جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
يکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ 2627 0 2

نقض حقوق کودکان در جنگ

در نبرد فیل‌ها، کبوترها زیر پا له می‌شوند

محمدصالح نیکبخت با ابراز تاسف نسبت به نقض حقوق کودکان در جنگ، کودکان در جنگ را همچون کبوترانی دانست که بی دفاع در نبرد فیل ها لگدمال می‌شوند.  او با بیان اینکه قربانیان هر جنگی کودکان هستند، گفت: قربانیان هر جنگی، خواه جنگ کلاسیک و نظامی و خواه جنگ‌های نامنظم که به اصطلاح جنگ‌های چریکی نامیده می‌شود، کودکان هستند؛ کودکان نه سلاحی دارند از خود دفاع کنند و نه پیشاپیش سپر مقاومت و محافظت برای آنها تدارک دیده می‌شود.
 
وی با اشاره به نقض حقوق بشر در جنگ جهانی اول توسط متحدین تصریح کرد: در جنگ جهانی اول نیروهای آلمان به طور وسیع سلاح شیمیایی را در غرب اروپا به کار گرفتند و در یک روز هزاران نفر از مردم بلژیک را قربانی نمودند، آلمانی‌ها نه‌تنها برای نیروهای خود بلکه حتی برای حیوانات و سگ‌هایی که برای ردیابی و غیره از آن استفاده می‌کردند ماسک ضدسلاح شیمیایی تدارک دیده‌ بودند و به همین جهت در حالی که طرف مقابل اعم از نظامی و غیرنظامی به خاک می‌افتند و می‌مردند، نیروی مهاجم آلمانی و حتی حیوانات آنها تلفاتی نداشتند. غرض از بیان این مساله این بود که متاسفانه کودکان در این مورد به عنوان افرادی بی‌دفاع نه از جانب حمله‌کنندگان، محافظت و مراعات می‌شوند و نه از جانب کشورها و نیروهایی که این کودکان در حوزه فعالیت آنها زندگی می‌کنند.
 
این وکیل دادگستری با بیان اینکه بعضی از گروه‌های تروریستی با اعمال خود روی تمام جنایات انجام شده در طول تاریخ بشر را سپید کرده‌اند، در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: چنانکه در جنگ‌های منطقه ای کنونی خاورمیانه می‌بینیم نه نیروهای شبه‌نظامی از هر گروه و دسته‌ای رعایت حال کودکان را می‌کنند و نه کشورهایی که طرف مقابل این نیروها هستند. گرچه بعضی از گروه‌های تروریستی با اعمال خود روی تمام جنایات انجام شده در طول تاریخ بشر را سپید کرده‌اند و جنایات آنها بی‌نظیر است ولی گاهی ارتش دولت‌های تا دندان مسلح وقتی به مناطقی که گروه‌های مسلح  طرف مقابل در آن فعالیت می‌کنند حمله می‌کنند از هیچ‌گونه کشتاری خودداری نکرده‌اند. شاید این حادثه در سال‌های اخیر در مناطق جنوب ترکیه در حد گسترده‌ای صورت گرفت، به طوری که بعضی از مناطق و شهرها که از حمله مسلحانه نیروهای دولتی در امان نبودند و افراد مسلح در آن مقاومت می‌کردند، با خاک یکسان شد و چنان آن را صاف کردند که گویی تاکنون در آن منطقه محل سکونتی وجود نداشته است.
 
نیک‌بخت خاطرنشان کرد: از آنجایی که گروه‌های تروریستی امثال داعش، النصره، القاعده، طالبان و غیره پایبند به هیچ‌کدام از موازین بین‌المللی پذیرفته شده نیستند، مذاکره با آنها و رساندن پیام انسانی به آنها امری عبث است؛ علی‌رغم اینکه بیشترین جنایات نسبت به کودکان توسط همین گروه‌ها صورت می‌گیرد ولی از آنجایی که اطلاعات کمتری در رابطه با جنایات وارده بر این فرشتگان یعنی کودکان وارد می‌شود و آنچه اتفاق می‌افتد کمتر بازتاب پیدا می‌کند، تقریباً نمی‌توانیم داده‌های آگاهی‌دهنده را در اینباره بدست بیاوریم.
 
وی افزود: اما در رابطه با مناطقی که در اختیار دولت‌هاست یا دولت‌ها به مناطقی که در تصرف گروه‌های تروریستی است، حمله می‌کنند، آنچه مشخص است این است که متاسفانه موازین لازم رعایت نمی‌شود و آنچه از سطح کشتار جمعی مشهود است استفاده از سلاح شیمیایی، سلاح‌هایی که با گاز کُلر تهیه شده یا بمب‌های بشکه‌ای و یا آتش زدن مناطق به طور عام است. کاری که گروه‌های تروریستی هم به کرات انجام می‌دهند ولی به علت عدم امکان ارسال اطلاعات در آن مناطق مشهود نیست.
 
این وکیل دادگستری با اشاره به موازین بین‌المللی در این‌باره متذکر شد: به همین جهت مجبوریم در بحث حقوق بین‌الملل به عهدنامه‌ها، کنوانسیون‌ها و پروتکل‌هایی که در این مورد وجود دارد اشاره کنیم. پس از پایان جنگ جهانی دوم به علت کشتار وسیعی که در جهان توسط متحدین (آلمان، ایتالیا، ژاپن) در مناطق اشغال‌شده صورت گرفت ، جهان آنچنان متأثر شد که تا کنون از آن یاد می‌کنند و درباره آن داستان، فیلم، تئاتر وغیره تهیه می‌کنند.
 
نیک‌بخت در رابطه با کنوانسیون 4 گانه ژنو چنین گفت: متفقین یا کشورهای پیروز جنگ پس از تشکیل سازمان ملل متحد مبادرت به تدوین و تصویب 4 کنوانسیون جداگانه و در زمینه‌های مختلف کردند که به کنوانسیون‌های 4 گانه ژنو مشهور است. بر اساس این کنوانسیون‌ها نخستین ممنوعیت در مورد ممنوعیت حمله به مناطق غیرنظامی به ویژه منع حمله و کشتار کودکان و انسان‌های دیگر در مدارس و کودکستان‌ها و بیمارستان‌ها و به طور کلی اجتماعات مردم است. در یکی از کنوانسیون‌های 4 گانه ژنو به طور کلی هرگونه حمله به بیمارستان‌ها، مراکز دینی و مذهبی، مدارس و نیز امور پزشکی مانند آمبولانس‌ها و نیز نیروهایی که در امور بهداشتی و خدمات عمومی فعالیت می‌کنند، منع شده است. این کنوانسیون‌ها را می‌توان در جنگ‌های منطقه‌ای بین دولت‌ها به ویژه آنگاه که خاک یک کشور توسط کشوری دیگر اشغال شده باشد مورد استفاده قرار داد.
 
وی با بیان اینکه استناد به این کنوانسیون‌ها برای گروه‌های تروریستی به منزله آب در هاون کوبیدن است، گفت: در جنگ‌های کنونی منطقه استناد به این کنوانسیون ها برای منع اقداماتی که منجر به از بین رفتن جان کودکان می‌شود برای تروریست‌های از خدا و انسانیت بی‌خبر آب در هاون کوبیدن است. البته رعایت حقوق کودکان تنها به منع حمله به مراکز مسکونی یا تجمع کودکان یا بیمارستان‌ها و غیره نیست؛ نابود کردن حقوق کودکان، آواره کردن آنها ، محروم شدن آنها از حق تحصیل در بهترین دورانی که مستعد یادگیری می‌باشند و همچنین آثار سوء روانی جنگ‌ها است.
 
نیک بخت در پایان تاکید کرد: در نبرد فیل‌ها، کبوترها زیر پا له می‌شوند.
 
منبع
ایسنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰