شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ 2027 0 3

معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه: رابطه فرهنگ و زندگی اجتماعی رابطه‌ای دوسویه است و نظام فرهنگی، انسجام‌بخش نظام اجتماعی و عامل بقای آن است.

معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه:

آمار جرایم با اقدامات فرهنگی و ابزارهای اطلاع رسانی کاهش می‌یابد

معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که فرهنگ، قادر به ساخت و اصلاح یک مملکت است، اظهار کرد: رابطه فرهنگ و زندگی اجتماعی رابطه‌ای دوسویه است و نظام فرهنگی، انسجام‌بخش نظام اجتماعی و عامل بقای آن است.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حاجی باباییان در همایش معاونان فرهنگی سازمان‌های تابعه قوه قضاییه و دادگستری‌های سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، پرهیز از قانون‌شکنی، ضرورت رعایت حقوق دیگران و فرهنگ دینداری را از جمله ابعاد فرهنگ عمومی برشمرد و گفت: آموزش و پرورش، مطبوعات، صدا و سیما، حوزه های علمیه یا منبر، مداحی، اینترنت و شبکه‌های مجازی برای تبلیغ و اشاعه فرهنگ عمومی، نهادهای موثری هستند.
 
وی تصریح کرد: جرایم سرقت، توهین، تهدید، تخریب، مواد مخدر و خیانت در امانت، موضوع بسیاری از پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی را تشکیل می‌دهند. مشارکت در توسعه و تعمیق فرهنگ‌ عمومی بر محور قانون‌مداری، عدالت محوری، حق طلبی و انضباط اجتماعی از اهداف ایجاد معاونت فرهنگ عمومی است و باید با اقدامات فرهنگی و استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی آمار جرایم را کاهش دهیم.
 
معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضائیه، مشارکت در فرهنگ‌سازی در مورد قانون، عدالت، حقوق و تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی، ارتقاء جایگاه قضات، وکلا و سایر مشاغل مرتبط با دستگاه قضایی را از ماموریت‌های این معاونت ذکر کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها،فعال‌سازی و حمایت از تشکل‌های فرهنگی مردمی در حوزه فرهنگ حقوقی و قضایی تلاش می کنیم تا مردم را نسبت به حقوق، تکالیف فردی و اجتماعی خود آشنا ساخته و از این طریق از آمار جرایم بکاهیم.
 
حاجی باباییان، تحلیل فرهنگی آرای قضایی و پیامدهای آنها، ورود به پرونده‌های خاص در مسائل زنان و کودکان بزه دیده و بزهکار را از برنامه‌های اداره کل فرهنگ حقوقی و قضایی جامعه برشمرد و اظهار کرد: تنظیم، تدوین و مبادله توافقنامه‌های مرتبط به حوزه قضا و قانون مداری با بخش های دولتی و غیردولتی، ایجاد دفاتر مشاوره و مددکاری در دادگستری‌های سراسر کشور و بازدیدهای مستمر از کانون‌های اصلاح و تربیت و بندهای نسوان در سطح استان‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.
 
وی ضمن تشریح وظایف ادارات زیرمجموعه به امضای تفاهم‌نامه، همکاری با بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و برخی دیگر از سازمان‌ها اشاره کرد.
 
در ادامه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی گفت: یکی از اموری که این امر معنوی را تقویت می‌کند و به آن بال و پر می‌دهد نماز است. اقامه نماز را امری کیفی و جدی در نظر بگیرید تا جایی که در تمامی دستگاه های وابسته به قوه قضائیه نماز با کیفیت بالا و کمیت بسیار گسترده اقامه شود.
 
صادقی تاکید کرد: این از اولین مسئولیت‌های معاونان فرهنگی سازمان‌های تابعه قوه قضائیه و دادگستری های سراسر کشور است که بر روی ابعاد این کار فکر کنند و لوازم آن را مهیا کنند.
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به برگزاری دو مرحله از مسابقات قرآنی خاطرنشان کرد: در برخی استان ها مرحله سوم آن هم انجام شده است. استان‌های مختلف در برگزاری این مسابقات قوت و ضعف دارند، البته سال اول است و تجربیات سال اول می تواند چراغ راه برنامه های آتی ما باشد.
 
صادقی در خصوص فلسفه تأسیس معاونت فرهنگی قوه قضائیه، افزود: انقلاب ما فرهنگی است و در این خصوص داعیه‌دار هستیم اگر عمل ما ضعیف است باید به این سمت برویم که این بخش را هم تقویت کنیم.
 
وی تصریح کرد: فرهنگ، اصل، اساس و عصاره کار ما است. هر کاری که می کنیم باید جنبه فرهنگی داشته باشد، به ویژه اینکه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به کرات بر این نکته تأکید داشته‌اند که چرا کار فرهنگی ضعیف و کم است.
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: در 4-3 سال اخیر سندی به نام سند مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و مصوب کرده‌اند که در همه ارگان ها و نهادها معاونت های فرهنگی تأسیس شود. با توجه به اینکه در دستگاه های اجرایی این امر هنوز صورت نگرفته است، قوه قضائیه اولین جایی است که به تأسیس معاونت فرهنگی اهتمام ورزیده است که این کار ارزشمندی است.
 
وی با بیان اینکه معنویت سازمانی در دنیا به عنوان یکی از مهمترین اصول مدیریتی شناخته شده است گفت: حتی جوامع پیشرفته غربی که سکولار هستند برای توفیق مدیریتی خود به این نتیجه رسیده اند که معنویت سازمانی را با روایت و فهم خود تقویت و اجرایی کنند. حال که ما بر سر خواندن گسترده قرآن نشسته ایم باید در بهره گیری از معنویات از آنها جلوتر باشیم.
 
صادقی با بیان اینکه سازمان معنوی دارای تعاریف مشخصی است، افزود: معنویت سازمانی یعنی آوردن نگاه معنوی در سازمان، آن نگاهی که جهان را دارای باطن و حضور الهی ببینیم.
 
صادقی بیان کرد: از پیشگیری دو برداشت موسع و غیر موسع وجود دارد. یکی اینکه هر کاری که به نحوی منجر به پیشگیری از وقوع جرم شود وظیفه معاونت پیشگیری است که این امر نه ممکن است نه مطلوب. ممکن نیست زیرا لازمه آن این است که تمام قوای کشور در اختیار معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه باشد، مطلوب هم نیست؛ زیرا این حجم کار در توان یک معاونت نیست.
 
صادقی با اشاره به بخشنامه‌ای که اخیراً در اختیار رؤسای کل دادگستری‌ها قرار گرفته است گفت: بر اساس این بخشنامه یک ساعت و نیم از وقت کارمندان در هفته به کارهای فرهنگی اختصاص یافته است که این زمان را می توانید یا در وقت اداری و یا در خارج وقت اداری مورد استفاده قرار دهید که در این صورت اختصاص اضافه کاری به این زمان مانعی ندارد.
 
صادقی در مورد دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان تصریح کرد: این دفاتر تعطیل نشده‌اند، بلکه تنها شکل و جایگاه آنها تغییر پیدا کرده است. در گذشته این دفاتر زیر نظر مستقیم رئیس کل دادگستری فعالیت می کردند ولی در حال حاضر زیر نظر معاون فرهنگی اداره می شوند. تمام پست های اداری و سازمانی این دفاتر متعلق به معاونان فرهنگی است و اگر در جای دیگری از آنها استفاده می شود باید به جای خود برگردند.
 
وی درباره مباحث سیاسی در قوه قضائیه تصریح کرد: ما دوستان را به طور کلی از موضع گیری های حزبی و جناحی منع کرده‌ایم، اما در حد شناخت مبانی و اصول سیاسی نظام اسلامی لازم است. اگر ما در مسائل کلان سیاسی کشور ورود نداشته باشیم دچار ضعف بینش می شویم آن وقت در برخورد با مسائل و تحلیل آنها دچار اشتباه می شویم. از این رو قضات باید بصیرت سیاسی داشته باشند اما موضع گیری حزبی و جناحی نداشته باشند.
 
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی تهامی در آخرین روز از همایش معاونان فرهنگی سازمان های تابعه قوه قضائیه و دادگستری‌های سراسر کشور با بیان این که همایش در دو بخش برگزار شد، افزود: ایجاد انگیزه و تشویق برای جامعه ساخت و توسعه مجتمع های فرهنگی، تجهیز فضاهای ورزشی، جذب مربیان متخصص در جهت آموزش عقیدتی و اخلاقی، بهره مندی کارشناسان فرهنگی از سختی کار بالا و تشکیل گروهی از متخصصان برای تدوین نرم افزارها و کتب فرهنگی و ایجاد چارت سازمانی تشکیلات فرهنگی در شهرستان ها در سطح قوه قضائیه از مطالبات شرکت کنندگان در این همایش است.
 
معاون فرهنگی دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه، تعداد شرکت‌کنندگان این همایش را 130 نفر برشمرد و گفت: 29 نفر از معاونان فرهنگی در این همایش شرکت کرده‌اند. 16 نفر از مشاوران و رابطان فرهنگی، 23 نفر از نمایندگان سازمان های وابسته و 50 نفر از فعالان نماز در این همایش شرکت کرده‌اند.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰