جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۲ 2727 0 3

جیمز باند چگونه به برندی بـــــــا نیم قرن سابقه تبدیل شد؟!

۷ راه برای ساختن یک نام تجاری موفق

درست است که جیمز باند بریتانیایی است، اما استراتژی های نام تجاری وی جهانی است. در اینجا رهنمودهایی از تجربه برند جهانی «جیمز باند» آمده است تا بتوانید به کمک آن نام تجاری خود را به شهرت برسانید.

نام تجاری باند که قدمت آن به بیش از ۵۰ سال می رسد، بسیار بزرگتر از هر بازیگری است که نامش بر ذهن ها حک شده است. این نام تجاری، کاملا مقیاس پذیر است، همیشه طی یک روند حرکت کرده و به طور مستمر نوآورانه است. نگاهی دقیق و موشکافانه به جیمز باند به عنوان یک نام تجاری، هفت درس جهانی را برای هر شرکتی که در جست وجوی ستاره شدن نام تجاری اش است، بر ملا می کند:
 
۱ داستان
هر نام تجاری بزرگ باید یک داستان بزرگ داشته باشد، به عبارتی باید دارای «داستان موفقیت» باشد. شما به داستانی نیاز دارید که پایه و اساس وفاداری را ایجاد کند و مردم را برای دنبال کردن آن ترغیب کند. یک داستان قانع کننده به ایجاد دلبستگی عاطفی به یک نام تجاری کمک می کند و دستیابی به توازن صحیح «آشنا» و «جدید»، در بطن و قلب تمام داستان سرایی های بزرگ امکان پذیر است. در ابتدای هر بخش عملیاتی در فیلم های جیمز باند، شما می دانید چه چیزی را از باند انتظار دارید و او همواره تمامی انتظارات شما را همراه با خلاقیت و نوآوری (حتی بسیار بیشتر از آنچه انتظار دارید) برآورده می کند و همیشه شما را شگفت زده می کند.

۲. سبک
نام های تجاری موفق می دانند که خوب به نظر رسیدن بخشی از کسب وکار در جهان طراحی و آگاهی است.
تصمیمات خرید از دو منظر سودمندی و زیبایی انجام می شود، حال چه در مورد خرید یک ساعت مچی باشد و چه خرید یک کفش پیاده روی. مشتریان نماد سبک را به عنوان راهی برای بیان گفتن اینکه «من سلیقه خوبی دارم» می پوشند. همان طور که در جیمز باند می بینیم، هر یک از شش بازیگر این نقش از سبک خاصی استفاده می کنند.
 
اگر طراحی خوب بخشی از استراتژی شرکت شما نیست، هیچ انتظار نمی رود که محصولات شما همانند محصولات باند به خوبی عمل کنند و اثرگذار باشند، پس شما باید محصولات خود را به گونه ای خوب طراحی کنید تا نمایانگر سبک و سلیقه افراد باشند.

۳. تیم
باند پشتیبان های بیشماری دارد. این نام تجاری همچنین دارای یک سری از مارک های همیشه حاضر و آماده همانند استون مارتین، سونی، بریتیش ایرویز و امگا است تا از آن پشتیبانی کند. شرکت BMW نیز از فیلم باند برای بازاریابی یک ماشین جدید ورزشی مدل Z استفاده کرد. در افکار عمومی همچنین انتظار می رود که فیلم بعدی جیمز باند حتی می تواند بیشتر از فیلم های قبلی در کاربرد محصولات مورد استفاده قرار گیرد. این صحبت ها ممکن است باعث بروز برخی تملق گویی ها شود، اما در واقع این همکاری ها با پیروی از مدل برد – برد به پوشش بسیاری از هزینه های این نوع فیلم ها کمک می کند و برای هر دو طرف سودی فزاینده خواهد داشت. این روش، یک روش ۳=۱+۱ برای تبدیل به برند شدن است که برای شرکای استراتژیک ارزش افزوده ایجاد می کند و دید مشتریان را نسبت به آن برند خاص باز می کند.

۴. جنسیت
جنسیت، ستون اصلی نام تجاری شرکت نیست، اما برای نام تجاری باند، عنصر کلیدی است.
اگر شما در حال فروش ابزارآلات، نوشابه یا وسایل الکتریکی هستید، ممکن است این امر ضروری به نظر نرسد و جنسیت خیلی اهمیت نداشته باشد، اما برای تشویق و ترغیب کردن مشتریان برای استفاده از نام تجاری شما، این موضوع کاملا ضروری است.

۵. تکنولوژی و فن آوری
پشت هر نام تجاری همانند «باند» تکنولوژی وجود دارد که همانند جادوگری عمل می کند که دیگر رقیبان را خلع سلاح می کند. همچنین تیتراژها و عناوین فیلم از مسائل بسیار مهم هستند که در «باند»، همواره از لحاظ فنی نوآورانه بوده است. بدیهی است در دنیای کسب و کار امروزی، استفاده از تکنولوژی برای مشهور کردن و برجسته ساختن هر نام تجاری، از الزامات و ضروریات جدانشدنی از شهرت است. اگر شما از تکنولوژی، بهره های لازم را نبرید، خود را در معرض خطر قرار داده اید.
 
۶. رسانه ها
باند، صرفا یک فیلم نیست و هر کدام از بخش ها و قسمت های آن بیشتر یک رویداد فرهنگی است. چه کسی می تواند اسکای فال باند و ملکه الیزابت را در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک سال ۲۰۱۲ فراموش کند؟ شکار فرصت های مناسب تقریبا تمام جنبه های هر چیزی را پوشش می دهد و استراتژی «تصاحب لحظه ها»، برای به حداکثررسانی همه گیر شدن نام تجاری، ممکن است همان ابزاری باشد که شما بدان نیاز دارید و این امر از طریق رسانه ها میسر خواهد شد.

۷. آرم
آرم یک موضوع کلاسیک است. این نکته که در سال ۱۹۶۲ توسط جوزف کاروف در سال ۱۹۶۲ طراحی شده است، قدرت ماندن در عرصه را اثبات کرده است. آرم های خوب طراحی شده، زمانی به صورت یک نمونه تصویری از یک نام تجاری در ذهن مردم حک می شوند که کیفیت فوق العاده آنها به طور مداوم در بیش از یک دوره همچنان پایدار باشد و این دقیقا کاری است که آرم «۰۰۷» برای بیش از نیم قرن انجام داده است. فرمول ارائه شده توسط جیمز باند، آن را به یک برند درخشان تبدیل کرده است. شرکت شما در این خصوص چگونه است؟ هر کدام از این هفت درس، شما را به اندازه کافی برای غلبه بر دیگر رقبا تجهیز خواهد کرد و یک نام تجاری فوق العاده را برای شما به ارمغان می آورد.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰