پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ 4151 0 1

کتاب «حقوق بازار سرمایه» با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) به قلم دکتر محمد سلطانی چاپ و روانه بازار شد.

معرفی کتاب: حقوق بازار سرمایه

کتاب «حقوق بازار سرمایه» با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) به قلم دکتر محمد سلطانی چاپ و روانه بازار شد. این کتاب که در 401 صفحه و به قیمت 180 هزار ریال تهیه شده است، برای دانشجویان رشته حقوق، گرایش حقوق اقتصادی در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع قابل استفاده دروس حقوق بورس و اوراق بهادار، حقوق تجارت، حقوق بازار و اوراق بهادار هر یک به ارزش 2 واحد قابل استفاده خواهد بود.
 
در چکیده این کتاب و به عنوان معرفی آن آمده است: پیشرفت اقتصادی مستلزم تأمین مالی و تأمین مالی موفق مستلزم حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است. بر این اساس، حقوق بازار سرمایه به دنبال فراهم آوردن فضایی مناسب، شفاف و کارا برای تأمین مالی و حمایت از سرمایه‌گذاران است. حقوق بازار سرمایه، حقوق فعالان و خدمات مالی است و بدین ترتیب، کتاب حاضر ضمن تأکید بر مفهوم محوری اوراق بهادار، به بیان قواعد حاکم بر فعالان بازار سرمایه، یعنی ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام و نیز فعالیت‌های این بازار می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه این کتاب و پس از شرح و تفسیر مختصری از فصول مختلف کتاب آمده است که «انتخاب عنوان مناسب برای مجموعه مباحث در خصوص بازار مالی نیازمند بررسی است. گرچه عموما بازار سرمایه یا بورس شناخته می‌شود و بورس اوراق بهادار نماد اصلی بازار سرمایه است، اما بازار سرمایه مفهومی بسیار وسیع‌تر از بورس اوراق بهادار است. بازار سرمایه مرکب از انواع اوراق بهادار (از جمله سهام، اوراق مشارکت و ابزارهای مشتقه)، نهادهای مالی (از جمله کارگزاران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه، بازارگردانان، موسسه‌های رتبه‌بندی اعتبار، شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی و مشاوران سرمایه‌گذاری)، تشکل‌های خودانتظام (از جمله انواع بورس‌ها) و ناشران اوراق بهادار است.

ضمن اینکه برخی از انواع اوراق بهادار ممکن است در بازارهای خارج از بورسِ تحت نظارت مبادله شوند. بر این اساس، به نظر می‌رسد برای انتخاب عنوانی جامع بهتر است از حقوق بورس دست کشید؛ هرچند نباید از قابلیت درک ساده این مفهوم برای مخاطبان به سادگی عبور کرد. گرچه در برخی کشورها همچون فرانسه به دلیل تعاریف مندرج در حقوق داخلی، اصطلاح «حقوق مالی» برای توصیف مباحث مربوطه به بازار سرمایه به کار می‌رود، اما در کشور ما چنین استفاده‌ای می‌تواند گمراه‌کننده باشد. در حقوق ما، با توجه به اینکه، قانونگذار از عبارت «قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران» برای توصیف مجموعه مباحث مربوط به بورس و بازارهای مالی غیربانکی و غیربیمه‌ای استفاده می‌کند، ممکن است عنوان «حقوق بازار اوراق بهادار» برای طرح مباحث مناسب به نظر برسد.

با وجود این، این اصطلاح نیز از جامعیت کافی برخوردار نیست. توضیح آنکه گرچه بازار سرمایه، بازار اوراق بهادارمحور است، این بازار از اوراق بهادار فراتر می‌رود و متشکل از اوراق بهادار، بازارهای مبادله اوراق بهادار و اشخاص فعال و تحت نظارت در این بازار (نهادهای مالی، ناشران اوراق بهادار و تشکل‌های خودانتظام) است.

در ادامه مقدمه تصریح شده است: «برای انتخاب عنوانی جامع برای جمیع مطالب طرح‌شده در این اثر، عبارت «حقوق بازار سرمایه» مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا در میان بازارهای مالی، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، که موضوع بحث این کتاب است، بازار سرمایه نامیده می‌شود.»
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰