جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ 2924 0 1

هزینه‌های انتقال سند خودرو در دفترخانه‌های اسناد رسمی کشور هرساله با افزایش تعرفه حق‌التحریر این دفاتر افزایش می‌یابد

هزینه‌های انتقال سند خودرو

هزینه‌های انتقال سند خودرو در دفترخانه‌های اسناد رسمی کشور هرساله با افزایش تعرفه حق‌التحریر این دفاتر افزایش می‌یابد و امسال نیز با توجه به افزایش این تعرفه‌ها شاهد گرانتر شدن ثبت سند خودرو هستیم به‌گونه‌ای که هزینه انتقال سند پراید از 350 هزار تومان به 406 هزار تومان افزایش یافته است.
 
همچنین تا پیش از این هزینه صدور وکالتنامه تعویض پلاک خودرو نیز حدود 35 هزار تومان بود اما اخیراً با افزایش تعرفه‌های خدمات دفترخانه‌های اسناد رسمی این هزینه به 65 هزار تومان افزایش یافته است.

بر اساس تعرفه‌های جدید هزینه انتقال سند خودروهای رنو تندر، رانا، تیبا بنزینی، سمند و سوزوکی نیز به ترتیب حدود 705 هزار تومان، 650 هزار تومان، 558 هزار تومان، 595 هزار تومان، 2 میلیون و 267 هزار تومان شده است.با تعرفه‌های جدید هزینه انتقال سند خودروهای لوکسی چون پورشه نیز به بیش از 10 میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه انتقال سند خودروهای پژو نیز بر اساس نوع و مدلشان افزایش یافته است به گونه‌ای که برای پژو جی ال ایکس 557 هزار تومان، پژو اس ال ایکس 595 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2، 632 هزار تومان و پژو 206 تیپ 5 حدود 705 هزار تومان حق الزحمه دریافت می‌شود.

این در حالی است که هزینه انتقال خودرو در مراکز پلیس در سال‌جاری برای همه خودروها 75 هزار تومان است که 7 هزار تومان آن بابت ارسال کارت مشخصات دریافت می‌شود. 85% هزینه‌هایی که به نقل و انتقال خودرو تعلق می‌گیرند براساس قانون، حقوق دولتی و بیت المال و مواردی از این قبیل‌اند و اصولاً هیچ ارتباطی به سردفتراسناد رسمی ندارند.

مالیات براساس قانون، به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز شده و حق الثبت به حساب بودجه عمومی کشور واریز می‌شود که از این مبلغ نیز، 42% به هلال احمر و 8% به شهرداری تعلق می‌گیرد و این موارد طبق قانون حتی در موارد فروش وکالتی هم باید پرداخت شود.

سردفتران باید پس از وصول این حقوق دولتی و واریز آنها به خزانه، طبق قانون پنجاه درصد حق التحریر را نیز بابت هر سند به عنوان مالیات شغلی و بیمه و مواردی از این قبیل بپردازند و فقط پنجاه درصد باقیمانده متعلق به سردفتر اسناد رسمی است که آن هم بین 7% تا 15% تمام هزینه تنظیم یک سند رسمی را شامل می‌شود.

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰