سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ 2977 0 1

ساده‌ترین روش برای کلاهبرداران دسترسی به کارت بانک است

هشدار معاون دادستان درباره روش‌های کلاهبرداری اینترنتی

معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه یک با بیان اینکه ساده‌ترین روش برای کلاهبرداران دسترسی به کارت بانک است، گفت: قرار دادن رمز بر روی کارت و بلند گفتن رمز در پایانه‌های فروش یکی از اشتباهاتی است که اغلب افراد مرتکب می‌شوند. بنی‌صفار ابوالحسنی در برنامه «آوای قانون» رادیو گفت‌وگو با موضوع کلاهبرداری، در پاسخ به این سئوال که درگاه‌های خرید اینترنتی امن چه ویژگی‌هایی دارند؟ گفت: سایت های معتبر و دارای امنیت از سوی وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات مشخص شده اند. سایت‌های نامعتبر ممکن است درگاه نامعتبر داشته باشند. درگاه های تعریف شده از سوی بانک‌ها فضای تعریف شده و آشنا برای افراد است که با کوچک‌ترین اطلاعات از کامپیوتر قابل تشخیص است.
 
وی درباره روش‌های شیادان در کلاهبرداری‌های اینترنتی، اظهار کرد: ساده‌ترین روش برای کلاهبرداران دسترسی به کارت بانک است. باید توجه داشت که کارت بانکی یک دارایی کاملا شخصی است و افراد باید از دادن شماره کارت به افراد دیگر که اعتماد کامل وجود ندارد خودداری کنند. قرار دادن رمز بر روی کارت و بلند گفتن رمز در پایانه‌های فروش یکی از اشتباهاتی است که اغلب افراد مرتکب می‌شوند.
 
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: سوءاستفاده از رسید بانکی نیز یکی از شایع‌ترین راه‌های کلاهبرداری است. تقاضای ما این است که افراد رسید هر تراکنش بانکی که از دستگاه‌های خودپرداز دریافت می‌کنند را از بین ببرند؛ زیرا در این رسید اطلاعاتی وجود دارد که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد.
 
ابوالحسنی ادامه داد: کپی برداری مغناطیسی از کارت های بانکی یکی دیگر از کلاهبرداری هاست که در کشور ما بسیار به ندرت دیده می شود. در این روش شیادان با داشتن کارت از روی آن کپی برداری می کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود کارت را به خصوص در اختیار افرادی که دارای دستگاه پز سیار هستند قرار ندهید، چرا که ممکن است به یک دستگاه کپی بردار مغناطیسی متصل باشد. راه دیگر برای کلاهبرداری در این زمینه تعویض کارت بانکی است که یک شیوه قدیمی است.
 
وی گفت: سوء‌استفاده از شلوغی صف‌های عابربانک یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری است. به این صورت که افراد مسن تر را طعمه خود قرار می دهند و به بهانه کمک کردن به آنها می گویند که کار بانکی آنها را انجام می دهند و کارت را از ایشان می گیرند و حساب مورد نظر را تخلیه می کنند. توصیه می شود برای امور بانکی خود یا از افراد مورد اعتماد خود استفاده کنید و یا از متصدیان بانکی درخواست کمک کنید.
 
معاون دادستان تهران خاطرنشان کرد: حقـه معروفی که در چند سال اخیر شایع شده است پیامک «شما برنده شده اید» است که به این وسیله اطلاعات مالی افراد دریافت می‌شود. مورد دیگر کارتخوان‌های رایگان است. به فروشندگان توصیه می شود به پزهای رایگان اعتماد نکنند و حتما دستگاه‌های خود را از بانک‌ها تهیه کنند. موارد زیادی دیده شده که افراد خود را به عنوان نماینده بانک معرفی کرده‌اند و کارتخوان‌هایی را ارائه داده‌اند که متصل به بانک‌ها نبوده‌اند؛ بنابراین توصیه می شود از دستگاه‌هایی استفاده کنند که به نام خود افراد و متصل به حساب بانکی خودشان باشند و از دستگاه‌های فروشگاه‌های همسایه و افرادی که کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند و به دستگاه‌های خود نیازی ندارند استفاده نکنید.
 
ابوالحسنی در پاسخ به این سئوال که آیا قوانینی برای اشخاصی که مرتکب جرایم اینترنتی می شوند، در نظر گرفته شده است؟ اظهار کرد: ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای عنوان می‌کند هر شخصی به طور غیرمجاز سامانه های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها و مختل کردن سامانه، وجه یا امتیاز یا منعفت یا خدمت مالی را برای خود یا دیگران تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.
منبع
ایسنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰