جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ 2189 0 1

همایش نقش کانون‌های وکلا در دنیای متحول با تاکید بر اصول IBA درباره حرفه وکالت 30 دی ماه در خانه اندیشمندان علوم اسلامی برگزار شد.

کشاورز در همایش استانداردهای جهانی وکالت:

با تاسیس موسساتی مثل IBA ، ABA و اسکودا دنیا در جای بهتری قرار خواهد گرفت

همایش نقش کانون‌های وکلا در دنیای متحول با تاکید بر اصول IBA درباره حرفه وکالت 30 دی ماه در خانه اندیشمندان علوم اسلامی برگزار شد. دکتر رضا یزدی به عنوان دبیر همایش ضمن توضیح در خصوص ضرورت برگزاری این همایش، خاطرنشان کرد: کانون بین‌المللی وکلا IBA به عنوان بزرگترین ارگان صنفی بین المللی در خصوص حرفه وکالت نقش بسیار مهمی با توجه به شعار خود "صدای جهانی حرفه وکالت" در میان کانون های وکلا دارد؛ از جمله اتحادیه و کانون وکلای مرکز و دیگر کانون های وکلای کشور ما. نقش IBA  نسبت به کانون ها همانند نقش سازمان ملل در خصوص کشورها است. اتحادیه و کانون مرکز جمعا ١٤ رای در جلسات IBA دارند که این موضوع اهمیت نقش اتحادیه و کانون مرکز را در IBA روشن می‌کند.
 
بهمن کشاورز رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در همایش نقش کانون های وکلا در دنیای متحول با تاکید بر اصول IBA  به عنوان اولین سخنران ضمن اظهار تاسف و تسلیت به دلیل فاجعه ساختمان پلاسکو، خاطرنشان کرد: کانون ایران از 1329 شمسی جزء اولین اعضای  IBA بوده و آقای موریس رئیس وقت IBA موثر در استقلال کانون بودند و آقای موریس به این نتیجه می رسند که کانون ایران مستقل نیست و به مرحوم سید هاشم وکیل می گوید وکلایی که مستقل نباشند محجور هستند و این امر منجر به تلاشی شد که در سال 1331 و بعد در 1333 استقلال به تصویب مجلس رسید. سئوالی مطرح می‌شود که کانون ها یا iba چه خاصیتی دارد؟ در سراسر جهان نظام‌های حقوقی مختلفی وجود دارند. کامن لا قاره‌ای و سوسیالیست و نظام های کشورها با هم متفاوت هستند و در تمام این نظام ها بعضی از قواعد با تفاوت های اندکی تکرار می شوند و از زمان قانون حمورابی و 10 فرمان حضرت موسی همین بوده است.
 
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه حقوقدانان و حقوق خوانان حتی حقوق‌دانی که حرفه‌ای نیستند با این قواعد الفت دارند و ناچار هستند این قواعد را به کار برند، گفت: همچنین حتی کشورهایی که ممکن است به این قواعد اعتقاد نداشته باشند برای حفظ آبرو اظهار می کنند آن را قبول دارند. در آلمان نازی مسائل حقوقی مزاحی بیش نبود اما در ظاهر می‌گفتند فلان کس با محاکمه اعدام شد یا در شوروی حدودی از مالکیت را شناخته بودند و قواعد حقوقی را تا اندازه ای به کار می بردند. نظام هایی هستند که کاملا منزوی هستند و به عنوان توحش از آنها یاد می شود. ما به دنبال این هستیم که بیان کنیم وجود چنین حالتی و بلد بودن و دانستن بدون اعتقاد به آن آثاری دارد که به دلیل اینکه کشورها زبان مشترک دارند و همدیگر را درک می کنند، نتیجه خیلی بهتری حس شود.
 
وی افزود: در دنیای امروز بسیاری از امور مستقیم یا غیرمستقیم با مشورت حقوقدانان انجام می شوند و موفق‌تر هستند که نمونه آن مالزی است و امور دنیا متاثر از عملکرد حقوق‌دانان است واگر این حقوقدانان با زبان و شناخت وادبیات مشترک زیر یک سقف جمع شوند و به گفت وگو بپردازند باعث می شوند کارها روان تر باشد و دنیا جای بهتری باشد. با این عرایضی که کردم بدون اینکه نیاز به بحث زیادی باشد گمان می کنم با تاسیس چنین موسساتی مثل IBA و ABA و اسکودا دنیا در جای بهتری قرار خواهد گرفت.
 
در ادامه این همایش امیر حسین آبادی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان دومین سخنران، خاطرنشان کرد: حادثه ناگوار ساختمان پلاسکو که می شود گفت یک فاجعه است را به خانواده های خسارت دیده و جان باختگان تسلیت عرض می کنم. یکی از ارکان اساسی دادرسی عادلانه وجود وکیل است و وکلا تنها در اجرای عدالت بین طرفین نقش ندارند، بلکه در ایجاد رویه قضایی نقش موثری دارند و تدریس در دانشگاه منبعی است برای قضات در ایجاد رویه قضایی.
 
حسین آبادی با بیان اینکه قانونگذاران از نظرات وکلا الهام می‌گیرند و وکلا در تصویب قوانین موثر هستند، اظهار کرد: وکالت دادگستری از مشاغلی است که در امور اجتماعی و امور فردی تاثیر دارد. اصولا وکیل از نظر حقوقی و حقوق مدنی به معنای نمایندگی و گاهی در دفاع از دعوی است، اما اگر ریشه ای  بررسی کنیم وکالت به حمایت بر می‌گردد و وکیل حامی است. در گذشته یکی از وظایف ارباب‌ها حمایت از رعیت بوده است و اگر ارباب شخصا اقدام نمی‌کرد افرادی را می‌فرستاد. وکالت یک حرفه اجتماعی است و جنبه حمایتی دارد. حدود یک صد سال است که ایران کانون وکلا دارد و نزدیک 65 سال است که مستقل شده و خود وکلا این نهاد را اداره کردند بدون اینکه کمکی از دولت بگیرند یا درخواستی داشته باشند. وکلا مردانه ایستاده و از استقلال شان دفاع کرده‌اند.
 
وی عنوان کرد: در دوره بیست و دوم در هیات مدیره کانون وکلای مرکز مطرح شد که اتحادیه تشکیل شود. اساس نامه اتحادیه تصویب شد و اکنون 25 کانون عضو اتحادیه هستند که در اجلاس‌ها مسایل را مطرح و حل می کنیم. کانون وکلای مرکز قبل از استقلال عضو IBA بوده و یکی از اعضای کانون نیز در  IBA فعال بوده و معمولا رییس کانون در جلسات آن شرکت می کردند و اخیرا به همراه 17 تن از اعضای کانون در جلسه IBA در واشنگتن حضور پیدا کردیم و در اجلاس آتی در سیدنی تلاش داریم هرچه بیشتر اعضای کانون حضور پیدا کنند، به خصوص وکلای جوان.
 
رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: در یکی از دوره‌های هیات مدیره تصویب شد که جهت ایجاد مجدد کانون افغانستان کمک شود.  با کانون وکلای تاجیکستان تفاهم نامه و مراودات داریم و با کانون های ترکیه و قطر صحبت هایی داشتیم تا موسسه ای منطقه ای راتشکیل دهیم. قرار است رییس و هیات مدیره کانون شرق آسیا به ایران بیایند و بتوانیم عضو این کانون شویم و پیش شرط ما این بوده است که تهران مرکز غرب آسیای کانون منطقه شود. به تنهایی هیچکس نمی تواند کاری کند و صنف وکلا استثنا نیستند. ارتباط داخلی و بین المللی باید زیاد باشد و خوشحالیم که عضو IBA هستیم.
 
در ادامه میهمان ویژه این همایش مارک الیس رییس اجرایی کانون بین المللی وکلا این چنین آغاز کرد: تسلیت عمیق خود را در خصوص فاجعه ساختمان پلاسکو بیان می‌کنم و برای خسارت دیدگان دعا می‌کنم. باعث افتخار من است که در این جلسه حضور دارم و آقای کشاورز برای من الهام بخش بودند و مدت ها چشم به راه این سفر بودم و به عنوان مدیر اجرایی  IBA به تمام کانون های 200 گانه علاقه مند هستم و به این نتیجه رسیدم که تشکل ها درجاهای مختلف متفاوت و وسیع هستند.
 
رییس اجرایی کانون بین المللی وکلا با اشاره به اینکه فضاهای مقرراتی متفاوت است، خاطرنشان کرد: برخی از این تشکلات برای کسب پروانه دارای مقررات هستند. با تمام این تفاصیل این را آموخته ام که کانون هایی بیشتر دارای احترام هستند که مشخصاتی دارند و بر اصول پایه ای سازمان ملل آن هم درخصوص نقش وکلا مبتنی هستند. این اصول در واقع اسناد اساسی و تعریف کننده ای هستند که منعکس کننده قانون و عرق بین المللی می باشند. اصول پایه به قدری اهمیت دارند که در معاهدات حقوق بشر بین المللی گنجانده اند و خیلی قابل توجه هستند.
 
وی اضافه کرد: در هفتم سپتامبر 1990 در مجمع عمومی سازمان ملل این اصول را تصویب کردند. مهمتر از همه اینها این است که وکلا  باید اجازه داشته باشند کارشان را انجام دهند، بدون اینکه در کارشان دخالت شود.  این حمایت ها بسیار اهمیت دارد و بر این اصول تاکید می شود. و اینکه وکلا بتوانند در مورد اصول قانون و حمایت از حقوق بشر صحبت کنند و کشورها باید از این اصول حمایت کنند. در سال 1947 ایران آن را قبول کرد. بر این اساس دولت ها و کانون های وکلا باید اطمینان حاصل کنند که وکلا بدون تبعیض وارد این حرفه شوند.
 
مارک الیس با بیان اینکه دولت‌ها باید این اطمینان را ایجاد کنند که کانون های وکلا بدون ترس کار خود را انجام دهند، عنوان کرد: این مساله حیاتی است که بدون دخالت کارشان را انجام دهند و مسئولیت کانون ها نسبت به جامعه هم مطرح است. نظر من این است که کانون ها به طور دایم تغییرات و بهبود در قانون را در دستور کار قرار دهند تا استقلال ادامه پیدا کند. نه تنها قانون را پایش می‌کنند، بلکه  در شکل گیری قانون نیز نقش دارند. برای اینکه کانون‌های وکلا بتوانند با جهان ارتباط داشته باشند باید حاکمیت قانون را ارتقا دهند. تعریف های مختلفی در مورد حاکمیت قانون وجود دارد. تصور می‌شود حاکمیت قانون یک داروی شفادهنده است، اما تعریفی که ییشتر از همه یافت می شود در تعریف افلاطون وجود دارد که برای همه برابری در قبال قانون است.
 
رییس اجرایی کانون بین‌المللی وکلا گفت: در سال 2005 IBA مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن به  این اصول تاکید داشت. برای IBA حاکمیت قانون یعنی وجود قاضی مستقل و حق دادرسی منصفانه بدون تاخیر غیرمعقول و یک رویه منطقی و مناسب در مورد جرائم همچنین یک حرفه حقوقی قوی و مستقل و برابری همگان در مقابل قانون. لازمه حکومت خوب و پایدار یک زبان مشترک قضایی است؛ لذا تمام مواردی مانند دستگیری های بی مورد و بازداشت های غیر قانونی و مجازات های بی رحمانه یا ایجاد ترس غیر قابل قبول است. کانون های وکلا باید در ارتقا و حقوق قانونی افراد که شامل حقوق بشر می شود، فعال باشند. در مورد اعلامیه جهانی حقوق بشر که بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد نقشه راهی است که حقوق بشریت را تضمین می کند و این مهم توسط رهبران مسیحی و مسلمان تایید شد.
 
مارک الیس با اشاره به اینکه ایران تا سال گذشته به همراه 164 کشور دیگر به این مجموعه پیوست، اظهار کرد: مهمتر از همه این است که 1949 کنفرانسی در ژنو تشکیل شد و بسیاری از کشورهای مسلمان حضور داشتند و کنوانسیون ژنو را تشکیل دادند که تعجبی هم ندارد این چیزی است که من به آن اصل جهان شمول می گویم.  این در واقع نشان دهنده تفاهم در مجموعه های جهانی از ارزش ها و هنجارها است و این هنجارها و نرم های حقوق بشری وقتی هر کشوری گزینه ای با آن رفتار کند تضعیف می شوند و ما نباید بحث ها را به گونه ای ترتیب دهیم که این حاصلش باشد و ارزش های حقوق بشری در کشورهای مسلمان کاهش پیدا کند.
 
وی گفت: کاهش ارزش های حقوق بشری باعث می شود که این دید اشتباه به وجود بیاید که قوانین اسلامی با حقوق بشر هماهنگ نیست در صورتی که این گونه نیست. در تهران در کنفرانسی در سال 1960 مواردی در راستای حقوق بشر تصویب شد. در آن کنفرانس ذکر شد که درک مشترکی میان مردم جهان وجود دارد و رعایت اصول برای کشورهای عضو جامعه جهانی امری الزامی است. کانون های وکلا باید اطمینان حاصل کنند که قوانین کشورشان با ارزش های جهانی مطابقت دارد و هر جایی که قوانین نقض شود کانون ها بایستند و حرفشان رابزنند. به عنوان صدای جهانی حرفه وکالت روی استقلال حرفه وکالت تاکید قوی می کنیم. ما طبق استانداردهای IBA اعلام می کنیم کانون ها باید بر استقلال شان اطمینان حاصل کنند و تاکید مجدد می‌کنم بر اینکه تمامی دولت ها باید اطمینان بوجود بیاورند که کانون ها و وکلا مستقلا حرفه خود را انجام دهند و باید بتوانند در تمامی شرایط طبق استانداردهای بین المللی و بدون نگرانی از قوای سه گانه و ارگان های سیاسی و عمومی آزاد باشند و از تحت تعقیب قرار گرفتن و زندانی شدن نترسند، همچنین  وکلایی که به خاطر دفاع از موکل شان زندانی می شوند باید آزاد باشند و کانون ها باید بتوانند از ابطال پروانه وکالت به دلایل سیاسی  جلوگیری کنند.
 
مارک الیس افزود: بالاخره کانون ها باید بتوانند از استقلال حرفه وکالت دفاع کنند. در پایان نقل قول می کنم از رئیس مرحوم کانون استرالیا که می گفت نقش کانون ها ارتقا و دفاع از قانون است تا جامعه به قانون مجهز شود و حکومت قانون را پایه ای برای جامعه برابر و حکومت عادلانه حفظ کنند. ما بردگان قانون هستیم تا در نتیجه بتوانیم آزاد باشیم. IBA بر پشتیبانی شما استوار است و شما را پشتیبانی می کند.
 
وی در پایان در پاسخ به سئوال های مطرح شده گفت: اگر قوانین در ایران به گونه ای به تصویب برسند که استقلال کانون وکلا را از بین ببرند عضویت کانون وکلای ایران در IBA با مشکل مواجه خواهد شد. IBA با بسیاری از آژانس های سازمان ملل همکاری نزدیک دارد. همچنان به حمایت های خودش از کانون ها در ایران ادامه خواهد داد. من به دولت گفته ام که اگر کانون ها استقلال خودشان را از دست بدهند از لحاظ بین المللی وجهه خوبی نخواهد داشت. معتقدم مسائل حرفه‌ای مانند مصونیت را باید به خود کانون ها سپرد و این نظر من است. IBA از پایین به بالا عمل می کند.
منبع
ایسنا

وکیل ۳۶۰: گروه حقوقی اندیشه کوروش

توضیح: نظراتی که درج می شود، صرفا نظرات شخصی افراد است و لزوماً منعکس کننده دیدگاههای 'وکیل ۳۶۰' نمی باشد.

نظر شما

خدمات وکیل ۳۶۰