جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ 7330 0 4

نجفی توانا: هر جا عدالت است حتما وکیل حضور دارد / مصباح اسکویی: با کمک گرفتن از عشق در کار وکالت موفق می شویم

مراسم تحلیف کاراموزان

    
در مراسم تحلیف کاراموزان مطرح شد:
نجفی توانا: هر جا عدالت است حتما وکیل حضور دارد / مصباح اسکویی: با کمک گرفتن از عشق در کار وکالت موفق می شویم
 
در مراسم تحلیف کاراموزان مطرح شد:
نجفی توانا:  هر جا عدالت است حتما وکیل حضور دارد
مصباح اسکویی:  با کمک گرفتن از عشق در کار وکالت موفق می شویم
 
دیروز سالن امام علی دانشگاه شهید بهشتی میزبان یک مراسم مهم بود، میزبان کارآموزانی بود که پس از گذراندن دوره کارآموزی و با برگزاری مراسم تحلیف، نامشان در ردیف وکلای پایه یک قرار گرفت و رسما قبای وکالت را به تن کردند. آنان سوگند یاد نمودند که حافظ قانون و مدافع حق و عدالت خواهند بود و شرافتشان را وثیقه این قسم قرار دادند.

مراسم  ساعت 14 عصر با حضور اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، اعضای کمیسیون های کارآموزی، اختبار کارآموزان و بستگان آنان که برای ثبت این لحظه و نقطه عطف زندگی عزیزانشان حضور داشتند، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و اجرای سرود رسمی آغازشد.
 
وکالت در جایگاه واقعی خود قرار ندارد
اولین سخنران این مراسم نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکزبود که  در جایگاه قرار گرفت و طی سخنانی اظهار داشت:«بعد از وقایع چهار گانه یعنی  تولد، مرگ، ازدواج و طلاق، تعیین شغل و شروع رسمی به  حرفه ای که تا آخر عمر به آن اشتغال داشته باشیم، به عنوان پنجمین واقعه مهم زندگی مان می باشد.»
 
اسماعیل مصباح اسکویی سپس  به ارایه گزارشی از روند اختبار پرداخت و اظهار داشت: «از کارآموزانی که بیست و ششم آذرماه سال 93 تکالیف کارآموزی خود را انجام داده و به پایان رسانده بودند، دعوت به اسم نویسی شد که 573 نفر مدارک خود را به کمیسیون کارآموزی ارائه دادند.از این تعداد پس از کنترل مدارک 516 نفر مجاز به شرکت در اختبار شدند که اختبار کتبی در 20، 21 و 22 اسفندماه سال گذشته و اختبار شفاهی نیز در فروردین  و اردیبهشت ماه امسال برگزار گردید. از تعداد 516 نفر، 7 نفر غائب بودند و نهایتا از 509 نفر امتحان به عمل آمد که 23 نفر نتوانستند نمره قبولی را اخذ  نمایند و نهایتا 486 نفر پذیرفته شدند که 107 نفر آن‌ها بانوان و مابقی آقایان هستند که امروز ردای وکالت را به تن می کنند.»
 
نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز خطاب به کارآموزان وکالت که  تا دقایقی بعد وارد جرگه وکلا می شدند، اظهار داشت:« امروز شما قدم در راه وکالت می‌گذارید وبه صورت رسمی کار وکالت را شروع می کنید، مسئولیت دشوار و سنگینی را پیش روی خود دارید.  باید  در راستای احقاق حق و اجرای عدالت به وظایف خود عمل کنید. بدانید که راه پرمسئولیت و سنگینی را پیش رو دارید. از سنگینی و مسئولیت زیاد ترس نداشته باشید و با کمک گرفتن از عشق می توانید این راه را با موفقیت طی نمایید. »
 
وی با اظهار تاسف از اینکه «کار وکالت امروز در جامعه ما در جایگاه واقعی خود قرار ندارد»، گفت:« متاسفانه آن عزت و احترامی که باید در جامعه برای وکلا قائل باشند، وجود ندارد و هرکسی که از راه می‌رسد سنگی به وکلا می‌زند. بنابراین ادامه این حرفه دل وسیع و تحمل بالایی را می‌طلبد و هرکسی که عاشق این حرفه نباشد، نمی تواند ادامه دهد.»
 
اجازه ندهید  از شما استفاده ابزاری کنند
مصباح اسکویی با اشاره به اینکه « دیده می‌شود در مسیر کار، خیلی افراد هستند که از تجربه و علم وکلا به صورت ابزاری استفاده می کنند»، ادامه داد:«‌یکی از موضوعاتی که امروز در کانون و در جلسات هیات مدیره  مطرح شده و سعی می شود که  این مشکل با مذاکره با مسئولان حل و فصل نمایند، بحث پیرامون موسساتی است که به صورت موسسه حقوقی ثبت شده اند و به وسیله کسانی که وکیل دادگستری نیستند، اداره می شوند.»

 
در این راستا وی به  وکلای جوان توصیه کرد « که با همکاری همدیگر، موسسه حقوقی تشکیل دهید و مبادا گرفتار موسسات حقوقی شوید که توسط غیر وکیل ثبت و اداره می شود. این مشکل  به دلیل برداشت نادرست اداره ثبت شرکت ها و حمایت های نابجایی است که از طرف برخی مسئولان در موقع ثبت این موسسات صورت می گیرد.»
 
وی با بیان این که «کسی که با تعهد و عشق، مسئولیت و پایبندی به قانون، کار وکالت را شروع کند، مسلما موفق می‌شود» افزود:«  اگر کار مشکل است، مایوس نشوید و اگر آن را با عشق انجام دهید قطعا موفق خواهید شد.»
 
نایب رئیس کانون سپس از خدمات دکتر فرض پورماچیانی تقدیر کرد و در این راستا اظهار داشت:« وی چه در مقام قضا و چه در زمانی  که در چندین دوره نمایندگی مجلس شورا را برعهده داشتند، همیشه  سنگ کانون وکلا را برسینه زدند و در بحبوحه مخالفت های گسترده ای که با کار وکالت  و نهاد وکالتی صورت می گرفت حمایت از کانون و وکیل دادگستری را پیشه خود کردند و در طول چندین دوره  از عضویت هیات مدیره از این نهاد دفاع کرده اند.»
 
احساس استقلال اولین ویژگی یک وکیل موفق
برنامه  با قرائت شعری در خصوص وکیل ادامه پیدا کرد. سپس رئیس کانون وکلا در جایگاه قرار گرفت و با بیان این که «بسیاری آرزومند چنین منصبی  هستند، جایگاهی که شما به عنوان وکیل در جامعه خواهید داشت اما بار سنگین مسئولیت این شغل شریف را  باید به دوش بکشید و قابلیت حمل آن را در عرصه اجتماع مستمراً داشته باشید» اظهار داشت:«در بررسی قوانین وکالت در اکثر کشورهای جهان به وجوه اشتراکی رسیدم که به چند مورد اشاره می کنم  که وکیل دادگستری در این شغل فاخر و ارزشمند باید مجهز و مسلح به آن باشد.»
 
دکتر علی نجفی توانا با برشمردن ویژگی های وکیل دادگستری، اولین وظیفه یک وکیل را«احساس استقلال و رهایی از فشارهای درونی و بیرونی» دانست و افزود:« برآیند خودمدیریتی و مدیریت بحران استقلال است؛ استقلالی که اول باید حس و بعد به اجتماع عرضه کرد. بنابراین اولین ویژگی یک وکیل موفق احساس استقلال است. این استقلال به قدری مهم است که در برخورد با پرونده های مطروحه جزدر قالب اصول وکالتی حق ندارید وارد ملاحظات دیگر شوید. اگر بشوید وکیل پولدار اما بدنام خواهید شد.»
 
مانند کوه استوار و محکم هستیم
وی با تاکید بر این که « باید استقلال داشته باشیم» اظهار داشت:« متاسفم برای محدود همکارانی که برای پول دست به کارهایی می زنند که در شان وکیل نیست، اما تاوان چنین اقدامی را در همین دوران حرفه وکالت پس خواهند داد.این احساس استقلال در مقابل مقام قضا، موکل، طرف مقابل ووکیل وی باید وجود داشته باشد. در مقام تقابل با شغل قضا قرار نداریم، اما این احساس را در قاضی بر می انگیزیم که اگر در طرف دیگر میز قرار داریم،  بر اساس اصول، مانند کوه استوار و محکم  هستیم و تابع فشارها نخواهیم شد، چون از اصول دفاع می کنیم.  در مقابل وکیل همکارمقابل ما، سعی می کنیم به گونه ای عمل کنیم که احساس کند با وکیلی مواجه است که مسلح به استدلال و استقلال است. به موکل خواهیم آموخت که اگر در مقابل کار با ارزش خود مزد دریافت می کنیم منتی بر ما نیست. اگر منتی است ما بر دیگران داریم.»

 
هم شان این حرفه عمل کنید
رئیس کانون وکلا تاکید کرد:«وکیل تلالوی استقلال را باید در خود نشان دهد، حتی در خانواده. بی جهت نیست که قضات وقتی بازنشسته می شوند علاقه مندند که این خرقه را بپوشند، چون آن را  اعتبار می داند و در آرمان وکیل شدن سی سال صبر می کنند. پس اکنون که شما این ردا را به تن می کنید، باید هم شان  این حرفه عمل کنید و آن حفظ استقلال حرفه ای است.»

 
وی دومین ویژگی وکیل را «دفاع از عدالت» دانست و افزود:« موکل ممکن است مرتکب قتل شده باشد، باید از او دفاع کرد اما نه از بی گناهی او، اگر بی گناه نباشد،  با استفاده از ظرفیت های قانونی در مقابل کیفرخواست . کاری کنیم که مسئولان قضایی فراموش نکنند که هیچ انسانی مصون از خطا نیست . اگر شخصی مرتکب جرم می شوند یا تخلفی می کند به دلیل فشارهای بیرونی و درونی است. فشارهایی که او د رآن چندان نقشی نداشته ، جامعه و خانواده به او تحمیل کرده است.او در حصار گذشته و دارای شخصیتی است که در ساختن آن  نقشی نداشته است. همه ما  در معرض خطا هستیم و باید با استفاده از ظرفیت قانونی به گونه ای به قاضی با آسیب شناسی از موکل دفاع کنیم که حداقل اگر گناهکار بود از تخفیفات لازم برخوردار شود.باید از عدالت دفاع کنیم، هر جا عدالت است حتما وکیل حضور دارد.»
 
باید امکان اشتغالزایی برای وکلای جوان فراهم شود
رعایت شان و اعتبار حرفه ای از دیگر ویژگی های یک وکیل موفق است که نجفی توانا در خصوص آن توضیح داد:« با مشکلات معیشتی جامعه ایرانی و وکلا آگاهیم  و تمام تلاش ها بر این است که مدیریت جامعه را مطلع کنیم که  با اجباری کردن وکالت یا تمهید مقدمات و تدارک زمینه، امکان اشتغالزایی برای وکلای جوان را فراهم کنند. وکیل ممکن است تنگدست باشد اما همیشه حافظ شان است. چون این شان در نزد وکیل امانت حرفه ای است، اگر نمی توانیم، رها کنیم و به شغل دیگر بپردازیم. رعایت  شان وکالت ایجاب می کند که اصول را رعایت کنیم. حفظ امانت کنیم. وکیل دادگستری امین است. اطلاعات پرونده موکل در نزد شما امانت است، نباید به خود اجازه دهید که تحت تاثیر شرایطی جز در مواردی که قانون معین کرده، اطلاعات و محتویات پرونده را افشا کنید.در دنیا  وجه ممیزه وکیل موفق حفظ امنتداری است.»
 
وی ویژگی دیگر را «خوب گفتن و خوب نوشتن» عنوان کرد و در این راستا با بیان این که« شخصیت حرفه ای وکیل در قالب لوایح ارایه شده تجلی می کند» تصریح کرد:« قاضی وقتی لوایح را می خواند و به شیوه گفتمان وکیل توجه می کند، پی به شخصیت علمی او می برد . پس باید کاری کرد که شخصیت ما در فرآیند انجام حرفه ای وکالت هر روز قوی تر شود، به گونه ای که شناسنامه حرفه ای را وقتی در سنین بالا ورق می زنیم از خود شرمنده نشویم.این امر میسور نیست مگر با مطالعه مستمر و ممکن نیست مگر با انتقال آموزه ها و مشاوره با همکاران. ضمن این که از تشکیل موسسات دلالی انتقاد داریم و برای تنویر افکار مسئولین که بعضا نابخردانه توسعه این موسسات را دامن می زدند، به شما توصیه می کنیم موسسات حقوقی تشکیل دهید چرا که امروز در دنیا وکلایی موفقند که کار جمعی می کنند. کار جمعی ضریب اشتباه را به حداقل می رساند. یاد بگیریم دست جمعی عمل کنیم. از شما حمایت می کنیم که رقیب توانمند و قابلی برای موسساتی که فقط دلالی می کنند، باشید. متاسفانه از برخی از همکاران ما سو استفاده می کنند.»
 
موسسات میانجیگیری تاسیس کنید
نجفی توانا در ادامه با اشاره به اینکه موسسات میانجی‌گری نیز در چارچوب قانون آیین دادرسی کیفری در حال شکل‌گیری است، بیان داشت:« این موسسات هم‌اکنون شکل قانونی به خود گرفته است و می‌توانید با تاسیس این موسسات بخشی از مشکلات وکالت را برطرف کنید.»

 
وی خطاب به حاضران با تاکید کرد: «حساسیت زمانی را درک کنید و  به هجمه هایی  پیدا و پنهان عنایت داشته باشید.  وارد حرفه ای می شوید که هر چند فاخر اما در واقعیت بسیار سخت است. حرفه وکالت از سخت ترین حرفه هایی است که در کشور وجود دارد.  برای این که همه به نوعی با ما ارتباط دارند و همه به نوعی در تقابل با ما هستند. انگار کار وکالت یک کار خلافی است، انگار به گونه ای عمل می کنند که وکیل باید از این که وکیل است خجالت بکشد.ما چه کرده ایم که افشا گر فساد برخی هستیم. ما کاری نکردیم جز در مسیر درست عدالت حرکت کردن. افتخار می کنیم که وکیل هستیم  و دیگران هم باید افتخار کنند که یک نهاد مدنی در کشور مانند نورافکنی در مسیر عدالت حرکت می کند.وکلای دادگستری آن قدر توان علمی دارند که در انجام کار وکالت خود سیاست را از حرفه خود جدا کرده‌اند.»

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این که« بیش از دو سوم از وکلای ما، جوانان کشورند و بقیه از قضات و افرادی که کارمند بوده اند و همه مورد تایید نهادهای عمومی بوده اند» اظهار داشت:« چگونه می‌توان یک وکیل را که حق الوکاله اضافه گرفته، نامش را افشا کرد، بدون این که کار خلاف حرفه وکالت انجام داده باشد چرا که در خود قانون پیش بینی شده است که وکیل می تواند با انعقاد قرارداد خصوصی حق الوکاله دریافت کند.»  

نجفی توانا با اشاره به اینکه ما طی چند سال گذشته  به تعداد انگشتان دست وکیل مجرم نداشته‌ایم، گفت:« ما آماده هستیم که در این زمینه‌ها صحبت کنیم و بحث کنیم که آیا وکلا سالم‌ترند یا کارمندان و مسئولان برخی از سازمان‌ها. ما سرباز عرصه عدالتیم، مجروح می‌شویم و می‌میریم اما از عدالت دفاع می کنیم. در چارچوب قانون از حق‌مان دفاع خواهیم کرد؛ البته باید سعی کنیم در چارچوب این حرفه  به گونه‌ای عمل کنیم که دیگران از ما بهانه‌جویی نکنند، زیرا آن‌ها دنبال بهانه‌اند. اصولاً بعضی ها وجود ما را تحمل نمی‌کنند، چون ما آیینه آن ها هستیم. بنابراین سعی می کنیم با خشت هایی که در فرآیند و پروسه حرفه وکالت می گذاریم  بنای شخصیت حرفه ای مان را قوام بخشیم و ثابت کنیم که ما مانده ایم و تاریخ اثبات کرده که  از کسانی که به ما نقد غیرمنصفانه دارند، سالم‌تر هستیم.»
 
در ادامه مراسم، اعضای کمیسیون کارآموزی و کمیسیون اختبار  با حضور در جایگاه مورد تقدیر قرار گرفتند.
 
کمیسیون شماره یک:
 آقایان آرش صادقیان- جواد خالقیان- حسین ساعت چی یزدی- حمید جنتی- حسین معصومی

 
کمیسیون شماره دو:
خانم پروانه شالی و آقایان  بیژن شقاقی- قاسم کمیلی- حسین عسکری راد- محمود واحدی

 
کمیسیون شماره سه:
محمد علی اخوتی- داریوش اشرافی- ایرج خالصی- حسینعلی صالحی-  جعفر کوشا
آقایان عیسی امینی- عبدالله موذدنی- محسن ایزانلو-  علیرضا آدریابجانی- مجید پوراستاد. محمد علی اخوتی - تهمورث بشیریه -جعفر کوشا- یاسمن خواجه نوری- حمید جلیل زاده- قاسلم کمیلی- رضا آشوری- محمد رضا پاسپان – کامران آقایی- حمید جنتی- حسینعلی صالحی- بیژن شقاقی- محمد علی متانی نیز به عنوان اعضای کمیسیون اختبار مورد تقدیر قرار گرفتند.

 
مراسم با تقدیر از خدمات ارزنده دکتر محمد فرض‌پور ماچیانی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری ادامه پیدا کرد. وی متولد 1330، دانش آموخته حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه تهران و تحصیلات تکمیلی در انگلستان با سوابق قضایی دادیار دادسرای عمومی، دادرس دادگاه های عمومی تهران،  ریاست دادگاه های عمومی صلح و حقوقی یک و دو تهران،  عضو هیات عمومی دانشگاه خوارزمی، دانشگاه علوم اقتصادی سابق، مدیر گروه حقوق و معاون آموزشی دانشگاه، نماینده  دوره اول و سوم مجلس، وکیل دادگستری و عضو شش دوره هیات مدیره کانون که در کمیسیون ها مختلف سابقه حضور دارند، نایب رئیس کانون بوده اند و سالهاست مدیر مسئول مجله کانون وکلای مرکز هستند.
 
مقید به رعایت قسم باشید
فرض پورماچیانی طی سخنان کوتاهی خطاب به حاضران در این مراسم با بیان این که« شما عزیزان تا لحظات دیگر سوگند یاد می‌کنید و این جمله را «و شرافت من وسیله این قسم است و ...» می‌گویید و آن را سه بار تکرار می‌کنید»  تاکید کرد« در کارتان این جمله را مدنظر داشته و مقید به رعایت این عبارت باشید»
 
وی با  تاکید بر این موضوع که« برای حق الوکاله خیلی جوش نزنید» اظهار داشت:« اگر شخصی هم به شما مراجعه کرد و گفت وکالتم را بپذیر، مستنداتش را ببینید و حرف‌هایش را بشنوید اگر حقی داشت، وکالتش را بپذیرید.  زیرا شهرت‌تان در حسن نیت بیشتر خواهد شد. برخلاف آنچه که بعضی از افراد تصور می کنند که می‌توان از راه‌های دیگر حق الوکاله اخذ کرد، باید بگویم که این موضوع اشتباه است و من مخالف آن هستم.»
 
این عضو هیات مدیره یادآور شد: «ما در یکی دو سال اخیر وکلای فرهیخته‌ای را از جمله استاد کاتوزیان، دکتر نوربها و ... را از دست داده‌ایم. این افراد الگویی برای جامعه وکالت بودند که یادشان را گرامی می‌دارم.»
 
این مراسم  با تقدیر از ده نفر از رتبه‌های برتر سومین اختبار آزمون سال 93  ادامه پبدا کرد. عرفان ضرغامی ، مهدی توکلی ، هانیه السادات موسویان، مجید میریای، محبوبه درودیان، حجت غلامحسین لو، سحر کریمی، رز زراعتی، ابراهیم اکبرپور تجریشی، جنت خداداد رتبه اول تا دهم کانون بودند که در جایگاه قرار گرفته و توسط اعضای هیات مدیره مورد تقدیر قرار گرفتند.
 
ادامه برنامه به مراسم تحلیف کارآموزان اختصاص یافت و با قرائت سوگند نامه رسماً به عنوان وکیل دادگستری وارد عرصه وکالت شدند. متن سوگندنامه توسط عرفان ضرغامی، رتبه اول اختبار این دوره قرائت شد و کارآموزان دسته جمعی وی را همراهی کردند. متن قاب شده سوگند نامه و اجرای موسیقی زنده هدیه کانون به وکلای جدید بود. در پایان مراسم، حضار و خانواده ها پذیرایی شدند و بازار عکس گرفتن های گروهی  وکلای پایه یک جدید با لباس رسمی وکالت با همراهی خانواده ها داغ بود.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰