جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ 2471 0 2

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار کرد : بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر

کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار کرد : بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار کرد:
بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز روز گذشته به مناسبت روز جهانی حقوق بشر همایشی تحت عنوان «حقوق بشر از دیدگاه اسلامی - ایرانی با تاکید بر امنیت و آزادی بیان» در سالن جلالی نایینی برگزار نمود.  دکتر محمد هاشمی استاد دانشگاه شهید بهشتی ،گیتی پورفاضل وکیل دادگستری و حسن ضیایی فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی  در این همایش به ایراد سخن پرداختند و در پایان همایش نیزاز دکتر محمد هاشمی به پاس چهار دهه آموزش حقوق اساسی و فعالیت حقوق بشرتجلیل به عمل آمد.

هاشمی: کرامت، امنیت و آزادی پایه حیات جامعه انسانی است
دکتر محمد هاشمی به عنوان اولین سخنران این همایش با بیان این که «بشر از قدیم الایام در معرض تاخت و تازهای فراوان،  مورد تهدید، قتل و شکنجه بوده  است» اظهار داشت:« نوعا از نظر سیاسی شکنجه گران و زورگویان حاکم بودند؛ از برکت فکر و اندیشه درجریان تاریخ مقاومت و ازادی فضای جامعه را فرا گرفت و منجر به انقلاب هایی شد که حاصل ان تضعیف و بدنام شدن حکام و درک مراتب انسانیت شد.»

 این استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود:«افراد بشر به درک این مراتب رسیدند که کرامت، امنیت و ازادی پایه حیات جامعه انسانی است و براساس ان افراد می توانند اولا با عزت و سربلندی از مواهب طبیعی به طور مساوی برخوردار شوند و ثانیا نسبت به حفظ جان، حیثیت، حقوق مادی و معنوی خود بیم و هراسی نداشته باشند و ثالثا بدون دغدغه خاطر استعدادهای خویش را به کار اندازند و در حدود ضوابط و معیارهای عدالت خواهانه جامعه تمایلات خود را به نحو منطقی ارضا کنند.»
وی تصریح کرد:« با مراجعه به اندرون و محتوای حقوق بشر شاهد چهار اصل اساسی هستیم که حقوق بشر بر مبنای این آن ها نهاده شده است. این اصول وجودی است. یعنی بشر از ابتدا این اصول وجودی را دارد و سپس مستحق احترام می باشد.»

هاشمی سپس با بیان این که «اصل اول  کرامت انسانی است و در اندرون کرامت انسانی اصل ازادی نهفته شده است.» تصریح کرد:« در کشور ما انگاره های خوبی از حقوق بشر از قدیم الایام وجود داشته است؛ از فرمان کوروش کبیر تا کنون . مبنا را باید قانون اساسی قرار دارد که بند ششم اصل سوم قانون اساسی، ازادی توام با مسئولیت در برابر خدا را مورد توجه قرار داده است؛ به طوریکه  وظایف ان محو هر گونه استبداد و خودکامگی است. این در واقع یک اعتراف است که استبداد در کشور ما سایه افکنده بوده و هنوز سایه های ان کمابیش وجود دارد؛ پس یکی از برنامه ها محو استبداد و خودکامگی است.»

هیچ مقامی حق ندارد آزادی های مشروع را با وضع قانون سلب کند
وی اضافه کرد:« فصل سوم قانون اساسی در جلوه های مختلف بحث ازادی را مورد توجه قرار داده است. در این خصوص می توان گفت که انسان از برکت کرامت انسانی، دارای ابتکار عمل برای اتخاذ تدابیر شایسته است؛  فصل سوم قانون اساسی جلوه های مختلف آزادی را تحت عنوان حقوق ملت بیان کرده است. اما یک مطلب در ذیل اصل  نهم قانون اساسی بیان شده است که بسیار زیباست و آن این که «هیچ مقامی حق ندارد ازادی های مشروع را حتی با وضع قانون سلب کند.»  این مطلب زینتی است که باید قدر آن را دانست.»

برادری شعاری را به برادری شعوری تبدیل کنیم
هاشمی با اشاره به اصل سوم قانون اساسی اظهار داشت:«این اصل، اصل برابری است . اصل برابری به این معناست که تمام افراد بشر دارای حقوق و تکالیف برابری هستند و تا زمانیکه که بین افراد برابری صورت نگیرد محال است که در جامعه عدالت باشد. اصول 19 و 20 قانون اساسی  بسیار از برابری صحبت کرده است. اصل چهارم اصل برادری است و می توان آن را به این شعر ارتباط داد که بنی ادم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. ما کلمه برادر زیاد به کار می بریم اما بدترین رفتار را در اعمال و رفتار سیاسی و حقوقی خود داریم و این تمسخر برادری است. برادری شعاری را باید به برادری شعوری تبدیل کرد.»

وی در ادامه به بحث امنیت پرداخت و با بیان این که« امنیت، اطمینان خاطری است که براساس آن افراد در جامعه ای که زندگی می کنند نسبت به حفظ جان، حیثیت و حقوق مادی و معنوی خود بیم و هراسی نداشته باشند.» گفت:« متاسفانه در کشورهای جهان سوم امنیت را برای دولت قایلند. هم در قرآن و هم در قانون اساسی به امنیت اشاره شده است.  یکی از مباحث امنیت، امنیت حیثیتی است. یکی دیگر از موارد امنیت، امنیت شخصی و امنیت مسکن و ... است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.».

آزادی مطبوعات یکی از ظواهر آزادی بیان است
این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر این که«در خصوص تضمینات امنیت تدابیری وجود دارد؛ یک اصل حاکمیت قانون و دیگری دادگستری شایسته» گفت:« استقلال قضایی بحث مهم دیگری است. یعنی قضات در مقام دادرسی صرفا براساس موازین قانونی و بدون هر گونه نفوذ و فشار بیرونی و درونی حکم صادر کنند. تضمینات خاص امنیت قضایی مبتنی بر چند اصل است؛ از جمله این اصول میتوان از  اصل برائت، تعقیب قانونی،  محاکمه عادلانه ،  حق انتخاب و دفاع وکیل، علنی بودن دادگاهها، امنیت متهمین در قابل فشار و تعرض،  منع هتک حرمت متهمین و محکومین نام برد.»

وی در ادامه به بحث ازادی بیان  پرداخت و در این راستا با بیان این که«آزادی بیان به این معناست که افراد با به کار انداختن استعداد خود از برکت  فکر، فکر خودشان را بیان کنند.» افزود:«وقتی از ازادی بیان صحبت می کنیم دو موضوع ازادی فردی بیان و دیگری اجتماعی بودن انسان  مطرح است. به این معنی که انسانها برای ساختار جامعه، مبادله اندیشه ها و افکار هم دل و هم نوا هستند.»

 هاشمی اضافه کرد:«یکی از ظواهر ازادی بیان در جامعه،  ازادی مطبوعات است. افزایش معلومات عمومی مردم، ایجاد برخورد اندیشه ها و ارتقای فکری جامعه،  اگاهی مردم نسبت به معضلات و بسیج جامعه بر علیه ظلم و فساد،  طرح و بررسی وضع جامعه و یافتن بهترین راه حل زندگی، اطلاع هیات حاکمه از خواسته ها و تمایلات طبقات مختلف مردم، طرد و نفی خودمحوری و خودکامگی و حاکمیت افکار سالم  از جمله نقش های مثبت مطبوعات می باشد. بنابراین می‌توان گفت که آزادی مطبوعات یکی از ضروریات آزادی بیان است که باید مورد توجه قرار گیرد. »

پورفاضل:  سرزمین ما خاستگاه حقوق بشر است
ادامه برنامه به سخنرانی گیتی پورفاضل اختصاص یافت. وی با تاکید بر این که «نگاه دیگری به بحث حقوق بشر دارد»اظهار داشت:« بعد از جنگ جهانی اول جامعه ملل برای ایجاد امنیت و صلح در جهان به وجود امد و متاسفانه نتوانست موفق شود و جنگ جهانی دوم پدید امد. با وقوع جنگ  جهانی دوم آن همه کشتار که فاجعه انسانی به بار اورد و بعد همان کسانی که نشستند و جنگ ها را افریدند،  گرد هم امدند و سازمان ملل را به وجود اوردند؛  بعد هم اعلامیه جهانی حقوق بشر.»

وی افزود:« کسانی که از حقوق بشر صحبت می کنند، تمام بنیادهای اقتصادی شان براساس تسلیحات است. کشورهای غربی اکنون مرتب شعار حقوق بشر میدهند، ولی ایا کسانی که شعارش را میدهند، واقعا ان را قبول دارند. با نگاهی به  رسانه ها  می بینیم که هر روز صد ها نفر در خاورمیانه کشته می شوند. چه کسانی انها را می کشند؟ تمام ابرقدرتهایی که شعار های حققوق بشری میدهند، تسلیحات در اختیار گروهها قرار می دهند و دنیا را به خاک و خون می کشند.»

 پورفاضل با تاکید بر این که «خاستگاه حقوق بشر همین سرزمینی است که ما به دنیا آمدیم.» اضافه کرد:« اولین منشور حقوقی را در حمورابی می بینیم و بعد از آن منشور حقوق بشر کوروش را داریم . منشوری که واقعا ازادی واقعی را به انسانها عرضه می دارد. در سرزمین ما هر گز سیستم بردگی وجود نداشته است. وقتی انسانی در یوغ بردگی قرار گیرد چه کرامتی دارد که از حقوق  او صحبت کنیم.»

ضیایی فر: حقوق انسانی غیر قابل تعلیق است
 حسن ضیایی فربه عنوان سخنران بعدی با بیان این «روز جهانی حقوق بشر یک روز قراردادی است و 67 سال پیش در چنین روزی اعلامیه جهانی حقوق بشر به تصویب رسید.» گفت:« شعار امسال سازمان ملل برای روز جهانی حقوق بشر، «حقوق ما و آزادی‌های ما، همیشه و همواره» بوده است و امسال پنجاهمین سالگرد تصویب میثاقین حقوق بشر است. حدود پنجاه سال قبل دو سند میثاق بین‌الملل حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی اقتصادی و اجتماعی به تصویب رسید که جمهوری اسلامی ایران عضو این اسناد است و دولت ما متعهد به اجرای این دو سند است چرا که مباحث مربوط به دادرسی عادلانه در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده است.»

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی  با اشاره به اینکه «حقوق انسانی غیرقابل تعلیق و درمواردی مطلق است»، گفت: «جامعه جهانی در شش دهه گذشته تلاش زیادی کرده که این موضوع را جا بیاندازد که دادرسی عادلانه غیرقابل تعلیق و مطلق است و هیچ دولتی حق ندارد حق برخورداری از دادرسی عادلانه را محدود کند.»
ضیایی فر با تاکید بر این موضوع که«حق برخورداری از وکیل و نیز حق برخورداری از دادرسی عادلانه فقط اختصاص به شرایط صلح ندارد بلکه شرایط جنگ را هم در بر می‌گیرد» اظهار داشت: «هر انسانی حتی انسان شرور و اسیر نیز حق برخورداری از آن را دارد.»

انقلاب اسلامی مبتنی بر آزادی و کرامت انسانی بوده است
وی با یادآوری این که «حق دفاع و حق برخورداری از آن فقط اختصاص به آدم‌های خوب جامعه ندارد، بلکه تمامی انسان‌ها می‌توانند از آن برخوردار باشند» تصریح کرد:« باید کمک کنیم در مقررات و نیز سازوکارهای داخلی‌ اگر محدودیت‌هایی فراروی این حق موثر انسانی وجود دارد، برطرف شودچرا که زیبنده نظام ما نیست که در مقررات‌مان محدودیت‌هایی را به رسمیت بشناسیم در حالی که مناطق جهان حدود 16 سال پیش از ما بسیار جلوتر پیش رفته‌اند.»

ضیایی فر  با تاکید بر این که «انقلاب اسلامی ما مبتنی بر آزادی و کرامت اسلامی بوده و در اصول قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.» ابراز امیدواری کرد:« یکی از دستاوردهای این جلسه این باشد که حقوقدانان حاضر در جلسه  به نهاد قانونگذاری(مجلس) راهکار ارائه دهند که چگونه می شود برخی از اشکالات موجود در آیین دادرسی جدید را رفع کرد؟ چگونه می شود عملکردهای برخی از محاکم ما که نگاه مثبتی به دفاع واقعی و حضور جدی وکیل ندارند را بهبود بخشید و چگونه میشود وکلا به درجه ای از مشارکت رساند که حضور فعال  واصلاح  گری داشته باشند تا نقد بدون پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.»

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰