پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ 2101 0 1

قانون سنوات دانشجویی که دانشجویان کارشناسی ارشد از ترم پنج و دانشجویان دکترا از ترم ٩ را شامل می‌شود و مطابق آن دانشجویان باید هزینه‌ای اضافه بر هزینه‌ای که در طول ترم پرداخت می‌کنند به دانشگاه بپردازند، از سوی مسئولان دانشگاه تربیت مدرس لغو شده است

اعتراض ٩٠٠ دانشجو به قانون لغو سنوات

قانون سنوات دانشجویی که دانشجویان کارشناسی ارشد از ترم پنج و دانشجویان دکترا از ترم ٩ را شامل می‌شود و مطابق آن دانشجویان باید هزینه‌ای اضافه بر هزینه‌ای که در طول ترم پرداخت می‌کنند به دانشگاه بپردازند، از سوی مسئولان دانشگاه تربیت مدرس لغو شده است. این قانون پیش‌تر در دانشگاه تهران و فردوسی مشهد لغو شده بود و دانشگاه تربیت مدرس نیز به‌تازگی اعلام کرده این قانون لغو شده؛ در صورتی که دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تحصیلات تکمیلی است و تمامی دانشجویان در دوره دکترا و کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند و اکثریت آنها نمی‌توانند در دوره‌ای که پیش‌بینی‌شده تحصیلات خود را به پایان برسانند؛ این دانشگاه همانند سایر دانشگاه‌ها می‌خواهد این قانون را لغو کند.
 
در همین میان روز گذشته بیش از ٩٠٠ نفر از دانشجویان تربیت مدرس در اعتراض به لغو قانون سنوات به صورت خودجوش و مستقل از شوراهای صنفی مقابل دفتر رئیس دانشگاه تجمع کردند و خواستار پاسخ‌گویی مسئولان دانشگاه شدند. اعتراض دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به لغو قانون سنوات به تجمع ختم نشد و بیانیه‌ای نیز در این خصوص صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «پیرو اجرای بی‌سابقه و شتاب‌زده قوانین سنواتی در دانشگاه تربیت مدرس و فشار ناشی از جریمه‌های مالی، ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرد هم آمده‌ایم تا اعتراض خود را به این مسئله بیان کنیم و از حضور رئیس و معاون محترم دانشگاه تربیت مدرس درخواست داریم در راستای پیشرفت علمی - پژوهشی دانشجویان این دانشگاه گام بردارند.
 
ما دانشجویان خواهان تضییع حقوق مردم و بیت‌المال نیستیم، وابسته به هیچ جناح سیاسی یا حزبی خاص نیستیم و از مسئولان محترم دانشگاه درخواست کاری غیرقانونی و خارج از چارچوب نداریم؛ فقط خواهان حقوق ازدست‌رفته خود هستیم». این دانشجویان تأکید کردند که ما از هیأت‌رئیسه محترم دانشگاه تربیت مدرس تقاضا داریم برای رفع مشکلات مالی دانشجویان، برای پیشبرد اهداف عالی آموزش و پژوهشی دانشگاه‌ها و رفاه حال دانشجویان و فراهم‌کردن فضایی کاملا آموزشی و فرهنگی و پژوهشی، دانشجویان ترم پنجم کارشناسی ارشد و ترم نهم دکترا را مشمول قوانین سنواتی ندانند و جریمه‌های سنواتی را از ترم ششم کارشناسی ارشد و ترم دهم دکترا اعمال کنند.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰