جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ 2478 0 1

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران: وکلای دادگستری آمادگی دارند تا از مصالح و منافع کشور در تمام دنیا دفاع کنند اما ندایی باید به آن‌ها این اجازه را بدهد.

مندنی‌پور: وکلا از استقلال نیم بند خود محروم نشوند

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: وکلای دادگستری آمادگی دارند تا از مصالح و منافع کشور در تمام دنیا دفاع کنند اما ندایی باید به آن‌ها این اجازه را بدهد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی مندنی‌پور چهارشنبه گذشته در یکصد و چهارمین جشن سالگرد تاسیس نهاد و کالت و شروع شصت و دومین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، با بیان اینکه خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغیر نخواهد داد مگر آن قوم در خود دچار تغییر و دگرگونی شود، افزود: تا زمانی که وکلای دادگستری به دنبال دفاع از حق و حقیقت نباشند، حق و حقیقت در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.
 
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ادامه داد: باید همیشه مردان و زنانی در جامعه وجود داشته باشند که در جایگاه قضاوت، وکالت و قانونگذاری، به ترویج حق و حقیقت بپردازند تا آن جامعه به جایگاه شایسته خود دست یابد.
 
مندنی‌پور اضافه کرد: استقلال کانون وکلای دادگستری به نام قانون و در قالب قانون با پایمردی پیشکسوتان عرصه وکالت تا امروز راه خود را طی کرده است؛ پایداری که موجب شد کانون وکلای دادگستری راه خود را با فراز و نشیب‌های که تا به امروز داشته آبرومندانه طی کند.
 
وی با بیان اینکه نباید اجازه داد به خاطر آینده ایران اسلامی وکلای دادگستری از این استقلال نیم بند خود محروم شوند، تصریح کرد: وجود یک دستگاه قضایی مقتدر، مردمی و مستقل نیازمند یک دستگاه وکالت قوی و مستقل است.
 
امروز حفظ حریم حرمت خانه مشترک اهمیت دارد
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری با بیان اینکه میان استقلال وکیل دادگستری و استقلال کانون وکلای دادگستری تفاوت وجود دارد، خاطر نشان کرد: صحبت وکلا بر اساس قانون است، قانونی که 62 سال پیش وکلای دادگستری را در این جایگاه قرار داده و استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخته است.
 
مندنی‌پور با بیان اینکه نظارت را قبول داشته و داریم و به قانون گردن می‌گذاریم، افزود: وکیل دادگستری و قاضی فرمانبردار قانون هستند، اما آنچه که امروز اهمیت دارد حفظ حریم حرمت خانه مشترک است که این امر می‌تواند به نفع حقوق مردم و دفاع از حقوق آن‌ها در دو جنبه فردی و اجتماعی باشد.
 
وی با بیان اینکه وکیل تنها وکیل فردی نیست، ادامه داد: وکیل دادگستری با توجه به فلسفه وجودی دین و اعتقادات اسلامی کسی است که در چارچوب قوانین در جامعه احساس مسؤلیت می‌کند.
 
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری با بیان اینکه نیاز است که کانون‌های داگستری و وکلا در کنار دستگاه قضا به عنوان معاضدت حرکت داشته باشند، گفت: در کنار یک دستگاه قضایی مردمی، مقتدر و مستقل وجود یک دستگاه وکالتی قدرتمند و مستقل که هر دو حرمت قانون را رعایت می‌کنند و در رسیدن به حق و اجرای عدالت تلاش می‌کنند لازم است.
 
مندنی‌پور با بیان اینکه قاضی در جایگاه خود از شان بالایی برخوردار است، اظهار کرد: آرزومند روزی هستیم که قضات و وکلای دادگستری در کنار یکدیگر برای جامعه به خوبی این نقش را ایفا کنند.
 
شان وکیل شان دستگاه قضایی است
وی اضافه کرد: کانون‌های وکلای دادگستری کمترین بی‌حرمتی نسبت به مجموعه مشاوران قوه قضاییه نداشته و ندارند اما اعتقاد داریم کانون‌های دادگستری باید نظارت تامه بر تربیت و آموزش وکیل داشته باشند و اگر وکیلی تخلفی کرد دستگاه قضایی خاصی که قانون پیش‌بینی کرده به این تخلف رسیدگی کند.
 
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری با اشاره به قانون جامع وکالت اظهار کرد: وکلای دادگستری انتظار دارند اختلاف نظر بین قوه مجریه و قوه قضاییه در این خصوص باعث برخورد غیر منصفانه با دستگاه وکالت نشود.
 
مندنی پور با بیان اینکه اگر شان وکیل رعایت شود، شان دستگاه قضایی رعایت شده است، گفت: در مقام مقایسه با کشورهای همسایه خود را در تمام زمینه‌ها یک سر و گردن بالاتر می‌دانیم اما جایگاهی که کانون وکلای پاکستان و عراق و افغانستان دارند را ما نیز طالب هستیم.
 
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری با بیان اینکه نظارت قوه قضاییه امری قابل قبول است، افزود: نباید اجازه داد که کانون وکلای دادگستری زیر مجموعه‌ای از زیرمجموعه‌های قوه قضاییه شود بلکه باید در کنار قوه قضاییه فعالیت کند.
 
مندنی‌پور با اشاره به دیدار نخبگان وکالت با رییس جمهور خاطر نشان کرد: متاسفانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی و وسایل ارتباط جمعی کوچکترین انعکاسی از این دیدار نداشتند در حالی که بنیانگذار جمهوری اسلامی قبل از وقوع انقلاب از وکلای دادگستری به خاطر دفاع از حقوق مردم چه در قبل و بعد از پیروزی انقلاب سپاسگزاری و تشکر کردند.
 
40 هزار وکیل دادگستری استحقاق چند ثانیه خبری را دارند
وی خطاب به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: بیش از 40 هزار وکیل دادگستری به عنوان معاضدت دستگاه قضایی استحقاق چند ثانیه خبری را دارند. هم‌چنین امروز را با نام وکیل یاد می‌کنیم اما در تقویم کشور نامی از روز وکیل نیامده است و از مسؤلان می‌خواهیم که برای یک مجموعه خدمتگزار با سابقه 62 ساله استقلال و 103 سال قدمت روز وکیل را در تقویم کشور به رسمیت بشناسند.
 
رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری با بیان اینکه وکلا از نفس جرم دفاع نکرده و نمی‌کنند، ادامه داد: در سریال‌های تلویزیونی وکلا نقش شیطان را بازی می‌کنند اما وکلا به هیچ وجه از نفس قتل دفاع نکرده بلکه از حقوق شهروندی و انسانی متهم که قاضی نیز آن را به رسمیت شناخته دفاع می‌کنند، هم‌چنین منکر برخورد با خشونت نیستیم اما اعتقاد داریم که این فرد در جایگاه متهم از حقوقی برخوردار است که نباید آن را از او دریغ کرد.
 
مندنی‌پور تصریح کرد: وکلا نه تنها در مرزهای ایران بلکه این آمادگی را دارند که از مصالح و منافع کشور در تمام دنیا دفاع کنند و اما باید ندایی این اجازه را به ما بدهد.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰