جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ 3629 0 1

یک وکیل دادگستری یادداشتی را پیرامون حادثه دلخراش پلاسکو به رشته تحریر درآورده است.

«تراژدی پلاسکو و دردهای تهران»

ساختمان ویران شده پلاسکو

متن یادداشت حسین احمدی‌نیاز به شرح زیر است:
«آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکوی تهران به قدری اسفناک بود که از آن باید به عنوان یک تراژدی دردناک یاد کرد. این تراژدی از آن سو برای ساکنین تهران غمناک است که دریافتند این کلان شهر عظیم، بسیار شکننده و ضعیف است، شهری بد قواره و بی در و پیکر با انبوهی از سیمان و آهن فرسوده. درد تهران زیاد است و یکی و دو تا نیست. از ترافیک های خسته کننده تا آلودگی هوا، از سازه‌های بی برنامه تا ساختمان های فاقد ایمنی، از برج‌های ناسازگار در اطراف این شهر تا مجتمع های تجاری ناهمگون، از گور خوابی تا کودکان کار، از ناهنجاری های اجتماعی تا خشونت های رفتاری و ... همه این آلام نشان از چند چیز می‌تواند باشد؛ از یک سو تهران فاقد یک مدیریت شهری منظم و دقیق است. شهرداری این شهر بودجه هزاران میلیاردی دارد، ولی از حداقل تجهیزات بروز و نوین آتش‌نشانی و خدمات شهری خالی است، به نحوی که بولدوزرهایی که مشغول آواربرداری پلاسکو بودند، نامناسب و ضعیف بودند به گونه‌ای که روند آواربرداری را می تواند با مشکل مواجه کند. از دیگر سو به علت حاکمیت جریان‌های سیاسی بر شهرداری در ادوار گذشته تا به امروز، اجرای قانون در این نهاد معظم شهری همواره با مشکل مواجه بوده به نحوی که در حادثه پلاسکو شهردار و اعضای شورای شهر کرارا اعلام کردند که چندین بار به مسولین و ساکنین پلاسکو اخطار فقدان ایمنی این ساختمان را اعلان کرده‌اند! اما نکته اینجاست که بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها تصریحا شهرداری را ملزم و متعهد به برخورد با خاطیان نموده است.
 
بند 14 ماده 55 قانون شهرداری ها بیان می‌دارد:
 اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و اماکن عمومی و دالان های عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاهها و چاله های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیا در بالکن ها و ایوان های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودان ها و دودکش های ساختمان که باعث زحمت و خسارات ساکنین شهرها باشد.
 
تبصره: در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و غیره و رفع مزاحمت های مندرج در ماده فوق، شهرداری پس از کسب نظر مامور فنی خود، به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت دار مناسبی صادر می نماید و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موقع اجرا گذاشته نشود، شهرداری راسا با مراقبت مامورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه مصروف را به اضافه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.
 
مقررات فوق شامل کلیه اماکن عمومی مانند سینماها، گرمابه ها،  مهمانخانه ها، دکاکین، قهوه خانه ها، کافه و رستوران ها، پاساژها و امثال آن که محل رفت و آمد و  مراجعه عمومی است نیز می باشد.
 
این در حالی است که شهرداری دارای واحد اجراییات است و توان اجرای تصمیمات را دارد، اما ملاحظات و مماشات مانع آن بوده است. واقعیت مسله این است که جان و مال شهروندان تهرانی نباید مورد مماشات قرار گیرد. وقتی قانون تصریح دارد چرا شهرداری تهران، مسولان، استانداری و فرمانداری این شهر در برابر این حجم وسیع از معضلات شهر تهران کوتاهی می کنند. یکی از مسئولان قبلا اعلام کرده بود که بیشتر آسانسورهای موجود فاقد استاندارد است. خب نکته اینجاست که شماها چکار می کنید و چرا مانع نمی شوید؟ وقتی شما دیدید که پلاسکو فاقد ایمنی است چرا مانع نشدید؟ صرف مکاتبه و اعلام کردن رافع مسئولیت نیست. چرا شهرداری و دستگاههای دولتی قانون را اجرا نمی کنند. شهر تهران نیازمند یک مدیریت منسجم و مقتدر است. در دولت احمدی نژاد به علت اختلافی که با شهردار وقت تهران داشت، دولت به تعهدات خود برای پرداخت بودجه گسترش و تکمیل مترو و وسایل حمل و نقل عمومی خودداری می کرد. در این دولت هم کرارا شهرداری از عدم ایفای تعهد دولت در این زمینه صحبت کرده است. واقعیت این است که دود این اختلافات و رقابت های سیاسی به چشم مردم تهران می رود. واقعا جای شرمساری است در حالی که سالیانه بین 4000 تا  5000 هزار نفر در تهران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و مسئولان سیاسی و شهرداری مشغول رقابت سیاسی هستند.
 
تراژدی پلاسکو زنگ خطری بود که تهران و تهرانیان در خطر هر نوع حادثه هستند. دیگر بس است مردم دیگر تحمل مصیبت و بدبختی ندارند بلکه نیازمند رفاه و آسایش هستند. درد پلاسکو در خاطره مردم باقی می ماند.
منبع
ایسنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰