سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ 2736 0 1

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست از تدوین قانونی برای اجرائی‌شدن پروتکل پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد

تنظیم قانون «جلوگیری از تخلیه مواد زائد در دریا»

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست از تدوین قانونی برای اجرائی‌شدن پروتکل پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد. پروین فرشچی ضمن اشاره به الحاق جمهوری اسلامی ایران به پروتکل لندن در آبان‌ماه سال ١٣٩٤، توضیحاتی درباره مفاد آن داد و گفت: پروتکل لندن توسط اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی تدوین و تصویب شده است. سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان نماینده کشور در نشست‌های برگزارشده در این سازمان بین‌المللی شرکت کرد و در تدوین و تصویب این پروتکل نقش مؤثری داشته است. اما با توجه به زیست‌محیطی‌بودن مفاد پروتکل لندن، سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان مرجع ملی پروتکل به سازمان بین‌المللی دریانوردی معرفی شده است.

وی با تأکید بر اینکه دفع مواد زائد در دریاها بیشتر مربوط به تخلیه لای، استحصال زمین، تخلیه شن و ماسه و خاک است، اظهار کرد: برخی از فعالیت‌هایی که منجر به دفن یا تخلیه مواد در دریا می‌شود از جمله تخلیه لای حاصل از لایروبی در دریا، احتیاج به گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی دارد. این گزارش‌ها توسط کارشناسان معاونت محیط‌زیست دریایی مطالعه شد و نظرات به دفتر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی اعلام و در جلسه‌ای با حضور مجری طرح، در مورد انجام دفع، تصمیم‌گیری شده و پس از پذیرش محتویات علمی گزارش، مجوز دفع مواد در دریا با توجه به ملاحظات اعلام‌شده صادر می‌شود و دفع تحت شرایط مشخصی صورت می‌گیرد.
 
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های مهم پروتکل لندن این است که مجوز خاص دفع مواد سنگین و فلزات را لغو کرده است، افزود: در کنوانسیون لندن به دو نوع مجوز عام و خاص در دفع مواد زائد در دریاها اشاره می‌شد، درحالی‌که طبق پروتکل لندن تنها هفت گروه امکان کسب مجوز دفع دارند و غیر از این هفت گروه، تخلیه سایر مواد در دریا ممنوع است.
 
 فرشچی گفت: از آنجا که پروتکل لندن بحثی به نام مجوز خاص را حذف کرده، کار راحت‌تر شده است و هفت گروه مواد زائد که امکان دریافت مجوز دفع در دریاها را دارند، شامل مواد حاصل از لایروبی، ‌لجن فاضلاب، ضایعات ماهی یا موادی که از فراوری صنعتی ماهی ایجاد می‌شود، سازه‌های ساخت دست بشر مثل سکوها و کشتی‌ها، مواد معدنی و بی‌اثر مرتبط با بستر دریا، مواد آلی دارای منشأ طبیعی، اقلام حجیم مثل آهن و فولاد بی‌خطر که تأثیر فیزیکی بالایی دارند، هستند. وی افزود: دفع این هفت گروه تنها محدود به شرایطی می‌شود که پسماند مزبور در آن مکان تولید ‌شوند. به عبارت دیگر کشورها حق ندارند زباله‌های شهری را در دریا دفن کنند یا بسوزانند و تنها استثناها کشورهای جزیره‌ای کوچک یا جزایر دورافتاده در اقیانوس‌ها هستند.
 
فرشچی با بیان اینکه پروتکل لندن به‌خاطر قوانین سخت‌گیرانه‌اش یک پیشرفت محسوس محسوب می‌شود و الحاق ایران به آن نیز باعث افتخار است، اظهار کرد: کشور ما آبان امسال به این پروتکل ملحق شده است و هم‌اکنون سازمان محیط‌زیست در حال تنظیم قانون «جلوگیری از آلودگی ناشی از دفع مواد زائد در دریا» برای اجرائی‌شدن پروتکل لندن است.
منبع
ایسنا
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰