پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ 2677 0 1

سردار کمال هادیانفر: 84 درصد جرایم در فضای سایبری جرایم مالی است.

عضویت 14 درصد کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

84 درصد جرایم فضای سایبر مالی است

رئیس پلیس جرایم سایبر گفت: 14 درصد کاربران ایرانی از اینترنت برای حضور در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، سردار کمال هادیانفر در سومین همایش سراسری روسای پلیس فتا  با اشاره به بروز آمدی این پلیس اظهار داشت: شهروندان با ورود به فضای مجازی هر روز با دریچه جدیدی از دنیای اطلاعات آشنا می شوند و جرایم و تهدیدات پدیده های عصر دنیای دیجیتال، با سرعت و به شکل قارچ گونه در حال رشد در دنیای کنونی است.رشد شتابان این فضا و علاقه مندی کاربران جدید در ورود به این فضا باعث شده است تا به تهدیدات و جرایم آن کمتر توجه جدی کند و همچنین این عامل سبب شده است غالباً کاربران علاقه مند و تازه کار در این فضا قربانیان مجرمین باشند.در این راستا آسیب های غیر قابل جبران روحی، معنوی و مادی متوجه آنها است.
 
رئیس پلیس فتا ادامه داد: در مقابل افسران پلیس سایبر ایران به پیشگیری، اطلاع رسانی، ارتقاء دانش و آگاهی مردم از طریق رسانه ها و سازمان ها و جلسات تخصصی به منظور مبارزه و مقابله با مجرمان فضای مجازی می پردازند.
 
وی ارتباط و تعامل پلیس فتا با درون و برون سازمان و همچنین در بحث حقوق شهروندی را یکی از علل موفقیت این پلیس برشمرد و گفت: این موفقیت باید با اعتماد سازی معطوف شود به گونه ای که ضریب اعتماد به پلیس فتا افزایش یابد. بایداستفاده از تجربیات پلیس های سایبری کشور های توسعه یافته باید بهره برد.
 
هادیانفر با اشاره به پیگیری مردم درپرونده های اینترنتی شان گفت:مردم باید درخصوص کلاهبرداری های اینترنتی آگاه باشندکه میتوانندازطریق دادسرای جرایم رایانه ای به مشکلاتشان دراین خصوص رسیدگی کنند.
 
رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه بر طبق دسته بندی های صورت گرفته دردنیا سه نوع جرم شامل جرایم سنتی، تکامل یافته (تلفیق جرایم سنتی و جدید ) و نوظهور وجود دارد،برسازمان یافتگی جرایم تاکیدکردوگفت:باتوجه به پیشرفت تکنولوژی عصرحاضر،مجرمان دیروزباهمکاری هکرهابرای نفوذبه دستگاههای امنیتی وارتکاب جرم بهره میبرند.این مقام مسئول با اشاره به جرایم نوظهورگفت:علت تشکیل پلیس سایبری دردنیامقابله باجرایم فضای اینترنتی نظیرانواع کلاهبرداری (فیشینگ،فارمینگ و.....) است واساس شاکله تخصصی آن مبارزه با جرایم نوظهور و مدرن است که نیازمند تخصص های خاص پلیسی وفنی است.
 
این مقام مسوول در ادامه بر شناسایی مجرمان سازمان یافته، اشراف بر محیط، شیوه و شگرد جرم تاکید و تصریح کرد و گفت : پلیس فتا خوشبختانه قادر به کشف جرایم محض سایبری است. امروز بیش از 45 میلیون نفر کاربر اینترنت در کشور وجود دارد در حالیکه 23 میلیون نفر آنان را جوانان را تشکیل می دهند. 41 درصد کاربران ایرانی از اینترنت برای جستجوی اطلاعات و اخبار، 19 درصد خدمات بانکداری الکترونیک، 16 درصد دانلود، 14 درصد شبکه های اجتماعی و 10 درصد به عنوان فروشگاه اینترنتی استفاده می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه 84 درصد جرایم در فضای سایبری جرایم مالی است، خاطر نشان کرد : تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش های انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادی های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، حفظ زیر ساخت های حیاتی کشور در مقابل حملات سایبری و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی به منظور صیانت از حکمیت و اقتدار ملی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتا به شمار می آید. پیشگیری، آگاهی رسانی عمومی و مقابله و مبارزه با جرایم نوظهور، تکامل یافته و سازمان یافته از وظایف اصلی این پلیس است و تامین امنیت فضای سایبر مهمترین هدف پلیس فتا محسوب می شود.
 
هادیانفر ادامه داد: تقویت توان عملیاتی به منظور پیش بینی، پیشگیری و مقابله با جرایم و تهدیدات؛ توسعه توانمندی های فنی و تخصصی در سطح کشور؛ شناسایی راهکار های مقابله انواع جرایم و مجرمین توسعه و تقویت همکاری های بین المللی از برنامه های پلیس فتا به شمار می آید. امنیت در فضای آنلاین، دشوار کردن نحوه ارتکاب جرم، ارتقاء احساس امنیت در حوزه کسب و کار و سرمایه گذاری، ایجاد ارتباط و همکاری های بین المللی، ایجاد احساس امنیت برای خانواده و کاربران، کاهش جرایم امنیتی و سیاسی، افزایش خطر پذیری و ارتکاب جرم برای مجرمان از دستاورد های این پلیس محسوب می شود.
 
رییس پلیس سایبری كشور به فعالیت پلیس فتا در 33 استان کشور و راه اندازی این پلیس در 56 شهرستان بالای بیش از 200 هزار نفر اشاره کرد و گفت:هم اکنون ده مرکز استان کشور مجهزبه آزمایشگاه فارنزیک است.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰