پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ 5629 0 1

اهمیت،حساسیت و خطرناک بودن شغل وکالت و قضاوت از یک سو و انتظارات شهروندان،تراکم دعاوی،گستردگی پرونده‌ها، کثرت مراجعات مردم به مراجع قضایی، افزایش اختلافات بین مردم، فزایندگی خشونت و ناهنجاری‌های اجتماعی و...موجب شیوع استرس حاد شغلی بین قضات و وکلای دادگستری شده است

استرس قضاوت و وکالت‎

اهمیت،حساسیت و خطرناک بودن شغل وکالت و قضاوت از یک سو و انتظارات شهروندان، تراکم دعاوی، گستردگی پرونده‌ها، کثرت مراجعات مردم به مراجع قضایی، افزایش اختلافات بین مردم، فزایندگی خشونت و ناهنجاری‌های اجتماعی و...موجب شیوع استرس حاد شغلی بین قضات و وکلای دادگستری شده است. قاضی، بازپرس و دادیار هر روز با انبوهی از دعاوی مواجه است. میز قضات مملو از پرونده و دعاوی عدیده است. دیدن این صحنه کثرت پرونده‌ها و انبار شدن آنها روی هم، محیط‌های بسته مکان‌های شعب رسیدگی، کمبود پرسنل قضایی و اداری  و از دیگر سو کثرت مراجعان به محاکم و مراجع دادگستری موجب شده است تا قضات ما همواره با استرس، نگرانی و فشارهای عصبی مواجه باشند. وجود دعاوی عدیده و مراجعه گسترده مردم به مراجع قضایی، اطاله دادرسی و...موجب انتقال انرژی منفی به قضات ما شده است .

این انرژی منفی در قاضی، بازپرس و دادیار جریان پیدا می‌کند و باعث بروز انواع بیماری می‌شود.همین وضعیت عینا برای وکلای دادگستری و پرسنل اداری مراجع دادگستری نیز صدق پیدا می‌کند. وکیل دادگستری با ورود به مرجع قضایی بلافاصله مورد تفتیش بدنی به‌وسیله سربازانی قرار می گیرد که دستور این امر را گرفته اند.وکیل عدلیه ای که دارای مدرک دکترای آکادمیک از بهترین دانشگاه‌های جهان است و سالیان سال معلمی حقوق می‌کند باید توسط یک سرباز تازه‌وارد به سيستم نظامي كشور بازدید بدنی شود، کیفش واکاوی شود، جواب دهد که سیگار و فندک و چاقو همراه ندارد و...این رفتار در بدو ورود باعث ايجاد استرس و انرژی منفی به وکیل است. دیدن صحنه‌های ازدحام جمعیت در راهروهای دادسرا، دیدن پابند و دستبند زندانیان، درگیری بین اصحاب دعوا و تهدیدات طرف دعوی نسبت به وکیل دادگستری و انتظارات نابجای موکل همه و همه در خلق شرایط سخت و زیانبار برای وکیل موثر است. 

قبلا اینجانب در روزنامه قانون یادداشتی تحت عنوان وکیل قانو‌مند یا وکیل سوپرمن به رشته تحریر در آوردم.مردم انتظار دارند وکیل عدلیه همه را مسحور خود كنند.درحالی‌كه چنین نیست.بدقولی موکلان،سختی پرداخت حق الوکاله،عزل نابهنگام وکیل،انتظارات بناحق موکلین ،اطاله دادرسی، برخورد ناشایست بعضی از قضات دادگستری با وکلای دادگستری و هزاران بدبختی دیگر موجب شده است تا شغل وکالت دریایی از انرژی منفی باشد.لذا هم قضات و هم وکلای دادگستری ما با انبوهی از استرس و انرژی مواجه هستند که موجب بروز انواع بیماری، مشکلات و معضلات برای این دو گروه شده است.اما محترم بودن قضاوت و شریف بودن وکالت و شیرینی  احقاق حق بی‌گناه و نجات مظلومی چنان ارزشمند است که هم قضات ما و هم وکلای عدلیه ما بسان مجاهدان فی سبیل‌ا... در این راه به مردم خدمت کنند.اما می طلبد تا این دو نهاد با درک این سختی ها و مصائب با همبستگی و احترام متقابل و درک شرایط هر دو با رعایت ضوابط و مقررات قانونی و پذیرش این امر که وکیل و قاضی هر دو بسان بال‌های فرشته عدالت عمل می کنند و همکار محسوب می شوند و تلاش‌های آن دو در برون رفت از این شرایط سخت موثر خواهد بود، از میزان این استرس و انرژی منفی بکاهند.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰