جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ 2615 0 1

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: بنیاد تعاون زندانیان تلاش‌های زیادی برای اشتغال زندانیان انجام داده است و تاکنون توانسته با دستور رییس قوه قضاییه به 25 هزار زندانی وام اشتغال اعطا کند.  

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان خبر داد:

اعطای وام اشتغال به 25 هزار زندانی

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: بنیاد تعاون زندانیان تلاش‌های زیادی برای اشتغال زندانیان انجام داده است و تاکنون توانسته با دستور رییس قوه قضاییه به 25 هزار زندانی وام اشتغال اعطا کند. به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحیم مطهرنژاد در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان دارای فعالیت و سابقه 65 ساله بوده و هدف آن ایجاد اشتغال برای زندانیان است؛ چرا که اگر زندانیان فاقد کار باشند موجب به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌شوند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر در 200 رشته فنی و حرفه‌ای زندانیان مشغول به آموزش هستند که ما سالیانه 100 هزار زندانی را در این راستا آموزش می‌دهیم. همچنین در حال حاضر 60 هزار نفر از زندانیان ما با توجه به آموزش‌هایی که تاکنون دیده‌اند مشغول به فعالیت هستند.
 
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان خاطرنشان کرد: در رابطه با خانواده و خود زندانی دچار غفلت‌هایی شده‌ایم و تا امروز در این خصوص تدبیر خوبی را نداشته‌ایم؛ لذا از دولت جدید خواهش می‌کنیم تا در زمینه اشتغال زندانیان اقدام کند.
 
مطهرنژاد بیان کرد: ما نباید همه زندانیان را به یک چشم نگاه کنیم؛ چرا که این نگاه، نگاه اشتباهی است. تعدادی از زندانیان ما جرایم غیرموثری را مرتکب شده‌اند مانند افرادی که به دلیل مهریه در داخل زندان‌ها هستند، این افراد نباید با زندانیانی که خلاف‌های متعددی را مرتکب می‌شوند یکسان باشند. همچنین اگر زندان‌ها را از حضور زندانیان جرایم غیرموثر خلوت کنیم به صلاح کشور و بودجه کشور است.
 
وی افزود: خانواده‌های زندانیان متاسفانه از خود زندانی تاثیر می‌پذیرند و ما باید بین آنها و زندانیان تفکیک قائل شویم؛ چرا که زندانیان مانند ما اصلاح‌پذیر هستند و اگر هر کس به هر دلیلی وارد زندان شد نباید نگرش ما نسبت به او منفی باشد و همین نگرش منفی باعث می‌شود ما به زندانی پس از گذراندن دوران محکومیتش شغل ندهیم. طرد کردن زندانی برابر است با بازگشت زندانی به زندان.
 
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان با بیان اینکه به 25 هزار نفر از زندانیان وام اشتغال داده‌ایم، گفت: 25 هزار نفر از زندانیان آزاد شده وام اعطا شده است که برای خود اشتغال به وجود آورده‌اند و این موضوع باعث عدم بازگشت مجدد زندانیان به زندان شده است.
 
مطهرنژاد تصریح کرد: ما باید مجازات‌های زندان را به حداقل برسانیم، همچنین زندانیان در کشور به کرامت و احترام نیازمند هستند و نباید همه زندانیان را در یک کفه ترازو قرار داد؛ لذا خانواده زندانیان در دوران محکومیت سرپرست خانواده نیازمند کمک دستگاه‌های کشور هستند چون زندانی محصول دستگاه قضایی نیست. تمام ارکان جامعه در تولید زندانی نقش دارد و برای رسیدن به جامعه مطلوب و عاری از مشکلات زندان لازم است همه ارکان جامعه به کمک و مدد زندانی بشتابند.
 
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان با اشاره به آماری که وزارت امور خارجه اعلام کرده، گفت: وزارت امور خارجه اعلام کرده که سه هزار زندانی ایرانی در 60 کشور دنیا وجود دارند. می‌توان گفت که آنها بی‌پناه‌تر از زندانی‌های ایرانی در داخل کشور هستند و باید به خانواده آنها نیز کمک شود. ما تاکنون از آنها غافل بوده‌ایم.
 
مطهرنژاد در ادامه گفت: البته باید گفت بین 70 تا 80 درصد زندانیان خارج از کشور ما به دلیل مواد مخدر در زندان‌ها حضور دارند. وی اظهار کرد: مجلس تصویب کرده بود که چهار میلیارد تومان بودجه برای زندانیان در نظر گرفته شود ولی تا به امروز حتی چهار ریال هم به ما داده نشده است.
 
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان خاطرنشان کرد: 185 انجمن به صورت NGO برای کمک به خانواده زندانیان علاوه بر بنیاد تعاون زندانیان در کشور وجود دارد که می‌توان گفت همین انجمن‌ها با دست‌های خالی به خانواده زندانیان کمک می‌کنند؛ زیرا جمعیت زیادی از خانواده زندانیان با مشکل مالی جدی روبرو هستند.
 
مطهرنژاد خاطرنشان کرد: خانواده زندانیانی که دارای رای باز هستند نسبت به خانواده‌ زندانیانی که دارای رای بسته هستند کمتر آسیب می‌بینند. وی در پایان بیان کرد: فعال‌سازی دستگاه‌های کشور برای پرداختن به موضوع زندانیان و خانواده‌های آنها می‌تواند باعث توسعه امنیت اجتماعی شود.
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰