پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ 2507 0 1

روزانه بالغ بر ۱۰ هزار سانحه امنیتی سایبری در کشور شناسایی می‌شود؛

رتبه ١٩ ایران در آمادگی امنیت سایبری

 روزانه بالغ بر ۱۰ هزار سانحه امنیتی سایبری در کشور شناسایی می‌شود؛ گرچه اغلب این حملات به سرعت خنثی می‌شود، اما رتبه ۱۹ ایران در آمادگی امنیت سایبری، نشان می‌دهد تا رسیدن به وضع مطلوب، فاصله زیادی است. برای نمونه براساس آمار درگاه پایش شاخصه‌های فناوری اطلاعات کشور در سند راهبردی افتا، انتظار استقرار ۵۳‌ درصدی نظام مدیریت امنیت اطلاعات - ISMS-  می‌رود، اما تنها ۳۹‌ درصد این هدف محقق شده است؛ درباره راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت – SOC – نیز از صد ‌درصد انتظار ۲۰‌ درصد پروژه محقق شده و پروژه گوهر – گروه واکنش هماهنگ رخدادهای امنیتی – از صد ‌درصد فقط ۳۵‌ درصد به مرحله عملیاتی رسیده است. 

براساس گزارش شاخص‌های بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط اتحادیه جهانی مخابرات –ITU- که از سوی درگاه پایش جامعه اطلاعاتی ایران و نظام پایش شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده تا پایان سال ۲۰۱۴، کشور آمریکا رتبه نخست دنیا و کانادا رتبه دوم را در حوزه امنیت سایبری از آن خود کرده است؛ در این رده‌بندی کشور استرالیا، رتبه نخست آسیا و کشور عمان کشور برتر منطقه خاورمیانه است؛ این دو کشور رتبه سوم را در جدول جهانی امنیت سایبری نیز در اختیار دارند. در اروپا نیز نروژ رتبه اول را از آن خود کرده است و کشورهای آلمان، بریتانیا، استونی، در رده‌های پایین‌تری از نروژ قرار دارند.
 
این شاخص‌ها براساس نشانگرهای حقوقی، فنی، سازمانی، ظرفیت‌سازی فنی و میزان همکاری، برآورد شده است و در رده‌بندی اعلام‌شده در بین کشورهای منطقه، کشورهای عمان، ترکیه، قطر، مصر و آذربایجان رتبه‌های بهتری را نسبت به ایران در اختیار دارند؛ همچنین در جدول رده‌بندی کشورهای آسیایی نیز استرالیا، عمان، کره‌جنوبی، ژاپن، هند، سنگاپور، قطر، اندونزی و چین، جایگاه بالاتری از ایران را از نظر شاخص امنیت سایبری به خود اختصاص داده‌اند.
 
در این‌باره محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آمادگی ایران در قبال حملات سایبری را مثبت ارزیابی می‌کند و به مهر می‌گوید: روزانه تعداد زیادی حمله سایبری به کشور داریم که اغلب اینها در دروازه زیرساخت اصلی کشور - گیت وی بین‌المللی - خنثی می‌شود. ما می‌دانیم که تمامی این حملات از چه کشوری است و از چه شهری و با چه ‌ای پی طراحی می‌شود و یک همکاری کوچک میان وزارت ارتباطات دو کشور، امکان شناسایی کامل این حملات ممکن می‌شود.
 
او بیشترین حملات سایبری به ایران را مربوط به رژیم صهیونیستی دانسته و می‌گوید: روزانه تعداد زیادی حملات سایبری شناسایی و خنثی می‌شوند، اما از رژیم صهیونیستی حملات بیشتری داریم و بعضی کشورهای عربی و برخی کشورهای غربی نیز در رده‌های بعدی این اقدامات هدفمند قرار دارند. همچنین محمود خسروی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بیان می‌کند: در فضای سایبری کشور روزانه خیل عظیمی از حملات سایبری شناسایی می‌شوند، اما تمامی این حملات به صورت هدفمند نبوده و حمله سایبری محسوب نمی‌شود. آمارها نشان می‌دهد که با وجود تأمین امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در کشور، همچنان کشور ما در مرکز حملات سایبری قرار دارد و برای رسیدن به اهداف بالادستی نظام، باید رتبه ایران در میان سایر کشورها بهبود یابد.
 
به‌تازگی، تسهیلات درنظرگرفته‌شده از سوی وزارت ارتباطات در قالب وام وجوه اداره شده برای بخش خصوصی حوزه افتا با روند مناسب‌تری گذرانده می‌شود، تا بتوان از ابزارهای بومی در فضای امنیت سایبر بهره برد؛ اما با وجود این تسهیلات به نسبت اندازه، ظرفیت و موقعیت استراتژیک کشور و مسئله امنیتی که مسئله روز دنیا است، کافی نیست. حسین صمیمی، مدیرکل توسعه فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهم شرکت‌های فعال در حوزه امنیت اطلاعات را ١٩,٥ درصد از کل تسهیلات مدنظر از محل وام وجوه اداره شده، اعلام کرده است. به گفته وی در چارچوب فراخوان سال ۹۳ اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده، پرداخت بیش از ۲۶‌ میلیارد تومان تسهیلات به ۷۳ شرکت خصوصی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به تأیید کمیته وجوه اداره شده وزارت ارتباطات رسیده است که سهم شرکت‌های حوزه امنیت در این چارچوب ١٩.٥‌ درصد است. 
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰