جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ 2148 0 1

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: بیش از 97 درصد از آرایی که در دیوان عدالت اداری صادر می‌شود به مرحله اجرا در می‌آید.

رییس دیوان عدالت اداری:

97 درصد آرای صادره در دیوان اجرایی می‌شود

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: بیش از 97 درصد از آرایی که در دیوان عدالت اداری صادر می‌شود به مرحله اجرا در می‌آید. به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که آیا شکایت‌هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع می‌شود شامل شرکت‌های خصوصی نیز هست، گفت: قانون حدود و صلاحیت دیوان عدالت اداری را مشخص کرده است. شکایت‌هایی که مربوط به زیر مجموعه دولت، شوراهای اسلامی و غیره است در حوزه صلاحیت دیوان است، البته یکسری از دستگاه‌ها که عمومی و غیر دولتی هستند نیز اگر شکایت آنها مربوط به تصمیمات آنها شود قابل طرح در دیوان عدالت است اما اگر ماموران آنها اقداماتی انجام داده باشند که مورد ضرر نسبت به مردم باشد، رسیدگی به آن در حوزه‌ صلاحیت دیوان نیست.
 
وی ادامه داد: دیوان عدالت اداری نمی‌تواند در تصمیمات شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات قضایی رئیس قوه قضاییه دخالت کند.
 
رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به این پرسش که بیشترین میزان شکایت مردم از چه دستگاهی است؟ گفت: در مجموع دستگاه‌هایی که بیشتر مورد مراجعه مردم هستند شکایت از آن‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.
 
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که ضمانت اجرای آراء صادره در دیوان عدالت اداری چیست، تصریح کرد: بیش از 97 درصد آرایی که در دیوان عدالت صادر می‌شود به مرحله‌ اجرا در می‌آید و تنها 3 درصد از اجرا امتناع می‌شود که در این صورت اگر دستگاه محکوم مشکلی در اجرای حکم داشته باشد باید به دیوان عدالت اداری اعلام کند و اگر مشکل اجرایی نداشته باشد و از اجرای رای خودداری کند از طریق معاونت اجرای احکام در دیوان عدالت اداری اقداماتی انجام می‌گیرد.
 
منتظری با بیان این که ما باید به سراغ پیشگیری از شکایت برویم، تصریح کرد: دستگاه‌ها در دولت اخیر بهتر از گذشته عمل می‌کنند و واقعا مشاهده می کنیم که رویکرد دستگاه‌ها تعاملی‌تر با دیوان عدالت اداری است، اگر نسبت به گذشته دستگاه‌ها تعامل بهتری با ما داشته باشند می‌توانیم قبل از این که موضوع منتهی به شکایت شود در مجموعه‌ دستگاه آن را حل و فصل کنیم.
 
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که چه تعداد از شکایت‌های وارد شده به دیوان عدالت اداری منتهی به نتیجه می‌شود، اظهار کرد: تا سال گذشته 50 درصد آمار داشتیم که منتهی به نتیجه می‌شد اما برای اولین بار در سال گذشته آمار پذیرفته شدن شکایت به بالای 50 درصد رسید و این به این معناست که 50 درصد از شکایات رد و 50 درصد از شکایات پذیرفته می‌شود.
 
منتظری در ادامه تصریح کرد: هفته‌ قوه قضاییه هفته‌ بسیار مناسبی است برای معرفی این دستگاه به مردم و باید این هفته را گرامی بداریم. همچنین یاد و خاطره‌ شهید بهشتی را ارج می‌نهیم و امیدواریم که بتوانیم پاسدار خون شهدا باشیم.
 
رییس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: مردم در عرصه‌های مختلف زندگی با دستگاه‌های اجرایی سر و کار دارند و ممکن است برخی از این دستگاه‌ها در برخی موارد کوتاهی کنند یا تصمیماتی که دستگاه‌های مختلف دولتی می‌گیرند ممکن است صدمه‌ای به مردم وارد کند که در این صورت مردم می‌توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.
 
وی با بیان این که قبل از مرداد سال گذشته رسیدگی در دیوان عدالت اداری یک مرحله‌ای بود افزود:‌ در قانون جدید که حدود 10 ماه از آن می‌گذرد رسیدگی در دیوان عدالت اداری دو مرحله‌ای شده است و هر شهروند ایرانی می‌تواند نسبت به مصوبه‌ دولت و غیره طرح شکایت کند حتی این که خودش ذینفع نباشد.
 
رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: شهروندان این حق را دارند که از آیین نامه یا مصوبه‌ای شکایت کنند که این شکایت‌ها به هیات‌های تخصصی می‌رود و هیات‌های تخصصی شکایت را به دستگاه مربوطه می‌فرستند و اگر پاسخ این شکایت دریافت شد در هیات‌های تخصصی بررسی و کارشناسی تخصصی می‌شود.
 
منتظری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که دیوان عدالت اداری در تهران مستقر است و افرادی که در شهرستان‌ها سکونت دارند چگونه می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند گفت: به موجب قانون برنامه‌ پنجم توسعه مکلف شدیم در مراکز استان‌ها دفاتر را تشکیل دهیم که از اسفند سال گذشته دفاتر در مرکز استان‌ها که در واقع در مراکز دادگستری آنهاست تشکیل شده است.
 
مجری برنامه سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که نحوه‌ شکایت از نیروهای مسلح توسط مردم چگونه است که رئیس دیوان عدالت اداری گفت: فرقی نمی‌کند آن چیزی که زیر مجموعه‌ دولت به معنای اعم است مشمول قانون و در حوزه‌ صلاحیت دیوان عدالت اداری است.
 
وی همچنین در مورد طولانی شدن زمان رسیدگی به شکایت مردم در دیوان عدالت اداری گفت: از این که مردم به دیوان عدالت اداری مراجعه می کنند و ما نمی‌توانیم در یک زمان قابل قبولی به شکایات رسیدگی کنیم واقعا شرمنده‌ مردم هستیم.
 
وی ادامه داد: به طور متوسط در ماه 10 هزار و گاهی بیشتر شکایت وارده به دیوان عدالت اداری را داریم و اگر این تعداد پرونده را بین 45 شعب تقسیم کنیم به هر شعبه‌ای حدود 200 پرونده می‌دهیم. البته ما از قاضی انتظار داریم کار کیفی انجام دهد و این امر باعث اطاله‌ دادرسی شده است، البته ما نباید فراموش کنیم که با کمبود قاضی مواجه هستیم و نباید فراموش کرد که قضات در دیوان عدالت اداری نمی‌توانند جزء قضات مبتدی باشند.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰