چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ 3068 0 1

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از بررسی لایحه اصلاح قانون شوراها در کمیسیون فرعی دولت خبر داد و گفت: به زودی این لایحه در کمیسیون اصلی بررسی خواهد شد

معاون سازمان شهرداری‌های کشور اعلام کرد؛

آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون شوراها

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از بررسی لایحه اصلاح قانون شوراها در کمیسیون فرعی دولت خبر داد و گفت: به زودی این لایحه در کمیسیون اصلی بررسی خواهد شد. علی نوذرپور با اشاره به سرانجام قانون اصلاح شوراها گفت: این لایحه در کمیته‌های تخصصی بررسی و تنها دو جلسه بررسی آن در کمیسیون فرعی باقی مانده و به زودی به کمیسیون اصلی ارسال می‌شود و امیدواریم پس از تصویب آن، بررسی آن در مجلس نیز در اولویت قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه در اصلاحیه قانون شوراها، انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم پیش‌بینی شده است، گفت: اگر بررسی این قانون در مجلس به درازا نینجامد، می‌توان امیدوار بود در انتخابات آینده شوراها به طور همزمان شهردار منتخب مردم نیز با رأی مستقیم انتخاب شود. معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تأکید بر اینکه این قانون با نظر تفسیری شورای نگهبان همخوانی دارد، گفت: بر اساس نظر تفسیری شورای نگهبان، شوراها نقش نظارتی دارند و انتخاب شهردار یک وظیفه اجرایی است و شوراها باید بر عملکرد شهردار منتخب مردم نظارت کنند.
 
نوذرپور با تأکید بر اینکه نگاه ما در قانون اصلاح شوراها «شهردار قدرتمند، شورای قدرتمند» است، گفت: ما به دنبال تضعیف هیچ نهادی نیستیم و انتخاب شهردار به دست مردم، فواید زیادی دارد از جمله آنکه شهردار قدرت بیشتری دارد، نقش نظارتی مردم افزایش پیدا می‌کند، انتخاب مردم در شوراها و شهرداری‌ برنامه‌محور می‌شود و ثبات مدیریتی نیز در این الگو بیشتر است.
 
وی با بیان اینکه الگوی «شورای قوی، شهردار قوی» که در آن نظارت بر عملکرد شهر تهران بر عهده مدیریت شهری است، گفت: در لایحه مدیریت شهری تمامی وظایف نظارتی در کل شهر تهران از جمله آب، برق، فاضلاب و ... بر عهده شوراها قرار گرفته و می‌توان گفت مسئولیت رهبری شهری بر عهده شهردار و شوراست.
 
به گفته معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، تنها دو جلسه دیگر از بررسی این لایحه در کمیسیون فرعی باقی مانده و نمایندگان شورا از جمله دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در این جلسات حضور دارند. نوذرپور تأکید کرد: در حال حاضر ۴۴ درصد شهرهای دنیا به روش انتخاب مستقیم شهردار خود را انتخاب می‌کنند.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰