جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ 2195 0 2

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز: حضور پلیس قضایی از ابتدایی‌ترین و حیاتی‌ترین ابزار عدالت قضایی تلقی می‌شود که می‌تواند ضمن سرعت بخشیدن به کار اجرای عدالت قضایی از لحاظ دقت و تخصصی کردن امور بسیار موثر باشد.

نجفی‌توانا: تشکیل پلیس قضایی هرچه سریع‌تر جنبه عملی به‌خود بگیرد

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: حضور پلیس قضایی از ابتدایی‌ترین و حیاتی‌ترین ابزار عدالت قضایی تلقی می‌شود که می‌تواند ضمن سرعت بخشیدن به کار اجرای عدالت قضایی از لحاظ دقت و تخصصی کردن امور بسیار موثر باشد.
 
علی نجفی‌توانا در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ارسال لایحه پلیس قضایی به مجلس، اظهار کرد: برای برخورد با چالش‌های روابط حقوقی بین انسان‌ها، باید با استحاله شرایط از نیروهای تخصصی که دارای دانش ویژه ای هستند، استفاده شود؛ بر این اساس سیستم قضایی در تمام دنیا سعی در تقسیم کار، تخصصی کردن کار و آموزش‌های مداوم در مورد پرسنل و به‌روز کردن امکانات و تجهیزات دارد.
 
این وکیل دادگستری با تاکید بر این‌که حضور پلیس قضایی از ابتدایی‌ترین و حیاتی‌ترین ابزار عدالت قضایی تلقی می‌شود، اظهار کرد: سپردن کار به پلیس اداری و یا بخشی از پلیس اداری که حسب تغییر و جابجایی سمت و شغل مسئولیت امور قضایی را بر عهده می‌گیرد و در امر تحقیقات، تعقیب و اجرای مجازات مشارکت می‌کند، به دلیل این‌که با جابجایی همراه است کارآمدی و نتایج مثبت را به دنبال ندارد؛ بنابراین از پلیس قضایی به عنوان پلیسی که برای خدمت به نظام قضایی فعالیت می‌کند و در زمینه وظایف ویژه آموزش می‌بیند، استفاده می‌شود و اشخاصی که در این سمت مشغول انجام وظیفه هستند از میان فارغ‌التحصیلان حقوق انتخاب می‌شوند.
 
نجفی‌توانا یادآور شد: ما پلیس قضایی را از اوایل انقلاب در کشور داشتیم و توانسته بود موفق هم عمل کند، ولی متاسفانه در اجرای یک سیاست غیرمنطقی و ناصحیح پلیس قضایی منحل شد و افراد آن در میان نهادهای مختلف تقسیم شدند.
 
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: قدم جدید در ایجاد پلیس قضایی می‌تواند ضمن سرعت بخشیدن به کار اجرای عدالت قضایی از لحاظ دقت و تخصصی کردن امور بسیار موثر باشد. ما امیدواریم که این اقدام دیرهنگام ولی مثبت هرچه سریع‌تر جنبه عملی به خود بگیرد.
 
نجفی‌توانا درباره ضرورت حضور ضابط توانمند در قوه قضائیه، گفت: ضابط توانمند همان مأمور انتظامی است اما با یک نگاه تخصصی و تجربی بسیار بالا. این نهاد می‌تواند با کمک نیروهای تحصیل‌کرده و مجرب در اموری مانند تعقیب متهمان، ابلاغ اوراق قضایی، انجام تحقیقات مقدماتی، اجرای احکام و انجام دستورات مقامات قضایی فعالیت کند.
 
وی ادامه داد: تجربه طولانی در انجام وظایف پلیس قضایی و آموزش‌های مکرر و مرتب آنها را به حدی توانمند می‌سازد که کار نظام قضایی را آسان‌تر می‌کند و ضریب اشتباه در اتخاذ تصمیمات قضایی را به حداقل می‌رساند. این نیروها نسبت به سایر نیروهای انتظامی به عنوان ضابطین عام و یا حتی نیروهای مربوط به سازمان‌هایی که ما آنها را ضابط خاص تلقی می‌کنیم، از کارآمدی بیشتری برخوردارند.
 
نجفی توانا تصریح کرد: متاسفانه بعضی از نیروهای انتظامی از کسانی هستند که خدمت سربازی را طی می‌کنند و در این مدت کم با آموزش‌های ناکافی تجربه کافی را ندارند و همین امر باعث بروز پرونده‌هایی می‌شود که به علت انجام تحقیقات ناقص یا جهت‌دار زمینه انحراف تصمیمات قضایی در جامعه را به وجود می‌آورد؛ بنابراین حضور پلیس قضایی نه در سرعت عدالت بلکه در دقت عدالت قضایی بسیار موثر و کارآمد است.
 
وی بیان کرد: ان‌شاءالله در تدوین لایحه پلیس قضایی و یا در مفاد آن به گونه‌ای عمل نکنیم که اشتباهات گذشته در نظام تقنینی ما تکرار شود. به عبارتی توصیه می‌کنم که ابتدا با آسیب‌شناسی شرایط موجود و با استفاده از تجارب کشورهایی که از پلیس قضایی استفاده کرده‌اند و نیز با عنایت به نگاه قضات مجرب، اساتید دانشگاه و وکلای مجرب به گونه‌ای عمل کنیم که مجبور نباشیم پس از تصویب این قانون، مجدداً آن را مورد بازنگری قرار دهیم.
 
نجفی توانا با بیان این‌که ما به پلیس قضایی در کشور نیاز داریم، گفت: این پلیس تابع نظام قضایی کشور است، اما باید از یک چارچوب و اصولی برای حضور این پلیس در جامعه استفاده کنیم.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰