سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ 2544 0 2

جرایم سایبری یا اینترنتی و توصیه های لازم به والدین و فرزندان

قواعد نت اسمارت برای حمایت از كودكان در اینترنت

به كاربران خردسال، نوجوان و جوان توصیه می شود:
1 - هرگز آدرس خانه، شماره تلفن، اسم مدرسه و... خود را از طریق اینترنت به هیچ كس ندهید، مگر با اجازه و آگاهی اولیاء و سرپرستان قانونی خود.
 
2 - هرگز عكس، مشخصات كارت اعتباری یا جزئیات حساب بانكی یا هر مطلب شخصی و خصوصی خودتان را از طریق اینترنت به كسی ندهید، مگر با اجازه و آگاهی اولیاء و سرپرستان قانونی خود.
 
3 - هرگز گذرواژه ( password) خودتان را به هیچ كس حتی بهترین دوستانتان ندهید.
 
4 - هرگز از طریق اینترنت با دیگران و افراد ناشناس قرار ملاقات نگذارید، مگر اینكه والدین و سرپرستان قانونی شما مطلع باشند. در صورت انجام نخستین ملاقات، بلافاصله اولیای خود را آگاه و مطلع كنید. باید ملاقات ها، همیشه، در مكان های عمومی باشد.
 
5 - هرگز در اتاق گفتگو و مكالمه ( چت) یا كنفرانس های اینترنتی شركت نكنید. زمانی مطالب مكتوب یا مطروحه در آن باعث آزار شما می شود یا موجب بی اعتمادی شما می شود. همیشه این موارد را به اولیاء یا سرپرستان قانونی خودتان اطلاع دهید.
 
6 - هرگز به پست الكترونیك یا بسته های پستی حاوی مطالب زشت و زننده یا غیر اخلاقی جواب ندهید، خواه در گروه های خبری باشد یا یوزنت و...
 
7 - هرگاه در حال كار آن لاین و ارتباط اینترنتی با تصاویر زننده و مستهجن یا پیام های بد و غیر اخلاقی مواجه شدید، اولیاء خود را مطلع سازید.
 
8 - همیشه مطالب درستی از خود منعكس كنید (راست بگویید) و هیچ گاه اطلاعات گمراه كننده یا غلط به كسی ندهید.
 
9 - هركس صدای زیبایی دارد لزوما سیرت زیبایی ندارد. اگر پیشنهاد، مطالب و حرف های كسی ظاهرا خوب و مطمئن است، ممكن است در واقع منفی، مضر و گمراه كننده باشد.
 
توضیحات:
- مطالب فوق بسیار سودمند است و در پیشگیری از وقوع جرایم سایبری و مبارزه با آن نقش مهمی ایفا می كند.
 
- به حكایت آمار و اطلاعات، كودكان و نوجوانان از اولیا، معلمان و اولیای خود بیشتر با تكنولوژی اطلاعات مانوس و آشنا هستند. از طرفی این نكته نشان دهنده ارتقای سطح كمی و كیفی دانش فنی كودكان، نوجوانان و جوانان است. از سوی دیگر حاكی از عقب ماندن اولیاء و ... از كودكان و فرزندان خود و بالطبع افزایش میزان بزه دیدگی و... است. آشنایی هرچه بیشتر كودكان و نوجوانان با تكنولوژی اطلاعات، موجب آلودگی و بزه دیدگی آن ها خواهد شد، اگر هشدارهای تربیتی ـ قضایی را نادیده بگیرند یا اصولا چنین هشدارهایی را دریافت نكنند.
 
- دسته ای از جرایم سایبری، جرایم علیه كودكان و نوجوانان در دسته جرایم علیه محتوا است.
 
• اقسام جرایم سایبری
جرایم سایبری - كامپیوتری دارای چند دسته یا طبقه كلی هستند كه عبارتند از:
1 - جرایم كلاسیك با توصیف سایبری شامل جعل سایبری، كلاهبرداری سایبری و... ،
2 - جرایم علیه محتوا شامل جرایم علیه كودكان و نوجوانان، افتراهای اینترنتی، پورنوگرافی، ترویج ایدئولوژی های مضر و،...
3 - جرایم صرف تكنولوژی اطلاعات شامل جرایم دستیابی غیر مجاز، شنود و ... ،
4 - جرایم مخابراتی شامل جرایم ماهواره، شنود مخابراتی، جرایم موبایل و،...
5 - جرایم با مبنای غیر جزایی شامل جرایم مالكیت فكری، جرایم بانكداری الكترونیك، جرایم تجارت الكترونیك، جرایم حمایت از داده و ...
 
- افرادی كه از آن ها به عنوان شاهین شكاری یاد می شود با استفاده از اتاق های گفتگوی اینترنتی (چت) یا استفاده از گروه های خبری و ... با اتخاذ ماهیت كذب و غالبا مثبت، خود را افرادی درستكار، هنرمند و ... نشان می دهند و كودكان یا نوجوانان و حتی بزرگسالان مخاطب آن ها بدون آگاهی از ماهیت این افراد، به راحتی با آن ها گفتگو می كنند، اطلاعات مختلفی به آن ها می دهند و حتی قرار ملاقات می گذارند. شاهین ها معمولا در كار قاچاق كودكان، نوجوانان و زنان برای مقاصد غیر اخلاقی و فروش اعضای بدن، قاچاق مواد مخدر و... هستند.
 
- اطلاعات كارت اعتباری یا جزئیات حساب بانكی با كار مجرمان مالی به ویژه كلاهبرداران سایبری، جاعلان سایبری و ... می آید. گذر واژه ها، آدرس ها و ... با كار غالب مجرمان می آید، از جمله كسانی كه به تخریب سایبری، نفوذیابی، دستیابی غیر مجاز و ... اقدام می كنند.
 
- عكس خواه كامل یا فقط مربوط به چهره، یكی از بهترین ابزار سوء استفاده مجرمین اخلاقی ( پورنوگرافرها) است.
 
این افراد عكس ها را می گیرند در حالی كه صاحب عكس از نیت این افراد آگاهی ندارد و حتی برای این كار پوشش موجه و قانونی به شكل سایت حاوی مطالب هنری، آموزشی یا ... درست می كنند و درصدد تهیه عكس از كاربر و بازدید كننده بر می آیند. این كار در واقع برای افزودن عكس به بدن عریان و ... صورت می گیرد.
 
برنامه هایی مانند فتوشاپ كه برای گرافیك استفاده می شود قادر به خلق تصاویر كاذب یا نیمه كاذب به صورت عریان، نیمه عریان یا در حال انجام اعمال غیر اخلاقی هستند. البته فتوشاپ یكی از برنامه های ارزشمند گرافیك است اما از آن سوء استفاده نیز می شود.
 
ارسال عكس برای كسی كه نمی شناسیم، دادن شماره تلفن و ... به افراد ناشناس خطر قرار گرفتن در لیست های منفی و مجرمانه را دارد. پاسخ به پست الكترونیك ناشناس یا غیر ضروری موجب شناسایی آدرس پست الكترونیك آن فرد می شود و آن گاه این فرد در معرض دریافت ای میل هایی با محتوای مضر یا غیر اخلاقی قرار می گیرد.
 
- والدین در صورت برخورد با پیام های زشت یا تصاویر مستهجن می توانند به مقامات قضایی و پلیسی اطلاع دهند تا آنان با توجه به آموزش ها و توان فنی كه دارا هستند به راحتی مجرم یا مجرمان را دستگیر كنند.
 
 - در غالب كشورها، نهادهای غیر رسمی اما تحت الحمایه دولت تشكیل شده اند كه به آن ها هات لاین یا خط آتش می گویند. این خطوط، معمولا پیام های حاوی مخاطرات در زمینه های مختلف مالی، اخلاقی و ... را از افراد دریافت و به پلیس یا مقام قضایی اطلاع می دهند و در كار تعقیب مجرمان مشاركت و نظارت دارند.
 
- هشدارهایی كه در متن برای كودكان و نوجوانان آمده، از آن جا كه بسیار ارزشمند است، بنا به توصیه ارگان های ذی ربط بین المللی باید به نحو مقتضی به اطلاع مدیران مدارس، مدیران كافی نت ها، مسئولان سایت ها، اولیاء و تهیه كنندگان خدمات اینترنت برسد تا از این طریق كاربران و كودكان مطلع شوند و درصد مخاطرات كاهش یابد و از میزان و امكان بزه دیده شدن این قشر سنی كاسته شود.
 
• راهنمای پژوهشگران
حقوق تكنولوژی اطلاعات: در هر شماره در این بخش سعی می شود با شاخه های جدید حقوق و جرایم سایبری و نیز برخی منابع مفید آشنا شویم.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰