شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ 2675 0 3

پاسخ به سوالات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

اینجانب 3 سال پیش با خانمی ازدواج کردم. پدر همسرم برای هدیه عروسی دخترش یک آپارتمان به بنده هدیه کرده ولی شرط کرد که ضمن هدیه آپارتمان ماهیانه 300 هزار تومان به وی پرداخت کنم. اکنون به دلیل مشکلاتی که با همسرم پیدا کردم، قصد جدایی دارم آیا پدر همسرم می‌تواند آپارتمان را از من پس بگیرد؟
- سؤال شما همان عقد هبه با شرط معوض در ماده 801 قانون مدنی است. با استناد به ماده 803 که می‌گوید: در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد. بنابراین با استناد به‌بند 2 ماده فوق پدر همسر شما حق پس گرفتن آپارتمان را ندارد.
 
اینجانب یک سال قبل طلبی از فردی داشتم. با توجه به اینکه وی اوضاع مالی مطلوبی نداشت طلبم را به وی بخشیدم و این مورد را به خودش نیز اطلاع دادم. اکنون پس از یکسال اوضاع مالی خوبی ندارم و از اینکه طلبم را بخشیدم پشیمانم آیا می‌توانم به وی رجوع و تقاضای دریافت طلبم را کنم؟
- به استناد ماده 806 قانون مدنی که اشعار می‌کند هرگاه صاحب دین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد. بنابراین شما نیز در صورتی که طلب خود را بخشیده باشید حق رجوع از بخشیدن طلب خود را ندارید.
 
من مدیر یک مدرسه دخترانه هستم. وقتی زنگ تعطیلی مدرسه به صدا در می‌آید 3 پسر جوان هر روز برای دانش‌آموزان مزاحمت ایجاد کرده و از الفاظ رکیک استفاده می‌کنند آیا در صورت شکایت مجازاتی برای این‌گونه افراد در نظر گرفته می‌شود؟
- طبق ماده 619 قانون مجازات اسلامی فردی که در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات خلاف شئون، به حیثیت آنان توهین نماید به حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
 
دختری 25 ساله هستم و مدرک تحصیلی‌ام کارشناسی ارشد است. چندی پیش پسری به خواستگاری‌ام آمد و خود را پزشک و دارای مقام خاصی در یکی از بیمارستان‌ها معرفی کرد. بنده هم با توجه به موقعیت اجتماعی خاص او و تحصیلات عالی‌اش با وی ازدواج کردم. اکنون متوجه شدم که همسرم به من دروغ گفته و هیچ کدام از پست‌ها و تحصیلاتی که می‌گفت راندارد. حالا چگونه می‌توانم او را مجازات و به سزایعملش برسانم؟
- به استناد ماده 647 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات مالی و تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد.
 
همسایه ما در زیرزمین خانه‌اش اقدام به ساخت و فروش مشروبات الکلی کرده است به نحوی که رفت و آمد به منزل وی بسیار زیاد شده است. می‌خواستم بدانم در صورتی که بنده این مورد را به کلانتری محل اطلاع دهم چه مجازاتی برای وی به همراه دارد؟
- به استناد ماده 702 قانون مجازات اسلامی، هر کس مشروبات الکلی بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل و نگهداری کند یا در اختیار دیگران قرار دهد به 6 ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی معادل 5 برابر ارزش عرفی کالای یاد شده محکوم می‌شود.
 
در شهر تهران افرادی هستند که اطفال و کودکان را وسیله تکدی گری و گدایی قرار می‌دهند. آیا قانون برای این افراد مجازاتی در نظر گرفته است؟
- بله قانون در این زمینه نیز جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است. به استناد ماده 703 قانون مجازات اسلامی هر کس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این کار بگمارد به 3 ماه تا 2 سال حبس و پس دادن تمام اموالی که از طریق مذکور به دست آورده محکوم خواهد شد.
 
اینجانب مردی 45 ساله هستم که مدتی افرادی را به کار تکدی‌گری می‌گماشتم اما اکنون بسیار از عمل خود پشیمانم و چند بار هم توبه کردم و مدتی است این کار را کنار گذاشته‌ام، آیا قانون در مجازات بنده تخفیف قائل می‌شود؟
- به استناد ماده 115 قانون مجازات اسلامی در جرایم تعزیری درجه 6، 7، 8، چنانچه مرتکب، توبه نماید و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود مجازات ساقط می‌شود. بنابراین اگر ندامت و اصلاح شما ثابت شود، مجازات ماده 713 که اشعار می‌دارد «هر کس طفل صغیر یا غیررشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به کار بگمارد به 3 ماه تا 2 سال حبس و پس دادن تمامی اموالی که از طریق مذکور به دست آورده محکوم خواهد شد» از شما ساقط می‌شود.
 
مردی فهرست  اصلی صورت جهیزیه همسرش را پاره کرده اما خانم دوباره آنها را در برگه‌ای دیگر نوشته و به امضای شاهدان عینی که تمام این اسباب‌ها را در رفت و آمد به خانه‌اش دیده‌اند رسانده است. دادگاه حقوقی نیز برای این پرونده حکم خارج کردن جهیزیه از خانه  شوهر را صادر کرده است. اما بعد از آن شوهر نسبت به حکم اعتراض و از شاهدان شکایت کرده است که این خانم جهیزیه‌ای نداشته و امضای شاهدان عینی دروغ است و شهادت دروغ داده‌اند. اکنون شاهدان باید چه دفاعیه‌ای داشته باشند؟
نخست فردی که علیه شهود شکایت شهادت کذب کرده است باید شکایتش را مستند به دلیل نماید و ثابت کند.  در واقع بار اثبات دعوی با شاکی است. دوم اینکه شهود می‌توانند همان طور که در شهادت خود اظهار داشته‌اند دفاع کنند و بگویند شهادت ما براساس علم و یقین بوده و در صورت لزوم منشأ علم خود را هم می‌توانند بیان کنند.
 
-دختر و پسری با مهریه 500 سکه و عندالمطالبه عقد دائم کرده اما بدون هیچ شاهدی و فقط بین خودشان شرط شده که دختر پس از عقد مهریه را ببخشد و  برای تضمین به مقدار کل مهریه به داماد سفته با  امضا و اثر  انگشت داده است. سؤال اینکه آیا سفته‌ها قانونی است (چون شاهدی نیست) و اگر دختر مهریه خود را به اجرا گذاشته باشد پسر نیز می‌تواند سفته‌ها را به اجرا گذارد (در سفته‌ها هیچ چیزی مبنی بر ضمانتی یا غیره نوشته نشده باشد ) سفته‌ها از نظر قانونی  معتبر است؟
با توجه به اینکه سفته‌ها به طور صحیح صادر شده و با امضای صادرکننده و اثر انگشت است و اصالت آن مورد تردید قرار نگرفته می‌توان از طریق دادگاه یا اجرای ثبت بر حسب مورد اقدام شود. به عبارت دیگر صدور سفته ظهور در اشتغال ذمه داشته و دارنده آن می‌تواند اقدام کند مگر اینکه متعهد خلاف قضیه و برائت ذمه خود را به اثبات برساند.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰