جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ 3057 0 2

ماجرای وقوع تصادفات ساختگی و کلاهبرداری‌ از شرکت‌های بیمه توسط اعضای باندی در استان کرمان در روزهای گذشته نقل محافل خبری شد؛

دادستان عمومی و انقلاب کرمان در گفت‌وگو با «حمایت» مطرح کرد؛

هشدار درباره کلاهبرداری با ایجاد تصادف ساختگی

ماجرای وقوع تصادفات ساختگی و کلاهبرداری‌ از شرکت‌های بیمه توسط اعضای باندی در استان کرمان در روزهای گذشته نقل محافل خبری شد؛ ماجرایی که دادستان عمومی و انقلاب کرمان در تشریح آن می‌گوید: با ارایه گزارش اداره‌کل پزشکی قانونی استان کرمان به این دادستانی مبنی بر مشکوک بودن صدمات برخی مصدومان در سوانح رانندگی و احتمال وقوع تصادف ساختگی برای کلاهبرداری از شرکت‌های بیمه، به تحقیق بیشتر در این زمینه پرداختیم و بر همین اساس پرونده‌ای تشکیل و به پلیس ارجاع شد.  
  
یدالله موحد در گفت‌وگو با «حمایت» می‌افزاید: خوشبختانه در زمانی کوتاه پس از شناسایی ۴ مظنون و دستگیری آنان، این افراد در تحقیقات پلیسی به عمل ارتکابی خود اقرار کردند. برحسب اعتراف این افراد،2 نفر رفسنجان و در تکمیل این زنجیره 4 نفر دیگر نیز شناسایی و دستگیر شدند. 

وی تصریح می‌کند: در این میان فردی مشهور به «دکتر» که احتمال می‌دهیم ساکن کرج است با عوامل اصلی در ارتباط بوده و با حضور در شهرستان‌ها، ضمن بیهوش کردن و مجروح کردن افراد، زمینه را برای ایجاد تصادفات ساختگی فراهم می‌کرده است.

وی در توضیح جزییات بیشتر ماجرا خاطرنشان می‌کند: طبق اطلاعاتی که در مراحل مختلف تحقیقاتی به دست آوردیم متوجه شدیم این شیوه کلاهبرداری در شهرهایی مانند کرج و تهران نیز اجرا می‌شود. در استان کرمان نیز باندی سه نفره با نیت دریافت دیه از شرکت‌های بیمه با شناسایی خانواده‌های بی‌بضاعت و نیازمند در شهرستان‌های زرند، رفسنجان و کرمان به اهداف شوم خود جامه عمل می‌پوشاندند. اعضای باند پس از شناسایی این خانواده‌ها با آنان وارد مذاکره برای همکاری می‌شدند و پس از جلب رضایت،‌ آنها را به شهرستان رفسنجان منتقل می‌کردند.

 این مقام قضایی توضیح می‌دهد: در این شهرستان فردی با نام مستعار «دکتر» با بی‌حس کردن قسمت‌های موردنظر از جمله: بینی، دست، پا، لثه و دندان، اقدام به شکستن و کشیدن آنها می‌کند و بلافاصله پس از این اقدام دلخراش فرد مصدوم به یکی از معابر شهری منتقل و در خیابان رها می‌شده تا با ایجاد تصادفی ساختگی با خودروها و موتورسیکلت‌های عبوری به هدف خود برسند. 
 
تشکیل پرونده قضایی برای دریافت بیمه
موحد ادامه می‌دهد: پس از وقوع تصادف صوری دو نفر از اعضای باند در محل حادثه با تماس تلفنی با پلیس راهنمایی و رانندگی برای کشیدن کروکی همچنین اورژانس 115 برای اعزام مصدوم به بیمارستان هدف خود را پیش می‌بردند. پلیس و اورژانس نیز با صحنه‌ای که مشاهده کرده بودند اقدام به تنظیم گزارشی می‌کردند تا با طی شدن مراحل تشکیل پرونده به صدور حکم قضایی از سوی دادگاه یا شورای حل اختلاف منجر شود. در این میان پزشکی قانونی نیز در ادامه روند گواهی مصدوم شدن فرد را صادر می‌کرد و از این طریق بیمه نیز صدور پرداخت دیه را انجام می‌داد.

 وی نکته جالب در این قضیه را پرداخت مبلغ ناچیز از سوی این باند کلاهبردار به فرد مصدوم عنوان می‌کند و می‌گوید: بیشتر سود حاصل از این اقدامات و دیه دریافتی از بیمه، نصیب سران این باند می‌شده است. 

دادستان عمومی و انقلاب کرمان درباره نحوه دستگیری این باند اظهار می‌کند: در آخرین نقشه‌ای که از سوی این باند طراحی شده بود یک مینی‌بوسی فرسوده و دارای بیمه را در نظر گرفتند تا بار دیگر از این طریق هدف پلید خود محقق کنند اما با توجه به اینکه در موارد قبلی پزشکی قانونی استان به نوع صدمه وارد‌شده مشکوک شده بود موضوع به پلیس و این نهاد قضایی گزارش داده شد و پس از بررسی و شناسایی و دستگیری افراد باند کلاهبرداری همگی به اتهامات خود اعتراف کردند.

موحد با هشدار جدی به مدیران کشوری مرتبط با این موضوع و شرکت‌های بیمه تاکید می‌کند: این‌گونه باندها بر اساس مستنداتی که از سوی راهنمایی و رانندگی و همچنین پزشکی قانونی صادر می‌شود کارهای خود را به مقصود می‌رسانند بنابراین افزایش دقت در میان کارشناسان نهادهای یاد شده ضروری به نظر می‌رسد. صدور دستورالعمل‌هایی توسط ناجا و پزشکی قانونی مبنی بر افزایش دقت کارشناسان هر دو حوزه، به طور حتم می‌تواند وقوع چنین اتفاقاتی را به حداقل ممکن کاهش دهد. 
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰