جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ 2135 0 2

طی این مدت تعداد پرونده‌های وارد شده به دادسراهای این استان، پرونده‌های وارده در مقایسه با سال گذشته، به میزان هزار و 804 پرونده کاهش داشته است.

رییس‌کل دادگستری استان فارس در گفت‌و‌گو با «حمایت» مطرح کرد؛

شوراهای حل اختلاف مانع افزایش پرونده‌ها

رییس ‌کل دادگستری استان فارس در تشریح عملکرد شوراهای حل اختلاف این استان در 9 ماهه گذشته امسال، به ارایه گزارشی تفصیلی درباره تعداد پرونده‌های وارده و مختومه در این شوراها، تاثیر اعمال ماده 22 دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و نتایج تلاش‌های اعضای شورای اختلاف در آزادی زندانیان از طریق مصالحه و اخذ تخفیف پرداخت.
 
ذبیح‌الله خداییان در خصوص فعالیت‌ها و عملکرد دادسراها و شوراهای حل اختلاف استان فارس در 9 ماهه نخست امسال درگفت‌وگو با «حمایت»اظهار کرد: طی این مدت تعداد پرونده‌های وارد شده به دادسراهای این استان، 206 هزار و 291 پرونده و تعداد پرونده‌های مختومه از مجموع کل پرونده‌های موجود نیز 208 هزار و 95 پرونده بوده است که تعداد پرونده‌های وارده در مقایسه با سال گذشته، به میزان هزار و 804 پرونده کاهش داشته است.

وی افزود: در 9 ماهه گذشته تعداد پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف این استان، 154 هزار و 398 پرونده و تعداد پرونده‌های مختومه نیز 155 هزار و 33 پرونده بوده است که تعداد پرونده‌های وارده به این شوراها در مقایسه با سال گذشته به میزان 635 پرونده کاهش یافته است. البته در همین مدت ، 26 هزار و 941 پرونده در شوراهای حل اختلاف استان نیز به مصالحه انجامید.

افزایش کمی و کیفی رسیدگی به پرونده‌های قضایی با همکاری شوراها
رییس‌کل دادگستری استان فارس ادامه داد: با نگاهی به آمار عملکرد 9 ماهه شورای حل اختلاف استان فارس، مشخص می‌شود که بیش از 154هزار پرونده وارد و بیش از 155 هزار مختومه شده است؛رقمی که با میزان پرونده‌های وارده و مختومه شعب دادسراهای استان فاصله چندانی ندارد. به عبارت دیگر، شوراها مانع از ورود سیل عظیم پرونده‌ها به دادگستری، کاهش میزان مراجعه‌های مردمی به دادگستری، کاهش زمان رسیدگی و در نتیجه افزایش کمی و کیفی رسیدگی به پرونده‌های دادگستری شده‌‌اند.

وی اضافه کرد: واضح است که در صورت نبود شوراها، دادسراها و به طور کلی دادگستری عملا امکان رسیدگی به این حجم از پرونده‌ها را که در شوراها رسیدگی شده است، ندارند و در حقیقت شوراها بازوی توانمند و گره‌گشای مراجع قضایی هستند . خداییان تصریح کرد: در حقیقت شوراهای حل اختلاف از ورود بسیاری از پرونده‌های فاقد اهمیت که موجب اطاله دادرسی در دادگستری می‌شوند و می‌توانند از طریقی غیر از دادگستری آنها را حل و فصل کرد، موفق عمل کرده‌اند. 
 
وی بیان کرد: همچنین این شوراها در خصوص صلح و سازش در بسیاری از دعاوی که زمینه اختلاف‌های بعدی و تشکیل پرونده‌های متعدد را فراهم می‌کنند، از قبیل اختلاف‌های محلی و طایفه‌ای، اختلاف‌های ملکی و حتی در مواردی قتل‌‌ها نقش موثری ایفا کرده‌اند.
 
آگاهی اعضای شوراهای حل اختلاف از ریشه بسیاری از نزاع‌ها
مقام ارشد قضایی استان فارس ادامه داد: نکته مهم دیگر آن است که اعضای شوراهای حل اختلاف، اهل محل هستند و از علت و ریشه بسیاری از نزاع‌ها آگاهی دارند، همچنین به دلیل اینکه در احکامی که توسط قضات شوراهای حل اختلاف صادر می‌شود، اعضای شورا نیز به ارایه مشاوره می‌پردازند و در احقاق حق، نقش موثرتری ایفا می‌کنند. خداییان همچنین در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در سال گذشته تلاش شوراها منجر به آزادی 597 زندانی با مصالحه و اخذ تخفیف مبلغ 505 میلیارد ریال از شکات شد که این عملکرد امسال نیز آزادی 357 زندانی را تاکنون به دنبال داشته است. به گفته وی، در 9 ماهه گذشته ، 14 فقره پرونده قتل نیز با تلاش و مساعی شعب شوراهای حل اختلاف منجر به مصالحه و گذشت شده است.رییس‌کل دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد: در 9 ماهه گذشته، 111 هزار و 167 پرونده منجر به صدور حکم حقوقی و کیفری شده که از این تعداد، به 6 هزار و 272 پرونده (6/5 درصد) اعتراض شده است. همچنین از مجموع پرونده‌های اعتراض‌شده، 3 هزار و 199 پرونده (51 پرونده) تایید و احکام 607 پرونده (7/9) نقض شده و مابقی در جریان رسیدگی است.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰