جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ 3999 0 1

تربیت از جمله حقوقی است که فرزندان طبق ماده 1178 قانون مدنی که عنوان داشته است«ابوین مکلف هستند در حدود توانایی خود به تربیت اطفال خویش برحسب مقتضی اقدام کنند و نباید عمل آن‌ها را مهمل گذارند»نسبت به والدین خود دارند.

کیفیت تنبیه بدنی کودکان از منظر قانون

تربیت از جمله حقوقی است که فرزندان طبق ماده 1178 قانون مدنی که عنوان داشته است«ابوین مکلف هستند در حدود توانایی خود به تربیت اطفال خویش برحسب مقتضی اقدام کنند  و نباید عمل آن‌ها را مهمل گذارند»نسبت به والدین خود دارند.  در همان قانون به والدین  اجازه تنبیه به شرط عدم خروج از حدود تادیب داده و همچنین در بند ت ماده 158 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 آورده شده است«اقدامات والدین و اولیای قانونی و سرپرستی صغار و مجانین که به منظور تادیب و حفاظت آن ها انجام می شود مشروط بر آنکه اقدامات مذکور در حد متعارف و حدود شرعی تادیب و محافظت باشد» قابل مجازات است .

در ماده فوق الذکرحد متعارف و حدود شرعی تادیب و محافظت به عنوان دو عامل محدود کننده تنبیه عنوان شده اند هرچند که حدود متعارف مانند واژه حد تادیب که در ماده 1178قانون مدنی ذکر شده بسیار کلی و مبهم است چرا که حد تادیب یا حد متعارف به نسبت فرهنگ های مختلف تفسیر های متفاوتی را نیز در بر‌می‌گیرد اما به نظر می رسد ذکر حدود شرعی در این ماده در کنار حد متعارف  موجب شود که بتوانیم طبق آیات و روایات اسلامی محدودیت هایی را تعیین كنیم زیرا روایات بسیاری در رابطه با تربیت اولاد از ائمه و پیامبر بزرگوار اسلام  وجود دارد.  شاید مهم ترین آن حدیثی از  پیامبر اکرم(ص) باشد که  می فرمایند :«الوَلَدُ سَیدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ وَ وَزیرٌ سَبعَ سِنینَ. فَإن رَضیتَ خَلائِقَهُ لإحدی وَ عِشرینَ وَ إِلاّ فَاضرِبْ عَلی جَنبِهِ فَقَد أعذَرتَ إلی اللَّهِ تَعالی.» در این روایت مراحل تربیتی فرزندان آورده شده که به3، 7 سال تقسیم می‌شود. اولین دوره زیر 7 سال است که عبارت مولی برای فرزند در نظر گرفته شده  که اصولا مولی کسی است که دستور می دهد و مورد تنبیه قرار نمی گیرد. 7 سال بعد‌ی که تا سن 14 سالگی است فرزند به عنوان بنده آورده شده است که جنبه اطاعت از والدین را دارد و تنبیه برای وی مجاز است و 7 سال سوم از 14 تا 21 سال است که به وزیر تعبیر شده است .  لذا والدین درصورتی  می توانند فرزند خود را برای امور تربیتی  تنبیه بدنی كنند که وی 7سال اولیه خود را طی كرده باشد.

 اما مبحثی که لازم است به آن اشاره كنم  این است که  با توجه به فقه اسلامی تنبیه باید در راستای تربیت طفل و تا  حدی باشد که موجب سرخی، سیاهی و کبودی نشود وگرنه  شرعا حرام است و به آن دیه تعلق می گیرد .نتیجه آنکه صرف نظر از شخص تنبیه کننده که در قانون مشخص شده است که چه کسانی مجاز به تنبیه طفل هستند .
 با توجه به موارد مذکور تنبیه کودکان زیر 7 سال به طور کلی و تنبیه برای غیر از تربیت وتادیب طفل  که منجر به سرخی، سیاهی و کبودی شود صحیح نیست و ممکن است عنوان کودک آزاری را به خود اختصاص بدهد.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰