جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ 2774 0 1

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، گفت: جهت رفع خشونت باید به فوریت در قوانین موجود تغییر ایجاد شود و توسط رسانه‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز:

برای رفع خشونت باید قوانین موجود را تغییر داد

بهشید ارفع‌نیا در نشست پیش‌همایش رفع خشونت علیه زنان، چالش‌ها و راهکارها، با بیان اینکه در مورد مصادیق قانونی در برخی از قوانین بررسی مختصری انجام داده است، اظهار کرد: برای نمونه در قوانین مدنی مصادیقی مانند ریاست مرد در خانواده، ولایت بر فرزندان، ازدواج زودهنگام با اذن ولی، نکاح موقت زنان، اجازه دختر برای ازدواج و مشروط بودن آن به اذن ولی، تعدد زوجات بر اساس آیه ۳ سوره نساء، سن قمری بلوغ دختر و پسر و عدم ملاک مشخص برای تشخیص سن رشد در آن‌ها، همچنین طلاق از مصادیق بارز خشونت علیه زنان است.
 
عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: همچنین قانون تابعیت که تابعیت زن را معطوف به تابعیت شوهر دانسته است، قانون ارث و قانون گذرنامه، از مصادیق قانونی دیگر در مورد اعمال خشونت علیه زنان هستند. خوشبختانه در قانون اساسی صراحتا ماده‌ای مبنی بر خشونت علیه زنان وجود ندارد اما موادی همچون ممنوعیت قضاوت زنان نمونه بارز خشونت علیه زنان است در حالی که هیچ نص صریحی مبنی بر عدم قضاوت زنان در منابع فقهی وجود ندارد. همچنین ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را می‌توان از مصادیق نقض قانون اساسی دانست.
 
وی در پایان سن مسئولیت جزایی و شهادت زنان، میزان دیه و قصاص را از مصادیق خشونت علیه زنان در قانون مجازات اسلامی دانست و بیان کرد: مردسالاری که در جامعه ما وجود دارد از ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی شروع شده است و جهت رفع خشونت باید به فوریت در قوانین موجود تغییر ایجاد شود و توسط رسانه‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
انتهای پیام
منبع
ایسنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰