پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ 3122 0 1

تاکید منتظری بر ضرورت وجود کانون وکلای مستقل

کار وکیل از قاضی آسان‌تر نیست

رییس دیوان عدالت اداری در جمع اعضای کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: کار وکیل اگر از کار قاضی سخت‌تر نباشد، آسان‌تر هم نیست. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین منتظری در دیدار اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای سراسر کشور با تاکید بر ضرورت وجود کانون وکلای مستقل، اظهار کرد: بنده اعتقاد به استقلال کانون وکلا دارم، ولی به نظر می رسد در برداشت از مفهوم استقلال اختلاف نظری وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه بر سر موضوع استقلال و دخالت در کار کانون وکلا باید بحث مفهومی داشته باشیم، افزود: همانطور که مدیریت پرونده قضایی دخالت نیست و توصیه به غور در پرونده و امعان نظر در آن و همچنین مشاوره منافاتی با استقلال قاضی ندارد. توجه دادن کانون وکلا به اینکه از سلامت لازم برخوردار نیست و لازم است به پایش و نظارت بر اعضای خود توجه نماید نیز دخالت محسوب نمی شود.
 
رییس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: باید معنا و مفهوم دخالت و نظارت و حد و مرز آن را به طور روشن و شفاف تعریف و مشخص کنیم. منتظری با اشاره به اینکه اجرای ماده 187 که کانون وکلا از آن رضایت نداشت و باید درست مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: اگر خلاء های موجود در کانون درست آسیب شناسی شود و راهکار مناسب برای آن ارایه شود، بی تردید هیچ سوء تفاهمی بین قوه قضائیه و کانون وجود نخواهد داشت.
 
وی گفت: هیچ شکی در ضرورت وجود کانون وکلا نیست و فرض نداشتن کانون وکلا در جامعه مانند آن است که فرض کنیم، نیاز به دستگاه قضائی نداریم. وی ادامه داد: کانون با این اهمیتی که برای آن متصوریم نه تنها باید خودش را پایش کند، بلکه باید برای قوه قضائیه نیز در موضوع تحقق عدالت کمک موثری باشد.
 
در ابتدای این جلسه، نجفی توانا رئیس کانون وکلای مرکز و بهمن کشاورز رئیس اتحادیه کانون های وکلای کشور در سخنانی ضمن تقدیر از تعامل خوب دیوان عدالت اداری با وکلای دادگستری، نقطه نظرات خود را نسبت به جایگاه وکلا در کشور بیان کردند. آنان همچنین در این جلسه خواستار مساعدت و کمک رئیس دیوان عدالت اداری برای برطرف شدن سوء تفاهمات موجود میان مرجع قضائی و وکلای دادگستری و همکاری بیشتر در تهیه لایحه جامع وکالت شدند.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰