پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ 3384 0 1

طبق قانون مجازات اسلامی مصوب 92، دیه زن و مرد تقریبا سه سالی می‌شود که یکسان شده است

برابری دیه زن و مرد در قانون مجازات اسلامی مصوب 92

یک مدرس مرکز آموزش قوه قضاییه توضیحاتی را پیرامون این موضوع که برابری دیه زن و مرد در قانون مجازات اسلامی مصوب 92 آمده، ارایه داد. یوسف رمضانی گفت: بر اساس مواد 560 تا 562  قانون مجازات اسلامی و با رعایت تبصره ماده 551 همان قانون، تنها در آسیب‌ها و صدماتی که منتهی به نقص عضو و زوال منافع می‌شود، آن هم در صورتی که آسیب و صدمه وارده توسط یک فرد و در یک زمان ایجاد شده باشد و دیه هر آسیب به ثلث برسد، مقدار دیه برای زن نصف می‌شود.
 
این مستشار دادگاه تجدیدنظر استان تهران با بیان اینکه  تفاوت دیه تا سقف دیه مرد، طبق ماده 551 قانون مجازات اسلامی و در کلیه جنایات بر عهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی است گفت: این برابری هم اما و اگر دارد و در یک سری موارد مانند جایی که برای آسیب وارده اَرش پرداخت می‌شود و یا صدمه از نوع جراحات یا تغییر رنگ پوست و یا شکستگی‌ها و آسیب‌هایی که منتهی به زوال منافع یا نقص در اعضا نمی‌شود فرقی بین زن و مرد نیست و دیه و ارش زن حتی اگر بیش از ثلث باشد نصف نخواهد شد و با دیه و ارش مرد برابر است.
 
وی اضافه کرد: رویکرد قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی با عنایت به ماده 16 قانون مذکور در خصوص صدماتی که منتهی به زوال منافع و نقص در اعضا می‌شود با سایر صدمات و آسیب‌هایی که منتهی به پرداخت دیه و ارش می‌شود، تغییر یافته است. این مدرس مرکز آموزش قوه قضاییه با اشاره به ماده 563 قانون مذکور ادامه داد: دیه برای اعضای داخلی هم همانند اعضای ظاهری تعیین می‌شود. دیه در اعضای داخلی و اعضا و اجزای ظاهری که به آن دیه اطراف می‌گوییم، مجازات بدل از قصاص دارد و به لحاظ ممکن نبودن قصاص و یا غیر عمد بودن جرم، تعیین می‌شود. از این رو قانون‌گذار در ماده 560 قانون یاد شده فقط در اعضا و منافع، بین دیه زن و مرد تفاوت قائل شده است و آن هم در صورتی است که آسیبی به اعضای داخلی و ظاهری فرد وارد شده و یا منافعی زائل شود.
 
به گفته رمضانی، در صورتی که صدمه توسط یک فرد و در یک زمان وارد شود و دیه‌ همان آسیب به ثلث برسد، مقدار دیه نصف خواهد شد. وی درباره اینکه دیه نصف را چه کسی باید بپردازد، گفت: نصف آن را محکوم علیه می‌پردازد و پرداخت نصف دیگر آن که معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد است براساس تبصره ماده 551 در کلیه جنایات، بر عهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی است.
 
رمضانی افزود: طبق ماده 10 بیمه اجباری، خسارات وارد شده به شخص ثالث بر اساس حوادث ناشی از وسایل نقلیه در جایی که شرکت‌های بیمه دیه می‌پردازند بدون لحاظ جنسیت تا سقف یک فقره دیه کامل و یک سوم آن برای ماه های حرام باید پرداخت شود. بر همین اساس دیگر ما در هیچ موردی فرقی بین دیه و ارش زن و مرد نخواهیم داشت ودر هر حال زنان دیه خود را به طور کامل دریافت می‌کنند.
 
«دیه زن و مرد» و برابری  یا نابرابری آن چیزی است که هرکدام از ما به کرات در مورد آن شنیده‌ایم اما برای اینکه بدانیم به درستی تکلیف دیه چیست و چه قوانینی درباره آن وجود دارد، سراغ یک حقوقدان رفتیم تا اطلاعات جامعی را در اختیار ما بگذارد. البته تساوی به معنای برابری نیست و طبق قانون مجازات اسلامی مصوب 92، دیه زن و مرد تقریبا سه سالی می‌شود که یکسان شده است
منبع
ایسنا
کلمات کلیدی

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰