سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ 2061 0 1

یک وکیل دادگستری بر این موضوع که هرگونه تخلف انتخاباتی در فضای مجازی مانند فضای واقعی قابل پیگرد است، تاکید کرد.

تخلف انتخاباتی در فضای مجازی مثل فضای واقعی قابل پیگرد است

یک وکیل دادگستری بر این موضوع که هرگونه تخلف انتخاباتی در فضای مجازی مانند فضای واقعی قابل پیگرد است، تاکید کرد. حسن کیا در گفت‌وگو با ایسنا درباره تخلفات انتخاباتی در زمان تبلیغات، گفت: برای آشنایی مردم با نامزدهای انتخابات مختلفی که در کشور برگزار می شود، از جمله انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر و روستا، تبلیغ کاندیداها امری مهم و حیاتی است، البته این موضوع دوسویه است بدین صورت که هم کاندیداها خود را معرفی و برنامه‌های شان را به سمع و نظر انتخاب کنندگان و صاحبان رای می‌رسانند و هم مردم این امکان را دارند که با بررسی رزومه و برنامه‌های کاندیداهای مختلف، انتخاب اصلح و مناسب خود را انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه معرفی و تبلیغات کاندیداها باید در چارچوب قانون صورت پذیرد، گفت: طبق قانون، کاندیداها پس از انجام فرایند ثبت نام باید منتظر بررسی و تایید صلاحیت خود از مراجع ذی صلاح که حسب مورد وزارت کشور و شورای نگهبان است باشند و در صورت تایید صلاحیت در یک بازه زمانی مشخص که در قانون انتخابات آمده، حق تبلیغ دارند و همچنین باید تا 24 ساعت پیش از روز رای گیری به تبلیغات خود خاتمه دهند و اگر از این چارچوب خارج شوند، مرتکب تخلف شده‌اند و هیات نظارت بر انتخابات مسئول نظارت بر این امر است.
 
کیا تصریح کرد: در خصوص شکل تبلیغات باید بگویم که پیش از این به صورت سنتی و معمولا از طریق سخنرانی‌ها و میتینگ‌های تبلیغاتی و یا توزیع تراکت ها و نصب پوسترها صورت می پذیرفت، ولی در سال های اخیر و با ظهور و گسترش فضای مجازی، این فضا نقش پررنگ تری در این حوزه پیدا کرده است و اغلب کاندیداها سعی می کنند با استفاده از این بستر نوظهور و آسان، ارتباطی نزدیک با مردم و جامعه انتخاب کنندگان ایجاد کنند.
 
این وکیل دادگستری اضافه کرد: نکته ای که همواره محل گفت‌وگو و بحث بوده و هست، مساله تبلیغات زودهنگام و خارج از زمان مقرر و قانونی است که قطعا تخلف است و باید طبق قانون با آن برخورد شود. وی ادامه داد: شنیده شده که عده‌ای تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی را به دلیل خلاء قانونی مجاز می شمارند که ابدا صحیح نیست و فرقی بین فضای واقعی و مجازی در این خصوص وجود ندارد و دلیل اینکه در قانون به این امر اشاره نشده این است که در زمان تصویب قانون مربوط به انتخابات، فضای مجازی گستره امروز را نداشته است ولی در تفسیر قوانین باید به فلسفه وضع قانون توجه کرد و در این خصوص هدف، عدم امکان هرگونه تبلیغ قبل از زمان مقرر است و شکل و نوع آن موضوعیت ندارد.
 
کیا در پایان گفت: بی‌تردید هرگونه تخلف انتخاباتی در فضای مجازی مثل فضای واقعی قابل پیگرد است و بهتر است کاندیداهای محترم پیش و بیش از هر چیز تابع قانون بوده و به قوانین احترام بگذارند تا شاهد انتخاباتی قانونمند و پویا باشیم.
منبع
ایسنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰