحدهای تجاری، مشکلی برای بیمه آنها ایجاد نمی‌کند و برای همه چیز در کشور قانون داریم. راسی درباره محدودیت‌های واگذاری سرقفلی مغازه‌ها برای اصناف گفت: در این مغازه‌ها مستاجر بدون اجازه مالک حق واگذاری سرقفلی و تغییر شغل را نخواهد داشت اما مشکلی از بابت بیمه ندارند.
 
وی افزود: طبق قانون، مالک زمین می‌تواند تنها سرقفلی را بفروشد و ملک را در اختیار خودش نگه دارد که این به نفع مالک و به ضرر مستاجر است. طبق اعلام اتاق اصناف، بیش از ۸۰ درصد واحدهای صنفی فقط مالک سرقفلی هستند و ۳۵ تا ۴۰ درصد مستاجر هستند. یعنی از ۱۸۰ واحد صنفی ۴۰ درصد اجاره‌ کرده‌اند و حتی صاحب سرقفلی نیستند.
منبع
ایسنا
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰