جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ 2869 0 1

چند روز قبل شصت و سومین سالروز تصویب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را پشت سر گذاشتیم.

جامعه وکلا را دریابید

چند روز قبل شصت و سومین سالروز تصویب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را پشت سر گذاشتیم. این در حالی است که روز سیزدهم اسفند نیز بیست و نهمین دوره انتخابات هیأت مدیره کانون وکلای مرکز در تهران برگزار ‌شد. به همین خاطر این روزها وکلای دادگستری حال و هوای دیگری دارند. از این رو در نوشتار مختصری به چند نکته مهم و اساسی که اذهان برخی از وکلا را به خود مشغول داشته اشاره می‌کنم.
 
1. کانون وکلای دادگستری مؤسسه‌ای است مستقل و دارای شخصیت حقوقی که هزاران نفر از افراد فرهیخته و فارغ‌‌التحصیل دانشکده‌های حقوق آعضای آن را تشکیل می‌دهند. این نهاد قدیمی‌ترین سازمان مردم نهاد در ایران است که به موجب لایحه استقلال کانون وکلا در سال 1331 متولد شد. هر چند پیش از آن هم به نحوی موجودیت داشت. استقلال وکیل به معنای آزادی  او از مداخله ناروا است. منظور از استقلال وکیل یا کانون وکلا، امکان ایفای نقش آزاد وکلای دادگستری در انجام وظیفه خود یعنی دفاع از موکلان بدون ترس و فارغ از هرگونه تأثیرپذیری  یا فشار ناروا از ناحیه فرد، سازمان یا تشکیلات است. الزامی است تا کانون وکلا نیز که متصدی امور وکالت است از استقلال کامل بهره‌مند باشد.

2. چهره‌های مختلف و رجال سیاسی مشهور در دنیا و ایران اغلب وکیل یا حقوقدان بوده و هستند که این نشان دهنده اهمیت و جایگاه خطیر حرفه وکالت در دنیاست. در اغلب کشورهای دنیا وکلای دادگستری هم از منظر اجتماعی و هم از نظر معنوی در جایگاه والایی قرار دارند اما متأسفانه در کشور ما این جایگاه به دلایل متعدد مخدوش شده است. فراموش نکنیم هنوز روز وکیل در سالنامه رسمی‌کشور رسمیت پیدا نکرده که چرایی این امر نیاز به مجال و فرصت کافی برای ریشه‌یابی دارد.

3. شکی نیست که دادرسی منصفانه آرزوی غایی هر ارباب رجوع دادگستری است. اعتبار و اقتدار دستگاه قضا و لزوم اعتماد طرفین دعوی به این دستگاه بستگی به وجود یک دادرسی منصفانه برای حل و فصل دعاوی دارد. یکی از مهم‌ترین اصول دادرسی منصفانه، حق دفاع و حق انتخاب وکیل است. شرکت وکیل مدافع مستقل در تمام مراحل دادرسی در مقررات دادرسی بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران پذیرفته شده و هدف این اصل نیز تضمین حقوق دفاعی افراد است. حق دفاع یکی از اصول اساسی دادرسی عادلانه است. حق بر دادرسی عادلانه نیز یکی از قواعد مهم حقوق به شمار می‌رود. طبیعی است بدون حضور وکیلی مستقل، دانا و شجاع در دادگاه نمی‌توان انتظار صدور احکام عادلانه داشت.

4. از نگاهی دیگر باید گفت متأسفانه وکلا در حال حاضر از جایگاه مناسبی در جامعه برخوردار نیستند. وجود تفکرهای ناصحیح و اشتباه اصحاب دعوی از فلسفه نقش وکیل مدافع در دادگاه‌ها باعث شده عوام و البته خواص جامعه وکیل را در هیأت یک کارچاق‌کن یا یک دلال و واسطه می‌بینند. این نقیصه زخمی‌است بر چهره فرشته عدالت که یک بازوی آن وکیل است. اگر دستگاه قضایی کشور از لوث وجود بعضی افراد ناسالم پاک شود پاره‌ای از وکلا که نقش دلال را در محاکم بازی می‌کنند هرگز فرصت عرض اندام در این وادی را نخواهند داشت.  ماحصل کلام آنکه، قوه قضائیه کشور ما که مظهر اجرای عدالت و قانون در کشور و تمام و کمال حامی ‌و پشتیبان مظلومان و ستمدیدگان است به طور قطع بدون حضور وکلای آگاه، شجاع و مستقل بسختی به اهداف یاد شده دسترسی پیدا نخواهد کرد. برچیدن بساط واسطه‌ها و دلالان و برخورد جدی با کارمندان و قضات ناشایسته و تکریم قضات شجاع و سالم و تحکیم جایگاه واقعی وکلای مستقل در محاکم از زمره اهدافی باید باشد که به شکل مستمر سرلوحه برنامه‌های این قوه قرار گیرد.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰