شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
يکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ 2755 0 1

رییس انجمن علمی حقوق مالکیت معنوی ایران گفت: متاسفانه کشورهای در حال توسعه کمتر به مالکیت فکری اهمیت می‌دهند و دلیل آن نرسیدن به توسعه دانش‌بنیان و توسعه اقتصادی است.

حسین صفایی:

فرهنگ حمایت از مالکیت فکری در کشور جا نیفتاده است

رییس انجمن علمی حقوق مالکیت معنوی ایران گفت: متاسفانه کشورهای در حال توسعه کمتر به مالکیت فکری اهمیت می‌دهند و دلیل آن نرسیدن به توسعه دانش‌بنیان و توسعه اقتصادی است.
 
به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسین صفایی با حضور در همایشی که به مناسبت روز جهانی مالکیت معنوی در اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: از قرن هجدهم مساله اهمیت حقوق مالکیت معنوی مطرح شد و کشورهایی که امروز توسعه‌یافته هستند به شعاع‌ مختلف مالکیت فکری اهمیت می‌دهند و از پدیدآورندگان آثار فکری حمایت‌های جدی می‌کنند.
 
این حقوقدان خاطرنشان کرد: کشورهایی که تا چند سال قبل در حال توسعه بودند واقعا به پیشرفت‌های حائز اهمیتی رسیده‌اند مانند کشور هندوستان و اندونزی و زمانی که ما به این کشورها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که حقوق مالکیت فکری در این کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که آنها دریافته‌اند حمایت از حقوق مالکیت فکری بسیار حائز اهمیت است.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: موضوعی که در حال حاضر اهمیت دارد تبدیل مالکیت فکری به ثروت مادی است، البته باید گفت مالکیت فکری در کشور ما دارای تحول چشمگیری بوده است. امروز ما در این رابطه متخصصین برجسته‌ای داریم و رشته مالکیت فکری در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.
 
وی گفت: قانون ثبت اختراعات در سال 1386 به تصویب رسید و در سال 1392 این قانون تمدید شد. ما باید نیازهای ملی را برای به وجود آوردن طرح اولیه در نظر بگیریم. البته قوانین ما در این راستا تا حدی نوسازی شده است.
 
صفایی با بیان اینکه ما در زمینه مالکیت هنری و ادبی پیشرفت کمتری داشته‌ایم، گفت: مدت مالکیت ادبی و هنری ما از 30 سال به 50 سال افزایش پیدا کرده است که این جزو قوانین جدید ما می‌باشد. پیوستن به ما کنوانسیون وایپو جزو این تحولات بزرگ محسوب می‌شود.
 
رییس انجمن علمی حقوق مالکیت معنوی ایران با بیان اینکه آمار ثبت اختراعات در کشور ما افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد:‌ ثبت اختراعات در کشور ما افزایش داشته اما در به وجود آوردن آثار اقتصادی خیلی موفق نبوده‌ایم. ما در این رابطه کوشش‌هایی را انجام داده‌ایم اما کافی نبوده است.
 
وی با بیان اینکه رقابت در دنیا مطرح است، خاطرنشان کرد: اقتصاد ما باید اقتصاد رقابتی شود که در این راستا باید اقتصاد ما دانش‌بنیان باشد. مالکیت فکری بسیار حائز اهمیت است و اگر بخواهیم در سازمان تجارت جهانی پذیرفته شویم باید در این زمینه فعال شویم و بتوانیم تجاری‌سازی کنیم و از خلاقیت‌های فکری در توسعه اقتصادی نیز حداکثر استفاده را ببریم.
 
صفایی افزود: مالکیت فکری امروز جنبه جهانی پیدا کرده و ما نمی‌توانیم کنوانسیون‌ها را در این رابطه نادیده بگیریم. اجرای قانون مهم‌تر از تدوین قانون است که ما از این حیث دچار کمبودهایی هستیم. همچنین فرهنگ حمایت از مالکیت فکری هنوز در کشور ما جای خود را پیدا نکرده است.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰