جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ 1989 0 1

پنل تخصصی با عنوان «بررسی حقوق مطبوعات در نظام های مختلف» با حضور اساتید و کارشناسان این حوزه از دانشگاه های سراسر کشور

کنگره بین‌المللی حقوق ایران برگزار می‌کند

مروری بر حقوق مطبوعات و حق دسترسی شهروندان به اطلاعات

کنگره بین‌المللی حقوق ایران در نظر دارد در پنل تخصصی با عنوان «بررسی حقوق مطبوعات در نظام های مختلف» با حضور اساتید و کارشناسان این حوزه از دانشگاه های سراسر کشور و به منظور ارتقاء حق دسترسی شهروندان به اطلاعات، به بررسی این موضوع بپردازد. نسیم مشاهدی معاون اجرایی کنگره بین المللی حقوق ایران با اشاره به حق دسترسی به اطلاعات برای همه شهروندان، خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد شود که سانسور حتی‌المقدور ممنوع باشد و رسانه‌ها به قدرت‌های مالی وابسته نباشند. وی با اشاره به نقش مطبوعات در رشد دانش و بینش عمومی، گفت: مطبوعات دیگر صرفا انعکاس دهنده‌ واقعیت نیستند، بلکه سازنده و به وجود آورنده وقعیت هستند؛ این مهم با اشاره به نقش کلیدی مطبوعات نشان داده می شوند.
 
معاون اجرایی کنگره بین المللی حقوق ایران به اصل 24 قانون اساسی مبنی بر اینکه نشریات‌ و مطبوعات‌ در بیان‌ مطالب‌ آزادند، مگر آنکه‌ مخل‌ به‌ مبانی‌ اسلام‌ یا حقوق عمومی‌ باشند، گفت: آزادی مطبوعات و حدود و قیود آن در اصل 24 قانون اساسی انعکاس یافته است. وی ادامه داد: تاکید بر مطبوعات نیز تنها به جهت اهمیت و نقش خاص این ابزار ارتباطی در آن زمان بوده و اینکه در زمان تصویب قانون اساسی سایر ابزارهای انتشار عقیده و بیان، توسعه و گسترش پیدا نکرده بودند.
 
مشاهدی با تاکید بر اینکه بدین ترتیب اصل آزادی مطبوعات است و محدودیت‌های آن، به عنوان استثناهای این اصل باید مورد توجه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: رویه نظام مقدس جمهوری اسلامی و به خصوص مقام معظم رهبری همواره کمک به ارتقای سطح پاسخگویی و تکریم جایگاه والای رسانه‌های سمعی و بصری بوده است.
 
 اهمیت اجرای صحیح قوانین موضوعه در حوزه مطبوعات بازسازی، نوسازی، تجهیز و توسعه ظرفیت مطبوعات و استفاده از فن‌آوری جدید ارتباط جمعی و به روز نگه داشتن توانایی‌های فنی و ابزار رسانه‌ها و تلاش در جهت ارتقای کمی و کیفی محصولات و آماده‌سازی شرایط مطلوب برای مطبوعات به منظور دستیابی به شیوه‌های مطلوب و جامع در انتشار اخبار و مطالب و نظرات منطقی مختلف با رعایت استقلال و آزادی در چارچوب قوانین از دیگر موضوعاتی بود که توسط معاون اجرایی کنگره بین المللی حقوق ایران بر آن تاکید شد.
 
وی همچنین تاسیس و تقویت مراکز آموزشی و آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی لازم برای ارتقاء کمی و کیفی مطبوعات، گسترش مبادلات فرهنگی، خبری و مطبوعاتی با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تاسیس و تقویت نمایندگی‌های مطبوعات در خارج از کشور به منظور بهره‌گیری از تجربیات و  تحقیقات داخلی و خارجی در عرصه فعالیت‌های خبری و تبلیغی را از مواردی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: بازخورد مورد انتظار از این کنگره این است که بتواند نقطه عطفی برای برداشتن گام‌های بلندتر و توسعه‌ی مطبوعاتی باشد و برای جلوگیری از زمینه‌های سوءاستفاده از آزادی باید قوانینی مناسب تدوین شود. این همایش درصدد دسترسی و بسترسازی برای این امر مهم است.
 
پژوهشگران می توانند با توجه به محورهای کنگره از جمله حقوق مطبوعات، حقوق خصوصی و... مقالات خود را برای شرکت در این کنگره از طریق پایگاه اینترنتی www.Lawi.ir  به دبیرخانه ارسال نمایند. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات تکمیلی با شماره های 4-33699093-021و 9-36621318-021 تماس بگیرند.
 
نخستین کنگره بین المللی حقوق ایران با رویکرد حقوق شهروندی و با هدف تقویت نظارت و اجرای قوانین در راستای توانمندسازی و ارتقاء کارآمدی دستگاه های اجرایی در زمینه حقوقی و همچنین معرفی آخرین نظریه ها و دستاوردهای علمی، تبادل دیدگاهها، با حمایت دانشگاه­ها و دستگاه­های اجرایی کشور به همت مرکز همایش­ های بین المللی توسعه؛ 30 و 31 شهریورماه سال جاری در برج میلاد تهران، برگزار می شود.
منبع
ایسنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰