سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ 3836 0 6

می خواهید شرکت بزنید؟ خب با توجه به اینترنتی شدن روند ثبت یک شرکت، این کار دیگر کاری طاقت فرسا نیست.

راهنمای قدم به قدم ثبت شرکت

می خواهید شرکت بزنید؟ خب با توجه به اینترنتی شدن روند ثبت یک شرکت، این کار دیگر کاری طاقت فرسا نیست.

البته هنوز هم خیلی ها برای انجام این کار سراغ مؤسسه های ثبت شرکت می روند و کلی هزینه پرداخت می کنند، غافل از اینکه با الکترونیکی شدن روند ثبت شرکت دیگر کمتر نیازی به مؤسسه های ثبت شرکت وجود دارد. با مطالعه راهنمای زیر می توانید خودتان برای ثبت شرکت اقدام کنید. این راهنما به چگونگی ثبت یک شرکت غیرتجاری با مسئولیت محدود می پردازد.

صفر تا صد ثبت شرکت

اقدام اول
شریک خوب پیدا کنید
حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکتی با مسئولیت محدود، ۲ نفر و در شرکت های سهامی خاص ۳ نفر است. در گام اول باید شریک مناسبی برای خود پیدا کنید. مسئولیت هر سرمایه گذار در شرکتی با مسئولیت محدود، به اندازه میزان سرمایه اوست. کسی که سرمایه بیشتری در شرکت دارد حق رأی بالاتری هم دارد و به همین نسبت مسئولیت بالاتری در پرداخت دیون و بدهی های شرکت.

اقدام دوم
ورود به سامانه ثبت شرکت ها
یک راست سراغ پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت ها به نشانی Irsherkat. ssaa. ir بروید. در این سامانه به قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت مراجعه کنید. فرمی پیش روی شما ظاهر می شود که باید مرحله به مرحله آن را تکمیل کنید. اطلاعات مربوط به متقاضی نخستین موضوعی است که در این فرم ها باید بنویسید. مشخصات اولیه خودتان را در فرم تکمیل کنید. گزینه «گام بعدی» شما را به مرحله بعد می رساند.

اقدام سوم
انتخاب نام شرکت
حالا باید نام شرکت را در فرم «نام و نوع شخص حقوقی» وارد کنید. در این قسمت باید به ترتیب اولویت ۵ نام برای شرکت انتخاب کنید تا از بین آنها یکی تأیید شود. انتخاب اسم برای شرکت باید و نباید های خاص خود را دارد؛ اول اینکه این اسم نباید تکراری باشد. استفاده از اسامی مخفف شده که مربوط به اداره های دولتی و... است تنها با کسب مجوز از آنها امکان پذیر است. در این مرحله یک کد رهگیری به شما داده می شود.

اقدام چهارم
موضوع فعالیت تان را بگویید
مدت و موضوع فعالیت، اطلاعات مورد نیاز در مرحله بعدی است. در مورد این اطلاعات قبلا با شرکای خود مشورت کنید. برای مشخص کردن مدت فعالیت شرکت یکی از ۲گزینه «محدود»یا «نامحدود» را باید انتخاب کنید. اما برای راحتی در انتخاب موضوع فعالیت، سامانه فهرستی را در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی و... در این فهرست گنجانده شده اند. یادتان باشد که برخی از فعالیت ها نیاز به مجوز دارد که برای ثبت شرکت آن را هم باید تهیه کنید.

اقدام پنجم
نشانی شرکت را مشخص کنید
این قسمت با «مشخصات مرکز اصلی» در سایت معرفی شده است. در اینجا لازم است نشانی ای برای محل دفتر شرکت ارائه بدهید، همچنین شماره تماس و کدپستی. اگر هنوز مکانی برای شرکت انتخاب نکرده اید، می توانید نشانی منزل خود یا یکی از شرکا را در این بخش ثبت کنید. به یاد داشته باشید تمام مدارکی که از طرف اداره ثبت شرکت ها برای شما ارسال می شود در نهایت به همین نشانی خواهد آمد.

اقدام ششم
سرمایه شرکت را تامین کنید
در بخش «سرمایه شخص حقوقی» سایت اداره ثبت شرکت ها باید تکلیف میزان سرمایه شرکت را مشخص کنید. در شرکت های سهامی، تعداد سهم و ارزش اسمی آن هم در این فرم وارد می شود. برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود حداقل سرمایه مورد نیاز ۱۰۰ هزار تومان است. با این حال مبلغ سرمایه اولیه تا حدودی نشانه ای از اعتبار شرکت است. بنابراین عده ای برای آغاز به کار شرکت سرمایه ۱۰میلیون تومانی درنظرمی گیرند.

اقدام هفتم
شرکای خود را معرفی کنید
حالا باید در فرمی که در مرحله بعد پیش رویتان قرار می گیرد مشخصات سهامداران و اعضای اصلی شرکت را وارد کنید. اگر تعداد این افراد بیش از ۱۵۰نفر باشد باید فرمی را که از پیش در سایت بارگذاری شده دریافت و اسامی و مشخصات افراد را در آن وارد کنید. در این بخش اطلاعات شناسنامه ای و همچنین آدرس پستی و شماره تماس این افراد ثبت و ذخیره می شود.

اقدام هشتم
مشخص کردن سهام شرکا
گام بعدی پر کردن اطلاعات مربوط به سهام و سرمایه شرکاست. با انتخاب نام هر یک از اعضا مشخص می کنید که این فرد چه تعداد سهام دارد. «نوع سهام» در حقیقت گزینه ای است که در آن نقدی یا غیرنقدی بودن سرمایه مشخص می شود. سمت اشخاص و ارتباط آ نها با یکدیگر در فرم های مراحل بعد ثبت می شود. منظور از ارتباط اشخاص با یکدیگر، مشخص بودن وکیل و موکل و قیم قانونی و... در ارتباط با شرکا و اعضای شرکت است.

اقدام نهم
معرفی شعبه های شرکت
اگر قرار است شرکت شما شعبه هایی هم اینجا و آنجا داشته باشد لازم است در فرم مربوط به این قسمت مشخصات این شعب وارد شود؛ البته درصورتی که هنوز تکلیفی برای این موضوع از طرف سهامداران روشن نشده باشد می توان معرفی شعب را به زمانی دیگر موکول کرد و در فرم قسمت شعب، گزینه مربوط به نداشتن شعب را انتخاب کنید. بعد از روشن کردن تکلیف شعب شرکت و سمت اشخاص در آن، باید به سراغ تعیین سال مالی شرکت بروید و در مرحله بعد فرم مربوط به صورتجلسه را تکمیل کنید.

اقدام دهم
اساسنامه را ارائه دهید
پس از تأیید اطلاعات، از شما خواسته می شود که اساسنامه و شرکت نامه را در سایت بارگذاری کنید. اساسنامه و شرکت نامه شرکت ها، فرم های پیش فرض دارند که فقط باید آنها را پر کنید و در نهایت اگر خواستید می توانید قوانین مخصوص شرکت خودتان را به آن اضافه کنید. حالا باید تصویری برابر اصل شده از اساسنامه خود را در سایت اداره ثبت شرکت ها بارگذاری کنید. از اینجا به بعد کار اصلی تان تمام است و فقط باید منتظر باشید تا اداره ثبت شرکت ها از شما بخواهد مدارک را برای آنها ارسال کنید.

اقدام آخر
چاپ آگهی در روزنامه رسمی
بعد از تأیید تمام مدارک، شماره ثبت شرکت به شما داده می شود. با دریافت این شماره، فقط یک قدم تا آغاز فعالیت شرکت تان باقی می ماند؛ باید آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی چاپ کنید. شما درآینده برای هرکاری که بخواهید انجام دهید اصل یا کپی برابراصل این آگهی را لازم دارید. در آگهی ای که چاپ می کنید اطلاعاتی در مورد نام شرکت، نوع فعالیت و اطلاعاتی از این دست را مطرح می کنید.حدود ۲ هفته بعد از مراجعه شما به دفتر روزنامه رسمی، آگهی ثبت شرکت در آن درج می شود. تبریک می گوییم؛ کار ثبت شرکت شما در یک دوره ۲۰ روزه به پایان رسیده است.

این مدارک را به همراه داشته باشید
اساسنامه تکمیل شده شرکت یکی از مهم ترین مدارکی است که باید برای ثبت شرکت آماده کنید. کپی شناسنامه همه اعضای شرکت که برابر اصل شده باشد هم برای ثبت شرکت لازم است. این افراد همچنین باید گواهی عدم سوء پیشینه هم به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهند. اگر فعالیت شرکت نیاز به اخذ مجوز داشته باشد این مجوز را هم باید ضمیمه مدارک مورد نیاز کنید.بسته به نوع و فعالیت شرکت، فرم های مورد نیاز دیگر در سامانه و همچنین اداره ثبت شرکت ها انتظار شما را می کشند.

برای ثبت شرکت کجا برویم؟
اداره ثبت شرکت ها در خیابان میرداماد، تقاطع خیابان مدرس، پلاک ۲۷۵ قرار دارد. البته در ابتدای راه ثبت شرکت نیازی به مراجعه شما به این اداره نیست و ثبت شرکت اینترنتی است ولی در نهایت باید مدارکتان را به این نشانی ارسال کنید. جای دیگری که باید حضوری مراجعه کنید روزنامه رسمی است. دفتر روزنامه رسمی کشور در خیابان بهشت و درست روبه روی پارک شهر و کنار شورای اسلامی شهر تهران قرار دارد.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰