پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ 3640 0 1

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سایت رصد به نشانی rasad.fidibo.com با شعار«من دزد کتاب نیستم» و با هدف جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب، به تازگی فعالیت خود را در فضای اینترنت آغاز کرده است.

دانلود غیرقانونی کتاب همان کتاب‌دزدی است/ «رصد»؛ پلیسی در مقابل کتاب دزدها

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سایت رصد به نشانی rasad.fidibo.com با شعار«من دزد کتاب نیستم» و با هدف جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب، به تازگی فعالیت خود را در فضای اینترنت آغاز کرده است.
 
پوریا عالمی، نویسنده و طنزپرداز، در این راستا اظهار کرد: همانطور که برداشتن کتاب از کتابخانه یا کتابفروشی دزدی محسوب می‌شود، در اینترنت هم دانلود کردن غیرقانونی کتاب، همان کتاب‌دزدی است.
 
وی افزود: من اگر بخواهم در اینترنت کتاب بخوانم، آن‌را حتما خریداری می‌کنم؛ چراکه با دانلود غیرقانونی کتاب و کپی کردن کتاب‌های تالیفی و یا ترجمه، آسیب جدی به صنعت نشر وارد می‌شود.
 
من یک شهروند اینترنت هستم
نویسنده کتاب «آسانسورچی» درباره گسترش فرهنگ کتابخوانی گفت: من یک شهروند اینترنت هستم، اما واقعیت این هست که خواندن جملات قصار چیز زیادی به دانش ما اضافه نمی‌کند و ما باید کتاب بخوانیم.
 
عالمی درباره کمپین رصد (نه به دانلود غیرقانونی کتاب) ادامه داد: هم اکنون سایت‌هایی هستند که کتاب‌ها را بدون اجازه ناشر برای فروش یا به‌صورت رایگان روی صفحه قرار می‌دهند و راه‌اندازی «رصد» در این میان بسیار خوب و موثر است. «رصد» می‌تواند مانند یک پلیس عمل کرده و افرادی را که کتاب دزدی را روی سایت‌های خود می‌گذارند، معرفی کند. اما فکر می‌کنم ما بیشتر از آن‌که به پلیس نیاز داشته باشیم، نیاز به یک فرهنگ عمومی داریم. نیاز به فرهنگی که اگر دیدیم کتابی به‌صورت غیرقانونی و بدون اجازه ناشر و نویسنده در اینترنت قرار دارد، آن‌را دانلود نکنیم.
 
حقی که محدود به زمان و مکان نیست
طبق قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیرقابل انتقال است و مدت حمایت از اثر 50 سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود. بنابراین دانلودغیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن در کتابفروشی‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده و ناشر می‌شود.
 
سایت رصد به نشانی rasad.fidibo.com درنظر دارد با مدیران سایت‌هایی که نسخه غیرقانونی دانلود کتاب را در سایت خود قرار می‌دهند، وارد گفت‌وگو شود. اهل فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب نیز می‌توانند سایت رصد را در جریان تخلف سایت‌هایی که نسخه غیرقانونی کتاب‌ها را در سایت خود قرار می‌دهند، بگذارند.
منبع
ایبنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰