پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ 1724 0 2

رییس و نواب رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز با مدیر مسئول روزنامه اعتماد دیدار کردند.

رییس کانون وکلای مرکز: فضای نقد موجب سلامت جامعه می شود

رییس و نواب رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز با مدیر مسئول روزنامه اعتماد دیدار کردند.در این نشست دکتر علی نجفی توانا، رییس کانون مرکز با اشاره به دیدار هیات مدیره با ریاست قوه قضائیه و مسئولان عالی قضایی و با بیان نقطه نظراتی پیرامون تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری گفت: تبعات انتخاب بر اساس معیارهای غیرعینی ممکن است منجر به تبعیض شود.اساس انتخاب به نظر ما پروانه وکالت است که بر اساس آن وکیل مورد وثوق کانون وکلامی باشد و امید داریم این افراد مورد تاییدریاست محترم قوه قضاییه نیز باشند.
 
وی همچنین با اشاره به فضای مناسب تعامل و گفت وگو، اظهار کرد: در این دوره دیدارهای بسیاری با مسئولان از جمله روسای قوای سه گانه داشته ایم و دغدغه های جامعه وکالت را مطرح کرده ایم.

در ادامه الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه یکی از وجوه مشخص این روزنامه،ایجاد تریبونی برای بیان نظرات وکلا است، اظهار کرد:از ابتدا نشان دادیم این روزنامه در اختیار وکلا نیز بوده و اکنون نیزمقاله، یادداشت، مصاحبه و مطلب وکلا را در سریع ترین زمان ممکن منتشر خواهیم کرد چراکه وکلا توانایی و تسلط کافی بر مطالب دارند و از سلامت بالایی برخوردارند.

جامعه وکلا و مطبوعات لازم و ملزوم یکدیگرند
در ادامه نجفی توانا با اشاره به اینکه یکی از روش های فریادرسانی وکلا روزنامه اعتماد و دیگر روزنامه های مترقی است، خاطرنشان کرد: در شرایط پساتحریم ورود به فضای بازتر احساس می شود. نوع گفتمان ما با رسانه ها نشان می دهد چقدر این وسعت و فضای باز در حال توسعه است. این فضا ایجاب می کند ما که بنا بر طبیعت حرفه خود در دفاع از حقوق شهروندی حرکت و این رابطه ها را  تنگاتنگ کنیم. جامعه وکلا و مطبوعات لازم و ملزوم همدیگرند. جامعه وکلا متاثر از جامعه مطبوعات کشور است. حتی قضات به نوعی از لحاظ فکری در این فضا تغذیه می شوند. قلم و زبان ماباید در مسیری که برای کشور ضرورتدارد،فضا ایجاد کند.

دولت قانون گرا باعث تقویت قانون گرایی است
وی همچنین با اشاره به «برجام» گفت: هر آنچه برای ملت تعهد ایجاد کند باید به مجلس برود. دلیل آن حاکمیت قانون است که به نفع دولت نیز خواهد بود؛ دولت قانون گرا باعث تقویت قانون گرایی است.حتی اگر برجام در مجلس به تصویب نمی رسید نیز شاید زمینه عدول دولت از برخی از تعهدات فراهم می شد. در چارچوب قانون اساسی این افکار به تدریج اثرگذار است.آماده هستیم در خدمت رسانه ها بویژه روزنامه اعتماد باشیم. احساس می کنیم خیلی از جاها این روزنامه از جامعه وکالت حمایت کرده است . ما هم هرجا اتهامی به مطبوعات وارد شده است، اظهارنظر و از حقوق آنها دفاع کرده ایم.

رییس کانون وکلای مرکز با ذکر این نکته که فضای نقد موجب سلامت جامعه می شود، اظهار کرد: در این دوره هیات مدیره فضا را باز گذاشتیم؛تا در رسانه ها و همینطور در داخل کانون، عملکرد ما رانقد کنند. جلسات هیات مدیره علنی است و مصوبات بر روی سایت کانون قرار می گیرد. اگر نقدحتی با ادبیات تندبه ما شود سعی می کنیم با وسعت نظر آنرا تحمل کنیم چراکه در حال تمرین دمکراسی هستیم. وی افزود: این به ما یاد می دهد در چارچوب تکلیف خود حرکت کنیم. باید زمینه ای فراهم سازیم تا سازنده، مولدو هدایت گر باشیم تا اعتماد مردم را جلب کنیم و اثرگذار باشیم.اگر نگاه سیاسی داریم، در خارج از کار و حرفه ای ماست.

استحاله از نگاه سنتی به برنامه محوری
نجفی توانا با اشاره به اینکه در این دوره از هیات مدیره فضای خوبی ایجاد شده است، اظهار کرد:در این مدت خیلی هزینه داده ایم. دگردیسی و استحاله ای از نگاه سنتی به برنامه محوری صورت گرفته و مدیریت ما طبق اصول است.مدیریت فردی دیگر جوابگو نیست و تبدیل به دیکتاتوری و استبداد می شود. نگاه ما مبتنی بر خرد جمعی است که در قانون هم حاکم است. ما نیز گاهی برای اخذ تصمیم ها، موضوع را در سایت قرار می دهیم تا همه نظر بدهند. همچنین وکلا می توانند در جلسه هیات مدیره هم حاضر شوند و هیچ چیز مخفی نداریم. در این دوره هیچ دستوری از هیچ کسی نپذیرفتیم.

اعتبار کانون وکلا بالاتر رفته است
حضرتی نیز در ادامه گفت: کانون وکلا مانند یک دانشگاه بزرگ است. بحث ها و نظرات شما در فضای جامعه فرهنگ سازی می کند.قضات با دقت مطالب شما را دنبال می کند. در مورد تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری حدود 50 مطلب در روزنامه منتشر کردیم که مخاطبان با دقت پیگیری کردند.اعتبار مجموعه شما بسیار بالاتر رفته است به نحوی که وقتی سخنی از زبان عضو هیات مدیره گفته می شود بسیار مورد توجه قرار می گیرد و اعتبار دارد.

نباید برای تخلف انتظامی گذشت شاکی را موثر بدانیم
اسماعیل مصباح اسکویی، نایب رییس اول هیات مدیره نیز با اشاره به اینکه فلسفه تاسیس مرکز مشاوران حقوقی ماده 187 ، وکیل ارزان بود گفت: اخیرا به موردی برخوردم که یکی از اعضای پایه دوم مرکز مشاوران حقوقی، قراردادی با500 میلیون حق الوکاله منعقد کرده بود که نیمی از آن را به صورت نقدی دریافت و ما بقی را که چک گرفته بودکه باید آخر کار دریافت می کرده است اما با سپردن چک به شخص دیگری برای وصول آن نیز اقدام کرده است. همچنین در قرارداد وی شرط شده بود که چنانچه موکل وکیل را عزل کند باید یک میلیارد تومان خسارت بدهد.دادگاه انتظامی در مورد وی حکم به سه ماه انفصال دادد که با برگرداندن 125 میلیون و رضایت شاکی، حکم به توبیخ تبدیل شد در حالی که برای تخلف انتظامی نباید گذشت شاکی را موثر بدانیم!  

60 دادیار و 9 شعبه رسیدگی به تخلفات احتمالی وکلا
دکتر حسین محمدنبی، نایب رییس دوم هیات مدیره نیز گفت: 60 دادیار و 9 شعبه رسیدگی کنند به تخلفات انتظامی در کانون وکلای مرکز وجود داردو وکلا از نظرانتظامی دقیق رصد می شوند. 20000 نفر عضو در کانون مرکز و 60000 نفر درکل کشور و در 23 کانون داریم. کانون وکلای مرکز بزرگترین کانون ایران و یکی از یزرگترین کانون های دنیاست. از  نظر بین المللی نیز کانون مرکز طرف دعوت مجامع بین المللی است.

حضرتی نیز گفت: یکی از نگرانی های اصلی جامعه، فساد در بخش های سیاسی، اقتصادی اجتماعی و ... است. کانون وکلا با مدیریت و کنترل دقیق اعضای خود می تواند به جامعه و سایر نهادهای کشور در این زمینه الگو بدهد. کانون می تواند پرچم دار مبارزه با فساد، رشوه و رانت خواری شود.

وی افزود: با این جمعیت جا دارد شما یک روزنامه و رسانه کامل داشته باشید یا چون فرصت، امکانات و تخصص شما برای این کار کافی نیست با یک روزنامه همکاری کنید. مقاله، یادداشت، سخنرانی، مطالب قوه قضاییه، مصاحبه با تک تک اعضای کانون ها،حتی مذاکرات مجلس و کمیسیون حقوقی آنها در آن منعکس شود.  حضرتی خاطرنشان کرد: با وجود گسترش فضای مجازی، اعتبار رسانه مکتوب به جای خود باقی است.صدها سوژه و کار اثباتی و نه صرفا عکس العملی جای کار دارد. به تصمیم گیران با منطق و استدلال بگوییم که برای مثال چنین خلا قانونی هست که باید رفع شود.یا برای مثال یکی از مشکلات ما تکرار قوانین است. مجلس گاهی بدون کار عمیق و مطالعه شده قوانین سطحی تصویب می کند که نیازمند وصله و پینه است.

وکلا می توانند به نظام تقننینی کمک کنند
نجفی توانا افزود وکلا می توانند به نظام تقننینی کمک کنند. مادر حرفه وکالت از استاد دانشگاه، وزیر، معاون رییس جمهور، رییس جمهور، نماینده مجلس، سفیر،کارمند و مقامات مختلف و... داریم. اینها تجارب بسیار ارزشمندی دارند که می توان از آن بهره برد. متاسفانه وقتی قاضی پس از سال ها قضاوت به پختگی لازم می رسد، تازه درخواست پروانه وکالت می دهد در حالی که بهتر است از آنهادر دستگاه قضایی استفاده شود. وی همچنین با انتقاد از نحوه ی جذب قضات گفت: بیشتر نباید به ملاک های ظاهری توجه می شود و جنبه روانشناسی کمرنگ تر گردد. باید همه این معیارها در کنار تقوا،سلامت و تعادل شخصیت در نظر گرفته شود. البته در دوره های اخیر اوضاع مساعدتر شده و به سمت تقویت ساختار قضایی است.

سطح تحصیلات پایین آمده است
محمدنبی نیز گفت: بسیاری از دانشکده های خارج تهران سطح سواد پایینی دارند، اساتید تهران مسلط تر به قوانین هستند. گاه دیده می شود در شهرستان یک دادرس بخش همه دروس را تدریس می کند. وزارت علوم نباید هرجایی دانشکده ایجاد کند. سطح تحصیلات پایین آمده است و قضات و وکلا در چنین دانشگاه هایی سواد کافی پیدا نمی کنندو میزان کارآموزی قضات نیز کافی نیست.

مصباح نیز گفت: در گذشته دو دانشکده حقوق داشتیم و همه نیاز حقوقی کشور تامین می شد. اساتید بسیار بزرگی بودند که چند قطره از دانش آنها برای دانشجو کافی بود. الان در هر شهر کوچک دانشکده ایجاد شده و از اساتید غیرحرفه ای استفاده می کنند. یک دادیار که به سختی قبول شده چیزی در چنته ندارد که به دانشجو ارایه کند. در نتیجه وکلا و قضاتی که در این دانشکده ها تربیت می شوند، کارایی کافی ندارند.

نجفی توانا نیز با اشاره به دانشگاه کانون وکلا گفت:این دانشگاه از مقطع  کاردانی شروع شده و کارشناسی هم به آن اضافه خواهد شد. عدم تناسب برنامه ها و سیاست آموزشی با نیازهای جامعه و مدرک گرایی مهارنشدنی سبب ایجاد مشکلات زیادی شده که نیازمند آسیب شناسی است. متاسفانه لیسانس و فوق لیسانس حقوقی داریم که وکالت قبول شده و بی کار است دولت باید در این زمینه تدبیری بیاندیشد. اجباری کردن کار وکالت می تواند تا حدی این مشکلات را حل کند.

حضرتی هم گفت: شما یک دنیا سخن برای آموزش عمومی مردم حتی مسئولان  دارید و می توانید در اصلاح قوانین نقش ایفا کنید و از زاویه عالمانه، راهنمایی مشفقانه داشته باشید تا آن انسجام فکری لازم در جامعه ایجاد شود.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰