شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ 1765 0 3

مدیر مرکز مطالعات بین‌الملل مدرن از برگزاری همایش «تحولات هنجارسازی در حقوق بین‌الملل معاصر» در روز پنج‌شنبه - 15 مهرماه - خبر داد.

مرکز مطالعات بین‌الملل مدرن برگزار می‌کند

همایش «تحولات هنجارسازی در حقوق بین‌الملل معاصر»

مدیر مرکز مطالعات بین‌الملل مدرن از برگزاری همایش «تحولات هنجارسازی در حقوق بین‌الملل معاصر» در روز پنج‌شنبه - 15 مهرماه - خبر داد. سیروس متوسل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به تغییر دیدگاه سایر کشورها نسبت به ایران و تحولاتی که در یکی دو سال اخیر با حضور دست اندرکاران سیاسی و اقتصادی ایران ایجاد شده، نگاه جامعه جهانی نسبت به کشورمان تغییر کرده و ما به عنوان مجموعه‌ای که سال‌ها در زمینه حقوق بین الملل و تجارت بین الملل کار کرده‌ایم و قراردادهای بین‌المللی بسیاری را تنظیم کرده و با شرکت های بین المللی در حال فعالیت هستیم، در صدد برآمدیم تا این همایش را برگزار کنیم.
 
این حقوقدان در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: پیش از این شاهد بودیم که شرکت‌های ایرانی وارد حوزه‌های خارج از کشور شده و در آن جا فعالیت کرده و منجر به خروج سرمایه از ایران به کشورهایی مانند ترکیه، دبی، مالزی، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان می‌شد؛ لذا شرکت‌های ایرانی نیاز داشتند که یکسری وکلای آشنا به امور بین‌الملل و قوانین تجارت بین‌المللی، در کنارشان باشند تا از آن‌ها مشاوره دریافت کرده و آنها را در انجام بهتر امور یاری رسانند. هر چقدر تاکید و اعلام می شد که سرمایه‌ها نباید از کشور خارج شود، بلکه باید سرمایه گذار خارجی وارد ایران شود، عملا امکان پذیر نبود و نگهداری سرمایه گذار ایرانی در کشور میسر نبود.
 
وی اظهار کرد: بعد از تحولات سیاسی چند سال اخیر و تصویب برجام،  قبل از اینکه برجام عملیاتی شود، افکار عمومی آن را عملیاتی کرد و هر چند که تحریم ها تا حدودی رفع شد، ولی افکار عمومی جلوتر است و بسیاری  از شرکت ها نیز متوجه شدند که فعالیت های تجاری را می توان در ایران انجام داد که در این راستا مطالعات‌شان را شروع کردند؛ البته آن ها نیازمند این هستند که مراکز حقوقی به آنها کمک کنند و با توجه به قوانین ایران، قراردادها را برای آنها تشریح  کنند؛ در حقیقت برگزاری همایش ما در این راستا هست.
 
مدیر مرکز مطالعات بین‌الملل مدرن اظهار امیدواری کرد که بتوانند وکلا، دانشجویان و دیپلمات‌های کشورمان را در امر آموزش به‌روز کنند و افزود: بر همین اساس دوره های آموزشی در زمینه های مختلف حقوق بین‌الملل مثل داوری، حمل و نقل دریایی، حقوق محیط زیست و ... را با حضور اساتید و دانشجویان در خارج از کشور از جمله دبی برگزار کردیم.
 
متوسل خاطرنشان کرد: از آنجا که تمایل زیادی از سوی دانشجویان ایرانی برای حضور در چنین سمینارهایی وجود دارد و از دیگر سو با مسائلی مانند رفت و آمد و هزینه روبرو هستند، درصدد برآمدیم که در تهران شعبه مرکز مطالعات حقوق بین‌الملل مدرن را به ثبت برسانیم و اولین همایش را با موضوع «تحولات هنجارسازی در حقوق بین الملل معاصر» برگزار کنیم.
 
وی افزود: از قاضی کروما - قاضی اسبق دیوان بین الملل دادگستری - که اکنون عضو کمیته رسیدگی به تخلفات بانک جهانی هست، برای حضور در این همایش دعوت کردیم. همچنین پروفسور سعید محمودی از سوئد استاد حقوق بین الملل و رییس اسبق دانشگاه حقوق استکهلم و محسن عبداللهی استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در همایش حضور دارند و سخنرانی خواهند کرد.
 
این حقوقدان درباره علت برگزاری همایشی با عنوان مذکور، اظهار کرد: به دلیل اینکه بفهمیم قواعد و مقررات در حقوق بین الملل به چه صورت ساخته و پرداخته می شود و تا چه اندازه لازم الاجراست، فرصت بسیار خوبی بود که یک قاضی بین المللی که نظراتش در بسیاری از آرای مهم دنیا وجود دارد را دعوت و نظرات وی را منعکس کنیم.
 
متوسل گفت: ما می‌توانستیم موضوع قراردادهای نفت و گاز را در اولین همایش‌مان در ایران مطرح کنیم، اما در ابتدا باید پایه ها را محکم کنیم؛ پایه اصلی این است که بفهمیم هنجارگذاری در حقوق بین الملل چیست و حقوق بین الملل چطور اجرایی می‌شود، البته ناگفته نماند ما هیاتی متشکل از دکتر ممتاز ، قاضی کروما و پروفسور محمودی و آقای عبداللهی داریم که کارگاه ها و سمینارهای‌مان را با مشورت این افراد انتخاب می‌کنیم.
 
وی گفت: امیدوارم که دانشجویان و اساتید از این همایش بهره کافی را ببرند و از سوی دیگر با ایده ها و دانش خود استفاده برسانند. همچنین ما نقش کوچکی در توسعه کشور از بعد علمی و حقوقی داشته باشیم تا زمانی که با دعوای بین المللی مواجه شدیم بتوانیم به صورت حرفه ای و با استدلال و منطق و علم حقوق پاسخ دهیم نه اینکه احساسی برخورد کنیم.
 
وی در پایان گفت: افتتاحیه این همایش روز چهارشنبه از ساعت 16 الی 19 در دفتر مرکز مطالعات بین الملل مدرن برگزار می شود. همایش نیز روز پنج شنبه - 15 مهرماه از ساعت 9:30 تا 13 در این مرکز برگزار می شود.
منبع
ایسنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰