جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ 2919 0 3

نام گذاری محصول یا شرکت فرآیندی مشکل است. بر خلاف تمام چالش هایی که شما با آن روبرو می شوید، این مسئله محدوده ای است که تمام افراد ادعا می کنند در آن تخصص دارند.

دستور العمل ساده برای نامگذاری تجارت شما

نام گذاری محصول یا شرکت فرآیندی مشکل است. بر خلاف تمام چالش هایی که شما با آن روبرو می شوید، این مسئله محدوده ای است که تمام افراد ادعا می کنند در آن تخصص دارند. اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که در نامگذاری نباید بیش از حد به پیشنهاد دیگران گوش داد. نام هایی که توسط کمیته ها مشخص می شوند معمولا شکست می خورند. من یکی از بزرگ ترین مشکلاتم همین بوده و برای این که این مقاله را برای شما بنویسم چند مقاله خارجی مطالعه کردم و با کمال اعتماد به نفس نظر خود را هم به آنها اضافه کردم تا به اینجا برسیم.

قانون را فراموش نکنید. اگر قوانین مربوط به نام ها را بررسی نکنید انتخاب نام نامناسب می تواند باعث بروز مشکلات بسیار جدی شود. آخرین چیزی که می خواهید این است که بعد از صرف هزینه و زمان و کسب موفقیت مجبور شوید نام شرکت خود را تغییر دهید زیرا نامی که انتخاب کرده اید اسم شرکتی کوچک با همین نام است که قبلا ثبت شده است. و ۱۰۰ میلیون تومان از شما می خواهد چون از اسمش استفاده کرده اید. این مشکل برای من همین سال گذشته بوجود آمد و مدت ها در دادگاه و شورای عالی انفورماتیک به دنبال آقایان می گشتیم که چنان است و چنان.
 
در شروع کار باید لیستی از مواردی را تهیه کنید که می خواهید نام شرکت در ذهن مشتریان تلقی کند. اسم شما باید نام و موقعیت شما را بازگو کند. تنها هدف از انتخاب نام های بزرگترین برند ها انتقال دادن این احساسات بوده است.

شما باید تصمیم بگیرید که نام شرکت شما چه معنایی را انتقال می دهد. معمولا این حس اولین چیزی است که در زمان دیده شدن برند توسط دیگران درک می شود. این احساس های زیر را می توان با استفاده از نام های خاص در بیننده ایجاد کرد:

سریع
بهترین
آسان
بهترین کیفیت
ماهر
جذاب
بدون مرز
معتبر
ارزان
تضمینی
پیشنهاد شده
صادق
خطرناک
خاص

به نظر ما ۹ قانون ساده برای انتخاب نام شرکت ها و برند ها وجود دارد :

۱. نام شما باید حس مثبت در خود داشته باشد. از نام های منفی خودداری کنید. نام شما باید در افراد اشتیاق ایجاد کرده و دید مثبت نسبت به کار شما ایجاد کند.

۲. از انتخاب نام های مشکل خودداری کنید. اگر مردم نتوانند نام شما را به درستی خوانده یا بیان کنند، به احتمال زیاد در به یاد آوردن آن نیز مشکل خواهند داشت. (البته استثناهایی نیز وجود دارند.)

۳. نام شما باید خاص باشد. شما نمی خواهید نام شرکت شما از قبل توسط دیگران انتخاب شده و مورد استفاده قرار گرفته باشد، مخصوصا نامی که قبلا عملکرد ضعیفی داشته است.

۴. نامی را انتخاب نکنید که عملکرد شما را محدود می کند. مثلا " فروشگاه لوازم اتاق خواب بیداری " باعث مینام برند شود عملکرد شما تنها به تجهیزات اتاق خواب محدود شود. در این مثال می توانید از لوازم منزل بیداری استفاده کنید تا دستتان بیشتر باز باشد.

۵. از نام های توضیح دهنده استفاده کنید. توجه داشته باشید که این اسامی همیشه خاص هستند.

۶. سعی کنید بیش از حد درگیر مدها یا روندهای زودگذر نشوید. اگرچه انتخاب نامی که با روندهای زودگذر می تواند برای مدت زمان کوتاهی سود داشته باشد اما از مد افتادن روندها باعث می شود شما نیز فراموش شوید.

۷. نام شما باید هویت شما را بازتاب دهد. وقار، وسعت، شناخت بالا، کیفیت و سایر عناصر توضیح دهنده توانایی های شرکت شما باید در نام شرکتتان نهفته باشد.

۸. نامی ار انتخاب کنید که در رادیو، تلفن، سربرگ و وب سایت شما جذاب به نظر می رسد.

۹. آیا چنین آدرس اینترنتی ای هم برای برای شما مناسب است؟ آیا این دامنه برای ثبت از طرف شما آزاد است؟

بعد از اینکه لیستی از نام های خوب را انتخاب کردید آنها را با همکارانتان به مشورت بگذارید. برای مثال اگر شما می خواهید یک خشک شویی راه بیاندازید از همکاران خود بپرسید که چه صفاتی بهتر می توانند مشتری را به خود جلب کنند. در این مورد عملکرد سریع، معتبر و ارزان می تواند نیازهای مشتریان را برطرف کند. اگر نام شما این صفات را بازتاب نمی دهد باید نامی دیگر انتخاب کنید.

بعد از حذف اسامی دارای مشکل باید بین اسامی بی عیب یکی را انتخاب کنید. آیا شما اسمی را می خواهید که ژنریک است، یا توضیحی و یا تجملی؟ هر وکیلی به شما می گوید که نام تجملی بهترین تأثیر را در تجارت دارد. این نوع نام به راحتی شما را از رقبای خود متمایز کرده و نامی قوی محسوب می شوند. معمولا بعد از شنیدن نام های تجملی شکل خاصی در ذهن افراد القا نمی شود. هیچ کس نمی داند نایک، یا زروکس چه شکلی هستند.

البته مشکل نام های تجملی این است که برای جلب مشتری و جا انداختن برند به زمان و هزینه زیادی نیاز است. نام برند یا شرکت خودبخود باعث ارتقای موقعیت نمی شود. در بسیاری از شرکت های پارتیزان، نام های تجملی بیش از حد گران هستند و فرصت کافی برای جا انداختن آنها وجود ندارد.

انتخاب بعدی نام های توصیفی هستند که البته مراقبت کردن از آنها باز هم مشکل تر است. این اسامی باعث کسب موقعیت و ارتقای شرکت یا برند می شوند و اطلاعاتی را در مورد نوع خدمات شما به دیگران ارائه می دهند. برای مثال به اسامی زیر توجه کنید:

Speedy Muffler
Ultimate Auto Body
College Pro Painters

خود من طرفدار اسامی توصیفی هستم. این اسامی به اندازه کافی در مورد محصول شما توضیح می دهند و به فروش محصول کمک می کنند اما باید دقت کرد که این اسامی خاص باشند مگرنه به سختی در ذهن مشتری جا می افتند. در غیر این صورت احتمال عقب افتادن از رقبا وجود دارد.

در آخر می توانید از نام های ژنریک استفاده کنید. این اسامی غیر قابل حفاظت در نظر گرفته می شوند اما توانایی این را دارند که سریعا و دقیق توضیح دهنده که شما چه خدماتی را ارائه می کنید.

برای مثال :

International Business Machines
U.S. Steel
Park Avenue Cleaners
General Foods

همان طور که می بینید، نام های ژنریک دقیقا توضیح می دهند چه کاری انجام می دهید و مشتری را به خود جلب می کنند اما باید توجه داشت که این نام ها تنها موقعیت شما به عنوان خدمات رسان را معرفی می کند، اما مشتری نمی داند کیفیت کار شما چقدر است و چه رتبه ای دارید. مثل همین وب برندینگ خودمان !

نمونه ای از اسامی خوب خارجی و برند های بزرگ

Faith Popcorn – نامی که به راحتی در ذهن ها می ماند و احساس آسایش را به شما می دهد.

National Public Radio نامی ساده که سریعا سنگینی، جدیت و این واقعیت را انتقال می دهد که تمام افراد می توانند مشتری باشند.

Staples – کلمه ای ساده که معنای در همه جا حاضر بودن را در کنار معنای الزامات قرار می دهد. وقتی فرد معنای این نام را می فهمد دیگر نمی تواند آن را فراموش کند.

Head and Shoulders – این نام به شما می گوید که این محصول چه فایده ای دارد. یعنی مویی مناسب بر روی سر و عدم ریختن شوره روی شانه هایتان!

Apple Computer – نامی ساده، دوستانه و پایه که به راحتی در ذهن باقی می ماند.
اسم کسب و کارتان را برایمان بفرستید. ما خوشحال می شویم.

صمیمانه امیدواریم در تجارت جدیدتان موفق شوید و بهترین آرزو ها را برای شما داریم.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰