سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ 2606 0 2

مسئولین باید زمینه ای را فراهم کنند که وکلا در کارشان استقلال داشته باشند.

اولین مراسم تحلیف 333 نفر ازکارآموزان وکالت سال 95

خداییان: وکالت را با تجارت اشتباه نگیرید

معاون حقوقی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه وکلا، وکالت را با تجارت اشتباه نگیرند، گفت: مسئولین باید زمینه ای را فراهم کنند که وکلا در کارشان استقلال داشته باشند. ذبیح الله خداییان  در اولین مراسم تحلیف 333 نفر ازکارآموزان وکالت سال 95 که صبح امروز در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، خطاب به وکلای جوان گفت: امروز برای شما یک روز تاریخی و بسیار مهم است زیرا با سوگندی که یاد می کنید، به کسوت حرفه مقدس وکالت نائل می شوید، نایل شدن به حرفه ای که به دنبال آن لفظ مقدس را دارد.
 
وی با بیان اینکه هدف از وکالت، پاسداری از اجرای عدالت، اقامه قسط و عدل است و پاسداری از اجرای عدالت، مهمترین هدف ارسال رُسل بوده است، گفت: عزیزان حافظ اجرای عدالت باشید، زیرا امروز پاسداری از عدالت را به شما سپرده اند و خود را امانتدار بدانید. معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه باید هدف وکلا، پاسداری از عدالت باشد و اگر این هدف را داشته باشید در مسیر منحرف نمی شوید، گفت: وکالت را با تجارت اشتباه نگیرید. اگر این هدف را داشته باشید در دفاع از موکلتان در جامعه باکی نخواهید داشت. زمانی که وکالت کسی را بر عهده می گیرید هدفتان این نباشد که حتما موکلتان در دعوی موفق شود وحکم به نفع وی صادر شود بلکه هدف مهمتر شما باید این باشد که حقی تضییع نشود. با خود بگویید که وکیل نشدم که به هر بهایی حکم به نفع موکلم صادر شود. من دفاع را انجام می دهم تا قانون رعایت شود.
 
خداییان تصریح کرد: یک وکیل باید شجاع باشد و زمانی که در محکمه حاضر می شود جز از خدا ترسی نداشته باشد. نباید به این موضوع که طرف مقابل چه کسی است توجه کرد زیرا توجه به چنین مسائلی شما را از مسیر منحرف می کند. وکلا باید صبر و حوصله داشته باشند و باید با سعه صدر ظرفیت خود را بالا ببرند و بنیه علمی خود را تقویت کنند.
 
معاون حقوقی قوه قضائیه ادامه داد: مسئولین باید زمینه ای را فراهم کنند که وکلا در کارشان استقلال داشته باشند. ما در دستگاه قضا به هیچ وجه کانون وکلا را در مقابل خود نمی بینیم بلکه این عزیزان در کنار قوه قضائیه هستند. البته بعضی تصور می کنند که همیشه وکلا در مقابل قاضی هستند ولی باید گفت آن کسی که در پشت میز قضاوت نشسته است می خواهد احقاق حق کند و وکیل هم همین هدف را دارد و می خواهد از احقاق حق دفاع کند بنابراین ما در مقابل هم نیستیم بلکه در کنار هم هستیم.
 
خداییان اضافه کرد: اگر وکلا از محکمه خارج شدند و حکم به نفع موکلشان صادر نشد، نباید طوری وانمود کنند که قاضی تحت تاثیر بوده است زیرا اگر این گونه وانمود شود حیثیت قوه قضائیه زیر سوال می رود. قوه قضائیه خانواده شما است. اگر حکم به نفع ما صادر نشد باید واقعیت ها را بیان کنیم. قوه قضائیه خانواده ای متشکل از قاضی، کارمند و وکیل است که همه آنها هدفشان اجرای عدالت است. لذا از حریم قوه قضائیه و نیز عرصه وکالت به خوبی پاسداری کنید. اگر قوه قضائیه آبرو و اعتبار نداشته باشد مطمئنا در آبروی شما تاثیر گذار است.
 
وی یادآور شد: وظیفه ما در معاونت حقوقی قوه قضائیه تهیه پیش نویس لوایح قضائی است و تمام تلاشمان این است که قوانینی که تصویب می شود با کمترین نقصی به مجلس ارسال شود، لذا از همه تقاضا دارم که در مسیر تهیه پیش نویس لوایح قضائی به ما کمک کنند زیرا ما در صددیم لوایحی که تهیه می شود با اوضاع و احوال جامعه منطبق باشد. البته ما از نظریات اساتید دانشگاه هم در این زمینه استفاده می کنیم و بنده  نیز در اکثر لوایح یک نسخه از آن ها را به کانون وکلای دادگستری مرکز ارسال می کنم. خداییان در پایان گفت: شما عزیزان راه سختی را در پیش دارید زیرا هنوز در جامعه فرهنگ وکالت به خوبی جا نیفتاده است.
منبع
ایسنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰